Ny Apple-pakke med musik, TV og spil får kritik

Verdens største musikstreamingtjeneste, Spotify, opfordrer til hurtigt indgreb mod Apples nyeste tiltag, som giver store samlerabatter.

Apples Lori Malm præsenterede tirsdag aften den nye abonnementspakke med TV, musik og spil, Apple One, som Apple senere i år vil begynde at sælge for 15 dollars om måneden. Fold sammen
Læs mere
Foto: APPLE INC.

Apple samler nu alle sine abonnementstjenester i én stor pakke som del af en ny strategi, som skal sikre ekstra indtægter, nu hvor mange er hjemme på grund af coronavirussen.

Apple One får premiere »i efteråret« og vil koste 15 dollar (94 kroner – i Danmark er prisen 135 kroner) om måneden for en enkeltbruger eller 20 dollar (ca. 125 kroner – i Danmark 185 kr.) månedligt for en familie. Pakken indeholder TV, musik og spil. Lægger man 30 dollar (188 kroner) om måneden, får man nyheder, mere plads i Apples netlagertjeneste iCloud og adgang til Apples nye fitnesstjeneste, Fitness+, som dog kun vil blive lanceret i en håndfuld engelsktalende lande inden årets udgang.

Spotify til myndighederne: Grib ind straks

Det meddelte Apple tirsdag aften sammen med præsentationen af opdaterede Watch-smarture og iPad-tablets.

Den svenske musikstreamingtjeneste Spotify, der er verdens største, har allerede kritiseret Apples nye pakkeabonnement. Spotify mener, at Apple misbruger sin markedsdominans ved at favorisere sin egen Apple Music-tjeneste.

Både Spotify og Apple tager 99 kroner om måneden i Danmark for deres musiktjeneste, som i USA koster 10 dollar (ca. 63 kroner). Spotify har dog også en gratis udgave, hvor man lytter til reklamer undervejs. For et ganske lille ekstra beløb vil Apple nu lægge sin Arcade-spilletjeneste og sin streamingtjeneste Apple TV+ oveni.

»Vi beder om, at konkurrencemyndighederne reagerer lynhurtigt og begrænser Apples konkurrencekrænkende opførsel, som, hvis den får lov til at fortsætte, vil betyde uoprettelig skade på udviklersamfundet og true vores fælles frihed til at lytte, lære, skabe og koble os sammen,« hedder det i en udtalelse fra Spotify.

Analytiker: Aggressivere pris end forventet

Spotify har allerede en klage over Apple under behandling hos EUs danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, og drøfter også sagen med de amerikanske konkurrencemyndigheder.

Apple forsvarer sig med, at Apple One-pakken er målrettet nuværende brugere af Apples tjenester, og at »kunderne kan opdage og nyde alternativer til hver eneste af Apples tjenester«.

Analytiker Ben Bajarin fra analysefirmaet Creative Strategies siger dog til nyhedsbureauet Reuters, at »det er en langt mere aggressiv prissætning, end jeg troede«.

Stadig stor afhængighed af iPhone-salg

Apple er stadig voldsomt afhængig af sit iPhone-salg. Næsten halvdelen af Apples omsætning  – 44,3 procent  – kom i april-juni i år fra iPhone-salget. Det har dog tidligere ligget langt over 60 procent. Apple er i dag verdens tredjestørste smartphoneproducent efter Huawei og Samsung. Omkring 14 procent af alle nysolgte smartphones er iPhone-telefoner.

Apples forretning med tjenester – herunder salg fra App Store, betalingstjenesten Apple Pay, iCloud m.m.) – udgjorde i april-juni, som er seneste offentliggjorte regnskabstal, 22 procent af Apples samlede omsætning og er i fremgang.

Apple havde i forårsmånederne et dagligt overskud på 124 millioner dollar  – næsten 778 millioner kroner.