Ny satsning koster på regnskab for kendt auktionshus

Auktionshuset Bruun Rasmussen, der de seneste fem år har haft godt gang i hammerslagene, lancerede i november en ny offensiv, der skulle gå efter struben på konkurrenterne Lauritz.com og Den Blå Avis. Det har dog kostet på bundlinjen i 2018.

f
Jakob Dupont er adm. direktør for Bruun Rasmussen Kunstauktioner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Danmarks mest kendte auktionshus Bruun Rasmussen har i 2018 haft en opbremsning i hammerslagene.

I 2017 var der så mange hammerslag, at auktionshuset for femte år i træk kunne præsentere et rekordregnskab på både top- og bundlinje. Men nu har det 70 år gamle auktionshus tabt pusten en smule.

I 2018 har Bruun Rasmussen haft hammerslag for 505 mio. kr. mod 521 mio. kr. året før. Indtjeningen er i 2018 dalet til 11,8 mio. kr. fra 18,2 mio. året før.

Alligevel er adm. direktør Jakob Dupont tilfreds med året.

»Årets hammerslag på 505 mio. kr. er det næststørste i koncernens historie. Vi havde et ekstraordinært godt 2017, hvor vi havde en stor samling af russiske ikoner, som vi omsatte rigtig fint. Og vi ligger lige over den halve milliard kr. for anden gang, så det er på et stabilt højt niveau,« siger han.

Ny offensiv har kostet

Når indtjeningen har taget et dyk i 2018 skyldes det, at auktionshuset i november 2018 lancerede offensiven »Direkte Auktion«, som er en online-platform, hvor man kan sælge og købe genstande i prisklassen 800-3.000 kr., hvilket er et prisniveau, auktionshuset ikke tidligere har begået sig i.

Samtidig slipper sælgeren for at møde op fysisk hos Bruun Rasmussen. I stedet kan sælgeren tage et billede af sin petroleumslampe eller litografi og uploade det på hjemmesiden, hvorefter auktionshusets eksperter vurderer genstanden og står for salg og fragt.

»Vi har investeret en del i at udvikle vores nye salgskanal, og det er det, der gør, at vi ikke kommer op på helt det samme resultat, som vi har haft de seneste fire år,« siger Jakob Dupont.

Auktionshuset er gået ind i et nyt segment, hvor spillere som Lauritz.com, Den Blå Avis og Trendsales (tidligere Tradono) har siddet tungt på markedet, og Bruun Rasmussen har tidligere vurderet, at Lauritz.com har cirka en tredjedel af deres danske omsætning på produkter under 3.000 kr. I alt ca. 150 mio. kr. ud af det samlede nedre segment på 200-250 mio. kr.

Der er dog lang vej, før Bruun Rasmussen får fat i en stor bid af Lauritz.coms del af markedet. For ambitionen er, at det nye forretningsben om fem år vil øge hammerslagene med 50 mio. kr. årligt.

Siden november har Bruun Rasmussen solgt 1.350 genstande til et samlet hammerslag på 1,5 mio. kr. via »Direkte Auktion«.

»Det er ikke den volumen, som vi ved, at det her ender i, men det er en meget god start, og vi har fået en masse erfaring med den her hybridmodel mellem et traditionelt auktionshus og ren e-handel.  Nu mangler vi at sige det højt til de danske forbrugere. Vi skulle lige have motoren til at køre effektivt først,« siger Jakob Dupont.

Han satser på, at auktionshuset i 2019 vil sælge 4.000 emner på den nye platform.

»Vi har is i maven, for det er en ny måde at handle på. Men vi har fokus på, at den her platform skal vokse sig til et fuldbyrdet tredjeben i vores forretning, så jeg vil da gerne have de 4.000 emner fordoblet næste år,« siger direktøren.

Populær i udlandet

80.000 hammerslag havde auktionshuset i 2018. Heraf blev 8.000 emner solgt ved de traditionelle auktioner i Bredgade, mens de resterende 72.000 blev solgt på nettet. Det fysiske auktionshus og salget på nettet udgør hver halvdelen af omsætningen, da det typisk er de mere kostbare emner, der bliver solgt ved de fysiske auktioner.

Det største hammerslag i 2018 lød på 4,8 mio. kroner. For den nette sum fik køberen til gengæld det signerede monogram »Måltidsstykke« af den hollandske maler Pieter Claesz.

Det er særligt moderne kunst og moderne design, der har været i høj kurs i 2018, oplyser direktøren. Også kunst fra Guldalderen samt samlerobjekter som mønter, frimærker, vin og smykker har der været efterspørgsel på.

60 pct. af omsætningen kommer nu fra udlandet. Særligt USA og andre europæiske lande.

»Vi får flere og flere udenlandske købere, for vi er kommet op i en klasse, hvor vi er ved at blive lidt kendte uden for Danmarks grænser, fordi vi har solgt nogle ting godt,« siger han.

I 2019 forventer auktionshuset en lille vækst i omsætningen, men et lavere driftsresultat pga. et højere omkostningsniveau i forbindelse med blandt andet »Direkte Auktion«.

»Væksten skulle gerne komme fra en fortsat stabil drift i high end auktionerne og også på netauktionerne, og så skulle væksten meget gerne komme fra de direkte auktioner, som jo er er nyt produkt og i et nyt segment, vi ikke har været i før,« siger Jakob Dupont.

Mens der i en årrække har været fart på hammerslagene hos Bruun Rasmussen, er det gået mindre godt for konkurrenten Lauritz.com. Siden selskabet kom på børsen i sommeren 2016, har Lauritz.com budt aktionærerne på en giftig cocktail bestående af faldende omsætning og massive rente­udgifter på et svensk obligationslån. Siden børsnoteringen er aktiekursen faldet med over 90 pct.