Pengene fosser ud af Mikkeller: »2020 var et lor­te­år«

Koncernen bag alle Mikkellers aktiviteter har på tre år haft et samlet underskud på 113 millioner kroner. I 2020 har koncernen været ramt af coronakrisen og taget hul på et større oprydningsarbejde.

Mikkel Borg Bjergsø, der i 00erne etablerede bryggeriet sammen med Kristian Keller, var indtil efteråret 2020 også administrerende direktør. Men han gav stafetten videre og er nu fortsat som kreativ direktør. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen Niels Ahlmann Olesen

2020 var et usædvanligt hårdt år for mange på grund af coronakrisens nedlukninger og restriktioner.

Det gælder også for ølkongen Mikkeller, der netop har fremlagt et regnskab med et stort underskud.

72 millioner kroner lyder underskuddet på, mens omsætningen dalede med 27 procent til 213 millioner kroner.

»2020 var et lorteår. Men det var også et år, hvor vi tog beslutningen om at rydde op i nogle ting, så vi kunne starte mere rent i 2021,« siger Kenneth Madsen, der er koncernens administrerende direktør, til Børsen.

Mikkeller har udviklet sig til en verdensomspændende virksomhed med en lang række forskellige forretningsområder, der både tæller 40 barer, bryggerier, butikker og spisesteder i flere lande samt salg af øl i både butikker og online.

Coronakrise og oprydning

Underskuddet skyldes ikke kun coronakrisen. Koncernen har i 2020 også foretaget en oprydning og dermed en række afskrivninger i forbindelse med en opgradering af distributionsnetværket, oplyser Kenneth Madsen til avisen.

Også i 2018 og 2019 havde Mikkeller-koncernen underskud. Her lød resultatet på henholdsvis minus 11 og minus 30 millioner kroner. På tre år har koncernen således tabt samlet 113 millioner kroner.

Kenneth Madsen afløste i efteråret medstifter Mikkel Borg Bjergsø, der i stedet er fortsat som kreativ direktør. Mikkel Borg Bjergsø etablerede i 00erne bryggeriet sammen med Kristian Keller og begrundede i efteråret sit ønske om at give stafetten videre med, at han de seneste år har brugt meget tid på forretningsdelen, selvom det egentlig ikke er det, han brænder mest for.

Ølentusiasten Mikkel Borg Bjergsøs barer var i 2020 hårdt ramt af både nedlukninger og begrænsninger af åbningstider. Tobias Kobborg

»Så med Kenneths hjælp får jeg tid til at koncentrere mig om og tage mig ordentligt af det, som jeg er bedst til. Nemlig at udvikle den kreative del af Mikkeller, produkterne og brandet,« sagde Mikkel Borg Bjergsø.

Afløseren Kenneth Madsen kommer med erfaring fra blandt andet Carlsberg, hvor han startede som trainee for 25 år siden. Senest har han tilbragt syv år i Hongkong som smykkevirksomheden Pandoras direktør for Asien og Australien.

Kort efter tiltrædelsen fortalte Kenneth Madsen til Fødevarewatch, at Mikkeller har en ambition om at tredoble sin omsætning på et halvt årti og dermed ramme en omsætning på en milliard kroner.

Det skal ifølge direktøren blandt andet ske ved at have mindre fokus på bardrift og i stedet et større fokus på det asiatiske marked og onlinehandel. Allerede om to år skal virksomheden være tilbage i vækstsporet og have indtaget Kina, fortalte han.

Bjergsø Holding, der er selskabet som rummer Mikkellers mange aktiviteter, har dog på trods af underskuddet i 2020 en egenkapital på 140 millioner kroner. Ejerne skød ifølge Børsen 100 millioner kroner ind i selskabet i det forgangne år.