Novos kommercielle superstjerne tager det sidste straffespark

Efter en rekordhurtig godkendelse i USA er Novo Nordisk millimeter fra at sende en skelsættende diabetespille ind på det vigtige amerikanske marked. Som koncerndirektør for Novos samlede kommercielle strategi skal 46-årige Camilla Sylvest gøre den danske pille til en supersællert.

Camilla Sylvest, koncerndirektør for den samlede kommercielle strategi i Novo Nordisk, kommer til at spille en nøglerolle, når det danske selskab ruller sin nye diabetespille ud på det vigtige amerikanske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Med Camilla Sylvest i rollen som selskabets kommercielle superstjerne varmer Novo Nordisk lige nu op til en produktlancering i den absolutte sværvægtsklasse.

Novo fik fredag i sidste uge i USA godkendt diabetespillen Rybelsus, der inden længe skal sendes ind på et marked, som bare bliver større og større.

På det amerikanske marked er der fuld fart på de såkaldte GLP-1-midler, som Novos nye diabetespille tilhører.

Markedet for GLP-1-medicin står i USA til at vokse fra omkring 32 mia. kr. i 2017 til over 60 mia. kr. allerede i 2020.

Fra sin position som koncerndirektør for den samlede kommercielle strategi i Novo Nordisk skal 46-årige Camilla Sylvest sammen med Novos USA-chef sikre, at det danske selskabs store fremtidshåb kommer flyvende ind på det amerikanske marked.

For Camilla Sylvest har stigende sværhedsgrad og en placering på øverste hylde i Novo været en helt naturlig udvikling i et på mange måder usædvanligt karriereforløb, hvor hun helt konsekvent er gået efter de mest komplicerede opgaver i den danske medicinalkoncern.

»Det handler om at turde satse og prøve at gøre tingene på en anden måde, for hvis du bare gør tingene på den gængse måde, bliver det ikke bedre end gennemsnittet,« sagde Camilla Sylvest i et interview til Berlingske Business, kort efter at hun var blevet udnævnt til koncerndirektør i efteråret 2017.

Camilla Sylvest lægger ikke skjul på, at hun nærmest ved hvert eneste skridt op ad karrierestigen i Novo Nordisk har kastet sig selv ud på dybt vand.

Selv på et tidspunkt, hvor Novos egen HR-afdeling hejste et klart advarselsflag og bad hende om at tænke sig om en ekstra gang, tøvede Camilla Sylvest ikke med at sætte sin karriere på spil i en særdeles udfordrende stilling.

»På et tidspunkt for nogle år siden tog jeg et job, hvor vores HR-chef sagde til mig: »Jamen det her er jo ligesom en straffesparkskonkurrence, hvor du bliver skiftet ind som målmand på et tidspunkt, hvor du skal tage det allersidste spark, hvis ikke det andet hold skal vinde. Hvis du ikke redder den her bold, vil alle sige, at det var en opgave, som var dømt til ikke at lykkes. Men hvis du redder den, er du en helt«,« sagde Camilla Sylvest om jobbets sværhedsgrad.

Sylvest landede selvfølgelig stillingen og reddede det sidste straffespark.

Kaos i Kina

Camilla Sylvest brød for alvor igennem lydmuren hos Novo Nordisk, da hun som direktør for selskabets kinesiske forretning på rekordtid fik vendt skuden i verdens mest folkerige land.

Det danske selskab havde længe haft problemer i Kina, men så tog Camilla Sylvest fat og skar igennem støjen ved at skabe system i et til tider kaotisk marked.

Med Camilla Sylvest i spidsen kom Novos kinesiske salgsvogn ud fra slæbesporet og tilbage i overhalingsbanen. Hemmeligheden bag succesen i Kina, der er Novos næststørste marked efter USA, er kort fortalt den, at Camilla Sylvest fik gjort det danske selskabs markedsføring langt mere effektiv.

Den succesformular har Camilla Sylvest siden taget med ind på det vigtige amerikanske marked, hvor hun har spillet en afgørende rolle med at sætte fart under salget af Ozempic.

Ozempic er en injektionsbaseret behandling af diabetes, som bygger på samme molekyle som selskabets kommende diabetespille, Rybelsus.

Når det danske medicinalselskab har fået en flyvende start med Ozempic skyldes det i høj grad, at selskabets marketingmaskine er både velsmurt og målrettet som aldrig før.

Nu skal det vise sig, om Novo Nordisk og Camilla Sylvest kan overføre succesen til diabetespillen Rybelsus, som kan blive selskabets bedst sælgende produkt nogensinde.