Nu ruller Teslas vilde nye model ud af fabrikken – men der er et problem

Den futuristiske Tesla-bil »cybertruck er nu blevet leveret til de første kunder. Men ifølge en analytiker vil Tesla få svært ved at producere et tilstrækkeligt antal af de nye biler i 2024.

Efter flere år med forsinkelser og produktionsproblemer har Tesla endelig leveret cybertrucks, elbilproducentens svar på den amerikanske pickup, til de første kunder.

Teslas topchef og grundlægger, Elon Musk, var således med til at levere en håndfuld af de nye cybertrucks under en storstilet lancering, der fandt sted torsdag i Teslas hovedkvarter i Austin i Texas. Det skriver Bloomberg.

Lanceringen blev streamet på det sociale medie X, som Elon Musk også ejer.

Cybertrucken er kendetegnet ved sit kantede karosseri i rustfrit stål, der nærmest får den til at ligne en børnetegning af en bil. 

Ifølge Reuters har Elon Musk tidligere fortalt, at cybertrucken er delvist inspireret af en blanding mellem en bil og en ubåd, der optræder i James Bond-filmen »Spionen der elskede mig« fra 1977.

Cybertrucken kommer i tre forskellige modeller og prisklasser: En model med baghjulstræk, en model med firehjulstræk og en model, der går under navnet Cyberbeast. Den kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 2,6 sekunder og har en rækkevidde på 515 kilometer.

Modellen med baghjulstræk har en rækkevidde på omtrent 400 kilometer, og den bliver den billigste af de tre cybertrucks med en pris på 61.000 dollar. Det svarer til 417.000 kroner. Ifølge flere medier - heriblandt Bloomberg - bliver modellen dermed 50 procent dyrere, end Elon Musk stillede sine kunder i udsigt, da han i 2019 løftede sløret for den futuristiske bil.

»Oh, my fucking god,« udbrød Tesla-stifteren Elon Musk, da hans chefdesigner under en præsentation i 2019 kylede en metalkugle mod cybertruckens armerede siderude – og den øjeblikkeligt blev knust.  Robert Hanashiro/USA Today/Ritzau Scanpix

Den vil desuden ikke være tilgængelig på markedet før 2025.

Tesla vil dog have mulighed for at levere de to andre modeller til næste år, herunder modellen Cyberbeast, som får et prisskilt på næsten 100.000 dollar – svarende til 683.000 kroner.

»Den (cybertrucken, red.) er meget dyrere, end jeg troede, den ville blive,« siger Gene Munster, som er ledende partner i formueforvalteren Deepwater Asset Management, og tilføjer: 

»De skal have skaleret produktionen op for at få prisen ned, og de ved, at de ikke kan producere mange af dem til næste år. Virkeligheden er, at cybertrucken ikke rigtig er ude endnu.«

Cybertrucken markerer Teslas indtog ind på markedet for pickupbiler i USA. Den er blevet mødt med spænding, men den har også været præget af problemer.

Musk fortalte sidste måned under et opkald med selskabets investorer, at Tesla har »enorme udfordringer« med at opskalere sin produktion for at kunne levere den nye bil.

Musk er ikke desto mindre overbevist om, at cybertrucken kommer til at opfylde købernes behov, uanset om de køber den for fornøjelsens skyld, eller fordi de skal bruge den mere regelmæssigt.

Tesla-grundlæggeren sagde torsdag, at cybertrucken er »en bedre lastbil end en lastbil, mens den også er en bedre sportsvogn end en sportsvogn.«