Novo Nordisk satser »massivt« – initiativ skal gøre virksomheden helt CO2-neutral

Danmarks største medicinalvirksomhed har nået sit delmål om en grøn produktion. Men det er et andet område, der står for den største forurening. Nu lanceres næste klimasatsning.

I 2020 nåede Novo Nordisk sit delmål om at gøre produktionen grøn. Nu er turen kommet til en anden del af forretningen, der står for den største forurening. På billedet ses administrerende direktør Lars Fruergaard Jørgensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mandag offentliggjorde FNs Klimapanel IPCC sin sjette og længe ventede hovedrapport, og her er advarslen entydig: Vi er nu vidner til en global opvarmning, der næppe er set i 125.000 år, og vi er selv skyld i det.

Det har længe stået klart, at både regeringer, virksomheder og borgere skal handle nu, hvis vi sammen skal leve op til forpligtelserne i Parisaftalen fra 2015. Et af de områder, hvor man har stillet politiske krav, er ved CO2-udledningen fra biler.

Som led i sin grønne omstilling lancerede Danmarks største medicinalvirksomhed, Novo Nordisk, i 2019 en klima- og miljøstrategi med titlen »Circular for Zero«, der skal resultere i, at virksomheden bliver CO2-neutral senest i 2030. Og nu har virksomheden lanceret et nyt initiativ, der skal bidrage til mindre forurening.

I samarbejde med medicinalgrossist og -distributør Tjellesen Max Jenne (TMJ) er Novo Nordisk i august begyndt at levere medicin til udvalgte apoteker i Danmark med eldrevne biler. I første omgang er der tale om et forsøg, men håbet er, at man på sigt kan udbrede den grønne medicindistribution til flere steder i landet.

I 2020 nåede Novo Nordisk delmålet om udelukkende at bruge vedvarende energi i produktionen, og nu er turen kommet til transporten, fortæller Kasper Bødker Mejlvang, landechef for Novo Nordisk i Danmark.

»Selvom vi har en meget stor global produktion, er det faktisk ikke den, der er den største bidragyder til forurening i dag, hvilket overrasker mange. Distributionen står for en stor del af vores klimaaftryk, så det er vi nødt til at finde løsninger på,« siger Kasper Bødker Mejlvang.

Skal skabe fundament for global succes

Derfor har Novo Nordisk også indgået en aftale med Mærsk, som i de kommende år globalt skal distribuere medicin med skibe, som sejler på bæredygtigt biobrændstof.

Og herhjemme håber de på, at medicin, der transporteres lokalt via vejnettet til apoteker, kan distribueres af elbiler i stedet for diesel- og benzinbiler. Hos distributøren TMJ tror man på, at initiativet kan blive startskuddet til CO2-neutralitet.

»I TMJ vil vi gerne bidrage til bæredygtig vækst blandt vores kunder og de lokalsamfund, de befinder sig i. Vores klimamål om blandt andet at være CO2-neutrale i 2030 er ambitiøst og kræver massive satsninger. Og her er pilotprojektet et skridt i den rigtige retning,« siger Marianne Timm, administrerende direktør i TMJ.

Forsøget med elbiler skal give de to virksomheder konkrete erfaringer med miljøvenlig distribution af medicin, som blandt andet kræver, at lægemidlerne bliver transporteret nedkølet.

Indtil videre er det syv apoteker i Vejle og Kolding, som får leveret medicin på en grønnere måde. Hvis det bliver en succes, er både Novo Nordisk og TMJ indstillede på at udbrede det til andre dele af Danmark. Det er for tidligt at sige, om de eldrevne biler kan blive løsningen i andre lande.

Udfordringen er, ifølge Kasper Bødker Mejlvang, at de eldrevne biler kun har en begrænset rækkevidde. Når bilerne skal have kølekapacitet til medicin, kan de nemlig kun køre omkring 100 kilometer uden en ladning.

»Før 2010 var jeg selv ansvarlig for noget af vores produktion i Kalundborg. Der havde vi ikke alle løsninger til, hvordan vi skulle blive CO2-neutrale. Det har vi heller ikke nu. Men det er via denne type pilotprojekter, at vi finder løsninger og får de læringer, der skal til, så vi efterfølgende kan skalere dem og gøre dem globale,« siger han.

Hvad forsøget med de eldrevne biler kommer til at koste, kan Novo Nordisk ikke oplyse på nuværende tidspunkt. Men Kasper Bødker Mejlvang fortæller, at man på den mellemlange bane – frem mod 2025 – er villige til at betale en »lille merpris« for at få drevet udviklingen.