Den globale kaffekæde Starbucks har set tilbagegang med faldende salg.
Men kædens netop tiltrådte topchef, Brian Niccol, har en plan for at bremse nedturen.
Og det starter med behagelige stole og bedre service.
På blot sin anden officielle dag som administrerende direktør i selskabet har Brian Niccol sendt et åbent brev ud til alle partnere, kunder og investorer.
Her skriver han blandt andet, at han vil bringe Starbucks tilbage til sine rødder som kaffebar, og at selskabet er »drevet væk« fra sin kerne:
»Vi er engagerede i at løfte oplevelsen i selve butikken – at sikre, at vores rum afspejler de syn, lugte og lyde, der definerer Starbucks,« forklarer han i brevet.
Brian Niccol er kendt som en mand, der kan vende en restaurant, der er en synkende skude. Han har tidligere gjort det med kæderne Chipotle og Taco Bell, skriver CNN Business.
Salget i Starbucks er faldet to kvartaler i træk, og Brian Niccol er trådt til som Starbucks’ fjerde administrerende direktør på bare to år.
Derfor er presset på ham for at succesfuldt få stoppet kædens nedtur stort.

Fire nøgleområder i fokus
Brian Niccol skriver, at han i de seneste uger har besøgt kædens butikker og talt med gæster og medarbejdere.
Og han anerkender, at nogle butikker – især i USA – ikke leverer, som de skal:
»Det kan føles transaktionelt, menuer kan føles overvældende, produktet er inkonsekvent, ventetiden for lang eller overdragelsen for hektisk. Disse momenter er muligheder for os til at gøre det bedre,« skriver Brian Niccol.
Han fremhæver derfor i brevet fire nøgleområder, som vil være i fokus fremover:
Styrkelse af baristaerne til at tage sig af gæster.
Møde gæsternes forventning og levere gode produkter hver dag.
Genoprette oplevelsen af Starbucks som et kaffehus.
Fortælle Starbucks’ historie igen og minde om kædens »overtrufne kaffekspertise«.
Tilbage i august blev Brian Niccol udnævnt til Starbucks nye topchef. Mandag i denne uge var hans første officielle arbejdsdag.
Men allerede inden han begyndte i sin nye rolle, kom han i strid modvind på sociale medier.
Hans job tillader ham nemlig at pendle langt ned gennem USA flere gange i ugen i firmafly fra sit hjem i Newport Beach syd for Los Angeles til Starbucks’ hovedkontor i Seattle.
Der er cirka 1.600 kilometer imellem, og den lange tur på job hænger ifølge kritikere ikke sammen med selskabets offentlige holdning til den grønne omstilling.




