Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Trods al snak om smartphones og tablets bliver der stadig solgt masser af traditionelle bærbare og stationære PCer – og flere, end der blev sidste år, trods de mange hindringer, som den amerikansk-kinesiske handelskrig lægger i vejen.
I juli-september blev der på verdensplan solgt 70,4 millioner PCer mod 68,4 millioner for et år siden. Det er en fremgang på 3,0 procent, viser helt nye tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.
Lenovo holder skansen som verdens største PC-producent. 24,6 procent eller næsten hver fjerde solgte PC kommer fra den kinesiske storproducent, som i årets 3. kvartal solgte 17,3 millioner PCer.
Nummer to er igen amerikanske HP, som sidder på 23,8 procent af det globale marked og er gået mere frem end Lenovo gennem det seneste år.
Apple og Acer går tilbage
Amerikanske Dell besætter stadig tredjepladsen med en markedsandel på 17,1 procent.
Men så slutter fremgangen. Apple og Acer, henholdsvis fra USA og Taiwan, er begge gået tilbage. Apples salg af sine Mac-PCer er faldet med 6,1 procent. I juli-september solgte Apple 5,0 millioner styk, hvilket berettiger til 7,1 procent af verdensmarkedet, mod 5,3 millioner for et år siden. Acer er gået 7,2 procent tilbage og solgte 4,4 millioner PCer i sensommeren mod 4,8 millioner sidste år på samme tid.
I Europa er salget af både stationære og bærbare PCer gået frem. Det er den fortsatte opgradering til Microsofts nye Windows 10 i virksomhederne, der trækker læsset og sikrer fremgangen, for på privatmarkedet er salget faldet, konstaterer IDC.