Planday henter tocifret millionbeløb hos Spotify-investor

Planday vil bruge økonomisk saltvandsindsprøjtning på 25 millioner svenske kroner på international vækst. Næste skridt er England og USA.

Planday laver elektroniske kalender- og vagtplansystemer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Modelfoto: Iris/Scanpix

Virksomheder verden over går fra regneark og medarbejdertavler til digitale, cloud-baserede løsninger, når de skal planlægge vagtskemaer og holde styr på lønnen. Den udvikling har danske Planday vokset sig stor på i Norden, og nu giver et økonomisk skulderklap på 25 millioner kroner mulighed for en mere aggressiv international strategi.

»Det er lidt en iværksætterdrøm de her uger. Vi har mange ting, vi gerne vil med virksomheden internationalt og nu, hvor vi har fået midlerne, bliver alle de her ting pludselig mulige,« siger Christian Brøndum, administrerende direktør i Planday.

Pengene kommer fra den svenske venturekapitalfond Creandum, der tidligere har investeret i virksomheder som Spotify og Tictail og det seneste år har sat penge i de danske tech-iværksættere Vivino, Autobutler og Fitbay. I alt har fonden i løbet af de seneste 12 måneder investeret mere end 80 millioner i danske virksomheder.

Planday har været på det danske marked siden 2004, hvor Mikkel Lomholt, CTO og en af de tre partnere bag virksomheden, arbejdede som bartender i Nørregade i København og undrede sig over det kaos, vagtplanlægningen forvoldte.

Han udviklede et system til diskoteket, der gav ledelse såvel som medarbejdere adgang til digital vagtplanlægning, og kort tid efter stod 60 andre diskoteker i kø. Bartenderkollegaen Anders Frederiksen hoppede med på vognen og stod for salg, og i 2010 kom Christian Brøndum med.

Siden er det gået stærkt. Planday er gået fra fire til 37 medarbejdere og har planer om at ramme 50 inden nytår. Omsætningen er vokset med 312 procent, antallet af kunder er steget til mere end tusinde, og der kommer omkring 100 nye kunder til hver måned.

»Det paradoksale er, at det er ti år siden, vi begyndte, men 80 procent af verdensmarkedet bruger stadig papir og blyant. Der er et kæmpestort og åbent marked, der begynder at varme op. I dag arbejder vi på tværs af 14 brancher, og hver dag kommer nye typer virksomheder til,« siger Christian Brøndum.

Han fortæller, at der er en håndfuld internationale konkurrenter, men at Planday har en fordel, idet virksomheden er vokset op på Danmarks fagforeningstunge arbejdsmarked. Man har derfor været nødt til at udvikle en meget fleksibel platform, der nu er en stor fordel over for især amerikanske konkurrenter.

Og netop USA er et af de helt store mål for Planday. Efter at virksomheden i 2012 begyndte at satse internationalt, har de tre partnere fået blod på tanden. De nordiske lande er godt med, og i øjeblikket rekrutterer Planday de første medarbejdere til et nyt salgskontor i London, hvor Christian Brøndum regner med at have 10 ansatte i løbet af kort tid.

»Vi skal vokse digitalt, så vi sælger mere online, for at supplere det skal vi have nogle internationalt kendte brands som kunder. Derfor skal vi have salgscentre i London og New York. Nu går vi til det engelske marked først, og når vi har bevist, at vi kan, tager vi til USA,« siger han.

Planen er, at virksomheden indtager det amerikanske marked i begyndelsen af 2015.