Presset TDC fortsætter med at miste tv-kunder og penge

Telegiganten har fortsat ikke fået stoppet køen ved udgangen men holder fast i sine bredbåndskunder og vinder flere erhvervskunder. Men giganten går fortsat tilbage økonomisk og reddes mest af interne, hårde besparelser.

Det TDC-ejede YouSees opgør på tv-fronten med Discovery har gennem de seneste halvandet år kostet telekoncernen rigtigt mange kunder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Danmarks største telekoncern, TDC, fortsætter med at miste vigtige tv-kunder og er stadig presset på både omsætning og indtjening, så der spares med hård hånd.

Det viser regnskabet for årets første tre måneder, som kom torsdag morgen.

TDC-koncernen har mistet yderligere 18.000 tv-kunder på de tre måneder men fastholder til gengæld antallet af bredbåndskunder, som er uændret fra julekvartalet. Men dermed har TDC på et år mistet næsten 100.000 tv-kunder og ligger stadig 59.000 bredbåndskunder under tallet for et år siden.

På mobilsiden er 11.000 privatkunder forsvunder. Til gengæld har TDC hentet 12.000 nye erhvervskunder, som samlet set sikrer en fremgang på 6.000 mobilkunder.

TDC har dermed 1.013.000 tv-kunder, 1.136.000 bredbåndskunder, 1.951.000 private mobilkunder og 1.175.000 erhvervsmobilkunder.

Omsætning og indtjening falder

Omsætningen er dalet fra 4.126 millioner kroner i 1. kvartal 2020 til nu 3.982 millioner kroner, mens driftsresultatet (EBITDA) er faldet fra 1.664 millioner kroner til nu 1.634.000 millioner kroner.

Ifølge TDC er årsagen et fortsat fald i efterspørgselen på traditionelle produkter som fastnettelefoni, internet over fastnetlinien og visse typer af tv-pakker, hvor der til gengæld er kommet bedre salg i 5G-mobiltelefoni og internetforbindelser over bl.a. fibernet.

Resultatet reddes dog af »markante omkostningsbesparelser« på 11,5 procent internt i TDC og særligt i den kundevendte del, nemlig Nuuday med bl.a. YouSee, som i 1. kvartal har nedbragt omkostningerne med 13,7 procent.

Topchef: Positiv udvikling fortsætter

TDCs topchef, Henrik Clausen, er tilfreds.

»Vi fortsatte den positive udvikling i første kvartal med en stabilisering af vores hovedprodukter og god fremdrift i vores nye produkttiltag, YouTV og Eeasy. Vi opretholdt ligeledes et fortsat højt aktivitetsniveau på udrulning af fiber til trods for de hårde vintermåneder. Derudover fortsatte vi med at reducere vores omkostninger betydeligt, hvilket var med til at stabilisere indtjeningen,« siger han i en kommentar.

TDC er landets største på alle fire områder: fastnettelefoni, mobiltelefoni, tv og bredbånd/internetforbindelser. Nuuday sidder nu på 38,9 procent af det danske mobilmarked, på 41,5 procent af bredbåndsmarkedet og 50,6 procent af tv-markedet. Alle er gået mellem 0,1 og 0,7 procent tilbage i forhold til julekvartalet.

TDC er det sidste af de fire store teleselskaber, som fremlægger regnskaber for januar-marts.

Den nærmeste konkurrent, Telenor, havde fuld plade med fremgang på både kundetal og økonomi. Telenor hentede 5.000 nye mobilkunder og har endelig fået hul igennem på flere af de fibernet, hvor Telenor lejer sig ind for at sælge internetforbindelser. 3 vandt 8.000 flere mobilkunder men var påvirket af coronakrisen, og Telia gik ligeledes tilbage økonomisk og mistede 4.000 mobilkunder og 2.000 bredbåndskunder men solgte til gengæld flere SIM-kort til at sætte i udstyr.

Tv-opgør har kostet dyrt

TDCs problemer med masseflugt af kunder begyndte synligt, da YouSee opsagde sin aftale med Discovery om sport og underholdning, hvilket medførte en offentlig mudderkastningskrig uden sidestykke. TDC sparede en masse penge, men det fik kunderne til at orientere sig hos konkurrenterne, og mange droppede mobiltelefon og bredbånd hos TDC, da de sagde op, for på samme tidspunkt begyndte konkurrencen på internetforbindelser virkelig at tage til med Fastspeed som den nye, aggressive spiller.

TDC-koncernen fik i februar 2018 nye ejere, nemlig de tre danske pensionskasser ATP, PKA og PFA, som tilsammen ejer 50 procent, samt den omstridte, australske kapitalfond Macquarie, som ejer den anden halvdel.

De solgte TDCs forretning i Norge fra og splittede i sommeren 2019 TDC op i to selvstændige selskaber: TDC Net med ansvaret for samtlige TDCs net og Nuuday med alle kunderne og med YouSee som det største datterselskab mellem bl.a. Telmore, TDC Erhverv, Netdesign og Hiper. Forventningen er fortsat, at hele Nuuday-delen vil blive solgt fra, så fokus fremover ligger på kritisk infrastruktur med mobilnet, kabel-tv-net og fibernet.

»Samlet set står vi på et solidt fundament i forhold til at fastholde de markedsledende positioner for Nuuday og TDC Net og er godt på vej mod målet om at skabe to selvstændige og finansielt stærke selskaber,« mener Henrik Clausen, der overtog røret i sommeren 2020.

Han er ansat på en toårig kontrakt for at sørge for, at opsplitningen bliver en realitet. Han har tidligere stået i spidsen for Telenor i Danmark samt senere for B&O.

Udbygger 5G-mobilnet og fibernet

TDC har som sine tre konkurrenter netop købt sig adgang og brugsret til de afgørende mobilfrekvenser, så det nye 5G-mobilnet kan få fuld kapacitet. TDC lagde det største beløb, nemlig 794,7 millioner kroner af de i alt 2,2 milliarder, som teleselskaberne betalte til staten for rettighederne i de næste 20 år.

TDC åbnede i september 2020 sit nu næsten landsdækkende 5G-net men har som alle andre manglet de afgørende brikker, som nu skal på plads.

Sideløbende er TDC Net i fuld gang med at grave lynhurtige fiberkabler ned i sine »hjemmeområder«, mens koncernen i stigende omfang lejer sig ind på energiselskabernes fibernet for at sælge især tv og bredbånd fra YouSee og Hiper i en voldsomt tiltagende konkurrence med masser af andre spillere.