Novo ruller offensiv ud i kamp mod ærkerival

Novo er under pres på det lukrative amerikanske GLP-1-marked, hvor konkurrenten Eli Lilly er kommet fra baghjul og har indhentet en stor dansk føring. Novo svarer igen med stor salgsoffensiv og landsdækkende TV-reklamer.

Foto: Liselotte Sabroe. Novo Nordisk har med topchef Lars Fruergaard Jørgensen i spidsen sat gang i en større offensiv med væksthåbet Ozempic.
Læs mere
Fold sammen

Efter flere års tung dominans på det amerikanske marked med topmidlet Victoza er Novo Nordisk havnet i en situation, hvor der skal kæmpes om hver en meter.

I 2015 sad Novo på lige knap 60 procent af det amerikanske GLP-1-marked. I dag er den danske diabeteskoncern blevet indhentet af sin amerikanske ærkerival Eli Lilly, så de to selskaber nu står helt lige på det lukrative marked for GLP-1-midler.

For Novo er satsningen på såkaldte GLP-1-lægemidler helt afgørende for selskabets indtjening. Af Novos seneste regnskab fra august fremgår det, at GLP-1-forretningen i årets første halvår stod for hele 77 procent af selskabets vækst.

I USA er status for Novo ifølge data fra Bloomberg Intelligence den, at det danske selskab og Eli Lilly begge ligger på en markedsandel på omkring 43 procent, når man måler på det samlede antal udskrevne recepter i det amerikanske GLP-1-segment.

Novo sendte i februar en ny trumf på banen i kampen om GLP-1-markedet i USA. Midlet, der går under navnet Ozempic, har fået en flyvende start, men ser samtidig ud til at kannibalisere selskabets nuværende supersællert i GLP-1-segmentet, Victoza.

Fuld gas

Det er dog ikke nødvendigvis et problem for Novo Nordisk, påpeger Andrew Carlsen, der er medicinalanalytiker i ABG Sundal Collier.

Han peger samtidig på, at Novo helt efter bogen har skullet bruge tid på at få adgang til det amerikanske marked med Ozempic, hvorefter selskabets salgsstyrke nu har fuld fokus på det store væksthåb.

»Novo Nordisk er fortsat i en gunstig position i det amerikanske GLP-1-marked, hvor Novo først nu skal give den fuld gas med lanceringen af Ozempic. Jeg er derfor ikke bekymret for udviklingen, men fortsætter trenden ind i slutningen af året, vil der blive stillet spørgsmålstegn ved, om lanceringen går som forventet,« siger Andrew Carlsen.

Hos Danske Bank vurderer Claus Henrik Johansen, der er senior porteføljeforvalter og følger medicinalbranchen tæt, at det samtidig er en fordel for Novo, når patienter skifter Victoza ud med Ozempic.

»Det er ikke nødvendigvis et problem og formentlig også en del af strategien at få flyttet så mange patienter som muligt fra Victoza over på Ozempic, inden Victoza går af patent,« siger Claus Henrik Johansen.

Novo lancerede i august en stor reklameoffensiv med Ozempic, som skal trække det danske middel helt frem i rampelyset hos de amerikanske fjernsynsseere. Den manøvre betyder samtidig, at selskabet er begyndt at pille Victoza ud af sit marketingsbudget.

Ifølge det amerikanske branchemedie Fiercepharma spenderede Novo Nordisk alene i august næsten 100 millioner kroner på TV-reklamer, der skal øge salget af Ozempic i USA.

Siden 2015 har Novo ifølge Fiercepharma brugt mere end 2,1 milliarder kroner på TV-reklamer med supersællerten Victoza. Data viser dog samtidig, at Novo siden slutningen af juli ikke har kørt reklamer for Victoza på amerikanske TV-stationer.

På et investormøde i London i kølvandet af Novos seneste regnskab i august fremhævede Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen selv selskabets satsning på TV-reklamer med Ozempic med et håb om, at det kan være med til at give midlet yderligere luft under vingerne.

Selskab Kurs Ændr. %

USA-markedet vokser hurtigt

I USA er status for Novo lige nu, at Ozempic tager markedsandele, mens Victoza taber terræn. Den udvikling skal dog ses i lyset af, at det samlede amerikanske GLP-1-marked efter lanceringen af Ozempic har fået yderligere fart på og nu vokser med langt over 25 procent.

»Jeg tror umiddelbart, at Novo Nordisk er godt tilfreds med den udvikling. Selv om Novo ikke tager markedsandele fra Eli Lilly i øjeblikket, virker det til, at markedet nu vokser hurtigere,« siger Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank.

Han vurderer samtidig, at alt tyder på, at Novo har skruet op for blusset med lanceringen med Ozempic og vil fortsætte med at sætte farten op.

Mens Novo kæmper med en hård priskrig på det amerikanske insulinmarked, er det såkaldte GLP-1-segment stort set gået fri af det meget omtalte prispres. GLP-1-markedet vokser samtidig langt hurtigere, mens priserne på netop det marked også er meget højere end priserne på insulin.

Det skyldes blandt andet, at de magtfulde amerikanske medicinindkøbere har vanskeligere ved at skaffe sig store prisafslag, da markedet groft sagt blot består af to spillere, nemlig Novo Nordisk og Eli Lilly.

Novo fik frem til lanceringen af Ozempic klø af ærkerivalen Eli Lilly i USA, fordi amerikanernes topprodukt i GLP-1-segmentet, Trulicity, er mere bekvemt for patienterne, da det blot skal indtages en gang om ugen, mens Novos Victoza skal tages en gang om dagen. Den fordel er nu forsvundet for Eli Lilly, da Novos nye middel også blot skal tages en gang om ugen.

Med to milliardmidler på banen i USA står Novo med gode kort på hånden de næste år. Der kan dog være et større blæsevejr på vej på den lidt længere bane, da Eli Lilly i sidste uge helt ud af det blå fremviste data fra en ny lægemiddelkandidat, der kan blive en alvorlig udfordrer til Novos GLP-1-forretning.

Selv om det amerikanske diabetesmiddel tidligst kan komme på markedet om fire-fem år, kvitterede markedet for nyheden ved at sende Novos aktie ned med over syv procent for en uge siden.

Berlinske Business har stillet Novo Nordisk en række spørgsmål om selskabets offensiv med Ozempic i USA. Novo svarer i en mail, at selskabet ikke vil sige noget om den sag, før offentliggørelsen af virksomhedens næste kvartalsregnskab, som lander 1. november.

Novo har tidligere meldt ud, at selskabet satser på, at Ozempic runder et salg på en milliard kroner i 2018.