»Provokerende kampagne« sætter fokus på kvindemangel i danske virksomheder

Færre end hver femte bestyrelsespost i de store danske virksomheder varetages af en kvinde, og kvinder er endnu ringere repræsenteret i de danske topledelser. Organisationen Kvinder i Bestyrelser trækker ti store danske virksomheder med skæv kønsfordeling ud i spotlightet.

At der er langt mellem kvinderne i de danske topledelser, fremgik klart på Finans Danmarks årsmøde i december. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Torsdag har ti store danske virksomheder modtaget en pakke, som de formentlig helst ville have været foruden. Der var nemlig ikke tale om en smigrende gestus, men nærmere om en offentlig gabestok.

Pakken er et led i en »provokerende kampagne«, som Saatchi og Saatchi har lavet for organisationen Kvinder i Bestyrelser (KIB), der skal sætte fokus på, at virksomhederne ikke har formået at leve op til kravet om ligestilling i topledelsen.

Inden pakkernes indhold afsløres, skal bevæggrunden for dagens aktion på plads.

Det forholder sig nemlig sådan, at de største virksomheder i Danmark siden 2012 har skullet opstille mål og en politik for sammensætningen af køn i ledelser og bestyrelser.

Alligevel viser nye tal fra Danmarks Statistik, at kun 19 procent af de danske bestyrelsesposter er besat af en kvinde, mens det på direktionsgangene kun er 14,8 procent.

Der er ifølge Gitte Maya Elsing, bestyrelsesformand organisationen Kvinder I Bestyrelser (KIB), »stadig en skævvridning i Danmark, når det gælder fordelingen af mænd og kvinder«.  Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Offentlig gabestok

Spørger man ligestillingsminister Mogens Jensen (S), er det langtfra godt nok. Ifølge ham går det nemlig alt for langsomt med at få kvinder ind i toppen af de danske virksomheder.

Ministeren udtalte i december, at han ikke var afvisende over for at tage hårdere midler i brug og udstille virksomheder med en skæv fordeling af mænd og kvinder offentligt.

Men nu er KIB sammen med Saatchi og Saatchi altså kommet ministeren i forkøbet.

»Der er stadig en skævvridning i Danmark, når det gælder fordelingen af mænd og kvinder. Det skal vi have gjort noget ved, så det sætter vi fokus på med kampagnen,« siger Gitte Maya Elsing, bestyrelsesformand hos KIB.

Den ligelige fordeling mellem mænd og kvinder er ikke en fiks idé, som KIB, Saatchi og Saatchi, Mogens Jensen eller Manu Sareen, der var ligestillingsminister i 2012, hvor virksomhedernes forpligtelse blev vedtaget, har fundet på. Ligestilling er nemlig et af FNs 17 verdensmål.

En trebenet stol

Nu skal vi til pakkens indhold – en trebenet stol.

Stolen, der er helt ubrugelig uden det fjerde, manglende ben, skal tjene som symbol på den »ubalance, der opstår, når tilstedeværelsen af kvinder mangler«.

Gitte Maya Elsing fra KIB forklarer, at de ti virksomheder, der i dag har modtaget den trebenede stol, er udvalgt, fordi de netop ikke har formået at indfri de mål, som de er forpligtede til, når det gælder fordelingen af mænd og kvinder i virksomhedens allerøverste lag.

Kampagnen, der blev kickstartet torsdag, indeholder derfor også meget mere end stuntet med den trebenede stol. Med den fulgte nemlig en invitation til et konstruktivt møde, hvor agendaen er dialog og sparring.

Hensigten med at mødes er ikke at pege fingre ad virksomhederne, men derimod at dele gode råd og erfaringer, så begge parter kan blive klogere på, hvordan erhvervslivet løser missionen fra 2012 om at få flere ledelsesposter besat af kvinder.

Her er der ifølge kampagnens ophavsmænd ikke mange stole, som kvinder kan tage, og det er problematisk, fordi de ofte er et springbræt til at træde ind i den allerøverste top.

»Vores ambition med kampagnen er at sætte fokus på den manglende diversitet på ledelsesposterne i det danske erhvervsliv, men vi håber også, at den kan inspirere og give flere kvinder mod på at udnytte deres fulde potentiale professionelt,« siger Annette Piilgaard.

I forbindelse med møderne med virksomhederne er det i øvrigt meningen, at de skal have overrakt det sidste stoleben som et symbolsk bevis på villigheden til at arbejde for at skabe større diversitet i virksomhedens ledelse.

Transparens frem for fyord

KIBs bestyrelsesformand, Gitte Maya Elsing, forklarer, at organisationens kamp for ligestilling ikke slutter, selv om stolen går fra tre til fire ben. Der skal nemlig en større indsats til.

Derfor står KIB senere på året bag en konference i Landstingssalen på Christiansborg, hvor bl.a. ligestillings- og erhvervsordførere samt udvalgte erhvervsledere inviteres sammen med organisationens medlemmer for at sætte fokus på at få større transparens om denne problemstilling og løsningerne hertil.

Allerede nu er det et særligt punkt på dagsordenen, der skal sætte fokus på det problematiske i, at bestyrelses- og direktionsposter ofte ikke bliver slået op offentligt, men derimod besættes internt eller gennem netværk – og her bliver kvinderne glemt.

»Det er vores mål, at der kommer større transparens her. Vi kommer derfor til at foreslå, at disse stillinger – med politisk accept – i fremtiden lægges offentligt ud gennem Erhvervsstyrelsen, så alle kandidater kan komme i spil,« siger Gitte Maya Elsing.

Hun fortæller, at man hos organisationen ser denne mulighed som et effektivt alternativ til kvoter, der ifølge hende nærmest har fået status af at være et fyord i Danmark.

»Der er noget galt, når danske kvinder kun har halvdelen af de poster, som de burde have, når man ser på deres kvalifikationer. Det vil vi have rettet op på,« siger Gitte Maya Elsing.