Olietiden er snart forbi og Mærsk er klar med en total forandring

Mærsk går nu ind i en hidtil uset offensiv for at nedbringe forureningen fra rederiets skibe. Tiden med skibe, der bliver drevet af bunkerolie, er snart forbi, og nu skal der hurtigt udvikles nye metoder til fremdrift, lyder et opsigtsvækkende budskab fra den danske virksomhed.

Maersk Lines contianerskibe, som her ved Kaohsiung-havnen i Taiwan, vil fremover benytte helt andre drivmidler end den bunker-olie skibene bruger idag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Taiwan International Port Corp.

Over de næste 20-25 år vil verdens største containerrederi Maersk Lines mange skibe komme til at se helt anderledes ud. De fossile brændstoffer, som i hundrede år har drevet skibe frem, skal ud. Nu er tiden kommet til vindkraft og solenergi eller helt andre energiformer.

Sådan lyder den ambitiøse plan, som A.P. Møller – Mærsk nu lægger frem.

»Vi er nødt til at opgive de fossile brændstoffer. Vi står med et samfundsproblem, som truer verden, og både ud fra et forretningsmæssigt synspunkt, men også ud fra et humant synpunkt er det her vigtigt. Jeg må også sige, at jeg rent personligt mener, at det er meget vigtigt, at vi finder nogle andre løsninger,« siger Søren Toft, kommerciel direktør i Maersk Line, til Berlingske.

Maersk Line ejer næsten 20 pct. af verdens containerflåde, som står for ca. 80 pct. af den samlede verdenshandel. Selskabet fremlægger nu nye ambitiøse mål, som skal nedbringe netto kuldioxidemissionen til nul i 2050. Det betyder, at rederiet allerede inden 2030 vil bygge emissionsfrie skibe. Men præcist hvordan, det skal foregå, er endnu uklart.

»Vi kan ikke sige nøjagtigt, hvilke nye drivmidler der bliver tale om. Vi skal have alle interesser samlet om det her, for vi kommer ikke til at finde løsningerne alene, men vi skal finde dem sammen med mange af de samarbejdspartnere, som vi har,« siger Søren Toft.

Han er dog helt sikker på, at tiden med den traditionelle bunkerolie i skibene er forbi. Det er ellers på den måde, at rederiets nuværende mere end 700 skibe bliver drevet frem af.

»Vi skal finde et drivmiddel, som ikke er fossilt. Jeg vil ikke sige, hvad det lige nøjagtigt kan være, og om det bliver biobrændsel eller elektricitet. Faktisk tror vi, at det bliver en kombination af forskellige løsninger,« siger Søren Toft.

Industrien har i det små eksperimenteret med mange forskellige løsninger, der blandt andet kan være vindkraft, solenergi eller vandkraft.

En af de store udfordringer er, at containerskibe sejler på distancer, som kan være på mange tusinde kilometer, og dermed er nogle af de løsninger, som andre transportformer benytter sig af, udelukket.

»Det, som er udfordringen, er, at containerskibsfarten sejler over store afstande. Derfor skal det være noget, som fungerer over lange afstande, fordi skibene ikke bare kan stoppe op ved en benzintank,« siger Søren Toft.

Han siger, at Maersk Line ikke har øget udledningen af CO2 siden 2007, selvom flåden er vokset betydeligt.

»Det her bliver ikke let, men vi mener, at vi har leveret enorme fremskridt i de seneste ti år, hvor vi har haft en statisk CO2-udledningen, selvom forretningen er vokset gevaldigt. Nu skal vi finde det næste skridt, og nu skal vi simpelthen sænke vores totale CO2-udledning,« siger Søren Toft.

Mærsk-direktøren håber, at mange andre i industrien vil give deres input til, hvordan verdens skibe om ikke så mange år kan drives frem på en anden måde.

Lars Jensen, adm. direktør for konsulenthuset SeaIntelligence Consulting, mener, at beslutningen ud over at gavne klimaet også giver finansiel mening for det danske rederi.

»Skibsfarten har haft det problem, at den er afhængig af én energikilde, nemlig olie. Men hvis industrien udvikler nye metoder til at lagre energi, kan man pludselig gøre sig uafhængig af én energikilde, fordi det er lige meget, om energien kommer fra for eksempel vindkraft, solkraft eller atomkraft,« siger Lars Jensen.

Han siger, at en omstilling af hele verdens flåde er meget stort projekt, og derfor er tidshorisonten frem til 2050 mest virkelighedsnær.

»Ambitionen om 2050 er nok den mest realistiske. Vi har trods alt en flåde af handelsskibe i verden på samlet 60.000-70.000 skibe, og da et skib i gennemsnit lever 20-25 år, vil den her omstilling tage lang tid,« siger Lars Jensen.

Containerindustrien har tiltrukket sig opmærksomhed på grund af forurenende skibe. Men nye globale regler betyder blandt andet, at rederierne fra 2020 skal reducere svovlemissioner ved at begrænse svovlindholdet i brændselsolie.