Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det koster elektronikkæden Power 10.000 kroner i bøde at have sendt reklamebeskeder til 13 kunder, fordi kunderne ikke havde sagt ja til at ville modtage den slags.
21 gange sendte Power reklamebeskeder af sted, og det koster nu kæden 476 kroner pr. besked i bøde. Det er forbrugerombudsmanden, der har dømt Power for at overtræde markedsføringsloven.
Power erkender sin brøde og har betalt bøden uden yderligere sværdslag. Det er første gang, at en sag om overtrædelse af markedsføringsloven afgøres med en såkaldt administrativ bøde, konstaterer forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Faste takster for overtrædelser
»Power har overtrådt markedsføringslovens forbud mod spam. Som virksomhed skal man sikre sig, at man kun sender markedsføring til forbrugere, der rent faktisk har bedt om det, d.v.s. givet samtykke til det. Det er virksomheden, der skal dokumentere, at forbrugerne har givet samtykke til reklamerne,« slår hun fast.
Og det har Power ikke kunnet. 11 af de 13 privatkunder har opgivet deres e-mailadresse, da de købte elektronik, men det skete udelukkende for at kunne modtage fakturaen elektronisk. De benægter alle at have givet Power lov til at sende markedsføring, og så er det ulovligt at gøre det alligevel.
Der er indført fast og kontant afregning for overtrædelser af markedsføringsloven. Op til 100 spammails udløser en minimumsbøde på 10.000 kroner. For over 100 spammails stiger bøden med 100 kroner for hver e-mail. Forbrugerombudsmanden kan dog variere bødestørrelsen i begge retninger ud fra de foreliggende omstændigheder.
Power-kæden i Danmark, der konkurrerer mod især Elgiganten, ejes af det norske Power International AS. Også Elgiganten er norskejet. I Danmark er der nu 14 Power-varehuse. Det første åbnede i 2015.