Pandora skruer kraftigt op for udgifterne til smykkegigantens make over

Smykkegiganten vil i år bruge to mia. kr. på at sparke nyt liv i forretningen og slanke sortimentet med 30 pct., oplyser selskabet i forbindelse med regnskabet for andet kvartal.

Der er langt fra de glade Pandora-dage i årene efter 2012, der bød på tocifrede vækstrater og en højtflyvende aktiekurs, til den situation, som det danske smykkeselskab står i i dag, og ved udgangen af andet kvartal er der 2.200 færre ansatte i Pandora end i årets første kvartal, oplyser selskabet i regnskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Pandora er i gang med en større turnaround, der skal få det vigende salg til at funkle igen.

Og nu bliver der sat endnu flere penge af manøvren. Det oplyser selskabet i forbindelse med regnskabet for andet kvartal.

Pandora afsætter yderligere 500 mio. kr., så omkostningerne til den omfattende restrukturering samlet løber op i to mia. kr. alene i år.

Når der nu afsættes flere penge, skyldes ifølge topchef Alexander Lacik, at smykkegiganten har fundet ud af, at behovet for at rydde op er større end forventet.

»Beholdningen i forsyningskæden - særligt hos vores partnere -  er værre end ventet, og kvaliteten er ikke god nok. Derudover er vores sortiment for bredt - også i vores egne butikker«, siger Alexander Lacik, der tiltrådte i april og afløste den tidligere topchef, Anders Colding Friis, der sidste år blev fyret på grund af manglende resultater.

Selskab Kurs Ændr. %

Pandora tog allerede inden Alexander Laciks ankomst hul på planen, der løber over to år, og som bl.a. indeholder en rundbarbering af sortimentet, der ifølge topchefen skal skæres omkring 30 pct.

»Lad mig komme med et eksempel. Vi har måske 150 forskellige udtryk af et hjerte til vores charms, men forbrugerne lægger måske ikke mærke til 50 af dem, for de ser næsten ens ud, så jeg har en masse kompleksitet i min forsyningsskæde pga. af det store udbud, men udbuddet påvirker ikke salget tilsvarende. Faktisk er det med til at forvirre forbrugerne,« siger Alexander Lacik.

Han kan endnu ikke svare på, om der også bliver skruet på udgifterne i 2020, der er planlagt til at være på en mia. kr. Han understreger dog, at investeringsniveauet i år sættes ned.

Aktiekursen stiger efter nyt regnskab

Der er langt fra de glade Pandora-dage i årene efter 2012, der bød på tocifrede vækstrater og en højtflyvende aktiekurs, til den situation, som det danske smykkeselskab står i i dag.

Aktiekursen er alene det seneste år dykket med 36 pct, og regnskabet for andet kvartal viser som ventet igen et fald i omsætningen og indtjeningen.

Samlet lød Pandoras salg på 9,5 mia. kr. i første halvdel af 2019. Det er et fald på lidt over fire procent, når man sammenligner med samme periode året før. Samtidig er overskuddet næsten halveret til 1,3 mia. kr.

Alexander Lacik tiltrådte i april som adm. direktør for Pandora. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto.

Trækker man åbningen af nye butikker fra og udelukkende kigger på salget i de eksisterende butikker, er det dykket med 10 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Det er særligt på de store markeder som Storbritannien, Italien, Frankrig, Tyskland, USA og Australien, der er tilbagegang, mens Kina viser en mindre fremgang.

Til gengæld bliver Pandora tirsdag belønnet af investorerne, der lidt over middag sender aktien op med ni pct.

Det skyldes bl.a., at der i Pandoras største markeder, Storbritannien og Italien, er bedring at spore, efter smykkeselskabet har øget sine investeringer der, og tilbagegangen i salget er ikke helt så stor som tidligere.