Ny Telmore-direktør gør klar til filmsatsning

Det TDC-ejede mobilselskab får ny topchef og vil forsøge at kunne levere de store streamingtjenester som del af mobilabonnementet.

Henrik Lehman overtager chefstolen i Telmore, hvor han har været siden 2013. Foto: Emilia Therese, TDC Fold sammen
Læs mere

Det TDC-ejede mobilselskab Telmore gør klar til en større satsning på at levere film- og streamingtjenester som en del af dataabonnementet. Det sker, samtidig med at der bliver skiftet direktør i selskabet.

Henrik Lehman, som har været hos Telmore siden 2013 og fra 2017 har været marketingsdirektør, overtager fra 31. januar chefstolen efter Jens Grønlund, som er nyudnævnt direktør for alle TDC-koncernens onlinevaremærker, der ud over Telmore tæller internet- og mobilselskabet Fullrate, filmudlejningstjenesten Blockbuster og den delvis TDC-ejede sportsvæddemåls- og kasinotjeneste Bet25. Jens Grønlund har passet Telmore siden august 2015.

Udnævnelsen sender samtidig et tydeligt signal til kunderne om, at TDC ikke går med planer om at lægge Telmore ind under YouSee og samle al privat mobiltelefoni her. TDC har tidligere opkøbt lavprismobilselskaberne Onfone og Plenti, hvis navne er forsvundet ind i henholdsvis YouSee og Telmore.

Film og serie bliver et kæmpe fokusområde i 2019

Telmore har i dag lidt flere end 700.000 mobilkunder, hvoraf de 200.000 har et såkaldt Play-abonnement med digital adgang til forskellige kombinationer af magasiner, e-bøger, musik, film og serier. Det er på det sidste, at Telmore gennem nye aftaler vil forsøge at skille sig ud – og samtidig få flere Telmore-kunder til at vælge mere end blot mobilabonnementet.

»Telmore Play, som begyndte i 2014, vokser måned for måned som en rigtigt sund, underliggende forretning, der skaber en helt anden tilfredshed og loyalitet blandt kunderne. Play i version 2.0 vil få flere film og flere serier, hvilket bliver et kæmpe fokusområde i 2019. Det er der nemlig en rigtigt god forretning i, fordi pakkerne gør det lettere at overskue for kunderne,« siger Henrik Lehman til Berlingske.

Han går efter »store tjenester frem for nichetjenester«.

»Vi skal have de tunge ind. Hvis vi kan inkludere dem i et abonnement til en rigtigt god pris, bliver det rigtigt attraktivt for hr. og fru Danmark. For kunderne er ikke længere 25 år, når de kommer ind. Streaming har hjulpet til at modne markedet, så i dag jager vi ikke de unge længere. Vi jager en mere bred del af befolkningen,« fastslår han.

Det ligeledes TDC-ejede YouSee, som er Danmarks største på både mobiltelefoni, fastnettelefoni, TV og bredbånd, har ifølge ham en anden type kunder, fordi Telmore går efter de kunder, der er »rent mobile og rent til on-demand-tjenester«, altså streamingtjenester.

»Vi synes selv, at vi har Danmarks måske bedste underholdningsprodukt og dermed en berettigelse på markedet, især på det private mobilmarked. Telmore er vokset tre år i træk, så noget gør vi jo rigtigt. På den korte bane kikker vi ikke på at levere familieabonnementer. Vi er meget individorienteret, så selv om Play kan deles i en husstand, er andre her i huset (TDC-koncernen, red.) meget bedre til familiekoncepter,« siger Henrik Lehman.

Pakker – ikke i løs vægt

De nye pakker og nye og bedre selvbetjeningsmuligheder over nettet og direkte fra mobiltelefonen kommer »snart – vi er langt med det«, lover den nye Telmore-direktør uden at ville ud med en dato.

Telmore Play findes i dag i tre pakker: en med musik til 169 kroner om måneden, to pakker med film/serier eller bøger/magasiner/musik til 199 kroner månedligt samt den store pakke til 259 kroner med det hele plus streamingtjenesterne HBO Nordic, TV 2 Play, CMore og Min Bio. Der bliver ikke, som hos f.eks. konkurrenten Telia, tale om, at man kan til- og fravælge de enkelte tjenester. Telmore vil fortsat gå efter at sælge samlede pakker.

»Vi overvejer, om man selv skal kunne vælge hver enkelt tjeneste, men vores nuværende fokud er på pakker, fordi det giver et bedre overblik, at Telmore har trukket et valg, så man kan vælge mellem pakkerne på hylden. Hvad indhold angår, går vi efter at imødekomme behovet for de større og tungere tjenester. Vi kikker på dem, der er nichetjenester men på vej op, samt de mere veletablerede. Det skal være skarpe tjenester,« siger Henrik Lehman.

Han mener, at en pakke tit er et bedre køb for kunderne, end hvis man selv tegnede abonnement hos de enkelte streamingtjenester.

Telmore startede priskrigen

Telmore blev startet i 2000 af bl.a. serieiværksætteren Frank Rasmussen med økonomisk opbakning fra erhvervsmanden Ib Kunøe. Telmore indførte tank-op-selvbetjening på nettet og pressede de andre teleselskaber voldsomt på prisen. TDC købte derfor i januar 2004 Telmore for 299 millioner kroner for at sætte en prop i den voldsomme priskrig. Men proppen var af, og danskerne havde vænnet sig til selvbetjening og billigere priser, så priskrigen er fortsat og kører stadig i dag, hvor Danmark har nogle af de billigste mobilpriser i verden.

Omkring 230 er i dag ansat i Telmore, heraf 130-140 i kundecenteret i Høje Taastrup og resten i TDCs hovedsæde i Københavns sydhavn.

»Telmore er et rigtigt godt sted og et helt andet end for fire-fem år siden. Vi har været igennem en omstilling, men hvis man bliver for tilfreds, går man i stå. Derfor skal vi fortsætte med at tænke langsigtet og turde udfordre både os selv og markedet, så vi både er et godt sted at være kunde, og at det er sjovt for medarbejderne at være her,« siger Henrik Lehman om sin nye livsopgave.