Et stort transportskib er draget ud på en ganske særlig jomfrurejse som pioner for en mulig fremtid, hvor kæmpe sejl skal gøre transporten på verdenshavene langt grønnere end i dag.
Rederiet Cargill har hyret bulkcarrierskibet Pyxis Ocean, som er bygget i 2017, og udstyret det med to gigantiske, specialdesignede stålsejl, WindWings, som skal nedbringe brændstofforbruget og dermed mindske skibets CO2-aftryk.
Skibsfarten anslås at være ansvarlig for omkring 2,1 procent af den globale CO2-udledning. Det svarer til 837 millioner ton CO2 hvert år.
Derfor skal Pyxis Oceans jomfrurejse fra Kina til Brasilien være den første virkelighedstest af de 37,5 meter høje sejl, som det britiske BAR Technologies har designet.
Det skriver BBC.

Når skibet ligger for kaj, er sejlene slået ind. Når det er på åbent vand, åbnes de store vinger, og hvis alt går som beregnet, vil de kunne nedbringe transportskibets CO2-udledning med 30 procent målt gennem hele skibets levetid.
Jomfrurejsen ventes at tage omkring seks uger.
Teknologien bag de store sejl er egentlig udsprunget af arbejdet med at gøre bådene hurtigere i konkurrencen America's Cup, der også benævnes »Formel 1 på havene«.
»Dette er et af de langsomst bevægende projekter, som vi har udført, men uden tvivl det, der har den største indflydelse på planeten. Jeg forventer, at i 2025 vil halvdelen af alle nybyggede skibe blive bestilt med vind som fremdriftsmiddel,« siger John Cooper, der er chef for udviklingen af teknologien hos BAR Technologies, til BBC.
Han anslår, at hvert sejl vil spare halvanden tons brændstof om dagen.
Specialsejlene bygges på fabrikker i Kina, fordi det på grund af afgifter er for dyrt at importere stålet, som skal bruges til dem, til Storbritannien.
