Populær dansk influencer er blevet politianmeldt for at lave skjult reklame

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en dansk influencer, som ifølge forbrugernes vagthund har reklameret for virksomheder og produkter uden tydeligt at oplyse, at det var reklame.

Det er forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, der står bag politianmeldelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

En dansk influencer med et meget stort antal følgere på Instagram er blevet meldt til politiet for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden, der står bag anmeldelsen.

Den danske influencer har ifølge Forbrugerombudsmanden i perioden fra november 2018 til december 2019 postet mindst 21 opslag og videosekvenser, såkaldte stories, på det sociale medie Instagram med reklamer for virksomheder og produkter uden tydeligt at oplyse, at der var tale om en reklame.

Ifølge markedsføringsloven skal influencere – og erhvervsdrivende generelt – tydeligt oplyse »deres kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame«.

Hvis et opslag er reklame, og det ikke fremgår tydeligt af opslaget i sig selv, opfordrer Forbrugerombudsmanden til, at influenceren tydeligt markerer opslaget med »reklame«, »annonce« eller et lignende ord, som modtagerne klart opfatter som en reklamemarkering.

Den pågældende influencer, der nu er politianmeldt, havde tagget virksomhederne i opslagene, men Forbrugerombudsmanden mener, at det ikke er tilstrækkeligt som reklamemarkering. De 21 opslag og stories handlede blandt andet om tandlægeklinikker, tøj-, sko- og cykelmærker, et modemagasin, interiør og en forlystelsespark.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har behandlet sagen på baggrund af flere klager fra forbrugere. Hun mener, at de populære influencere nemt kan påvirke forbrugerne, da mange har dem som forbillede.

»Hvis de reklamerer for et produkt eller en virksomhed, så skal modtageren vide, at det ikke nødvendigvis er en personlig anbefaling, men derimod noget, som influenceren i en eller anden form er blevet betalt for. Det er ikke nok at sætte et hashtag eller et tag med produktets eller virksomhedens navn på opslagene,« siger hun i en pressemeddelelse.

Fire andre influencere er politianmeldt – en er tiltalt

Fire andre influencere er det seneste år blevet politianmeldt. I februar blev en af dem tiltalt. I marts stod hun frem. Der er tale om influenceren Mia Sand, der står bag Instagram-profilen MissMiaFit. Hun har fået et bødeforlæg på 120.000 fra Forbrugerombudsmanden. Sagen kører ved Retten i Glostrup.

Gennem det seneste årti er influencere som Mascha Vang, Rasmus Brohave, Fie Laursen og Irina »the Diva« Olsen blevet populære. Via personlige platforme på sociale medier som Instagram og YouTube når de ud til tusindvis af mennesker, som følger dem.

Med influencernes indtog på sociale medier fulgte en ny og mere personlig form for reklame, som virksomheder kunne benytte sig af, og det er en reklameform, som oftere er billigere end traditionelle reklamer og annoncer.

I februar beskrev Berlingske en undersøgelse, der var foretaget blandt store virksomheder, som bruger influencermarketing. Her svarede færre end hver femte virksomhed, at de stoler på, at influencere overholder markedsføringsloven.

I undersøgelsen, som bureauet Adnuvo har foretaget, medvirkede 46 »toneangivende« virksomheder inden for deres respektive brancher, blandt andet Arla, Pandora, Nespresso og Novo Nordisk.