Norwegians spareplan er sat i gang: Lukker flyruter og baser flere steder i verden

Norwegian har nået grænsen for, hvor meget det kan ekspandere. Nu indledes en omfattende spareøvelse, som skal øge indtjeningen hos flyselskabet. Første skridt er at lukke ruter og baser verden over.

Norwegian har indledt en spareplan, der bl.a. betyder lukkede ruter og baser verden over. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: KYRRE LIEN/EPA/Ritzau Scanpix

Gennem flere år har Norwegian haft et centralt mål: Øget kapacitet.

Og det er lykkedes for det skandinaviske flyselskab, som er vokset og vokset. Men udfordringen med en så massiv vækst er, at der vil blive sendt nogle ting i luften, som siden vil vise sig ikke at være rentable.

Derudover har det været kendetegnende for den eksplosive vækst, at Norwegian samtidig har haft en stor gæld. Derfor varslede flyselskabet i oktober en spareplan, som skulle skære to miliarder norske kroner af de samlede udgifter i 2019. De første specifikationer er nu kommet:

Norwegian lukker flere baser og ruter rundt omkring i verden. Mens selskabet ikke oplyser hvilke ruter, som lukkes, så er lukningerne af følgende baser blevet præsenteret:

  • I Spanien: Palma de Mallorca, Gran Canaria og Tenerife
  • I Italien: Rom Fiumicino
  • I USA: Stewart (udenfor New York) og Providence, Rhode Island (udenfor Boston)
  • Derudover vil Norwegian ikke længere have baser for langdistancefly i Amsterdam, Bangkok og Fort Lauderdale (Florida)

»Virksomheden er nået til et punkt, hvor den er nødt til at lave nødvendige justeringer til sin portefølje af ruter for at forbedre bæredygtigheden og de finansielle resultater i det her meget konkurrenceprægede marked,« siger Helga Bollmann Leknes, kommerciel direktør og HR-ansvarlig i en meddelelse.

»Det markerer et skifte«

Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef hos Sydbank, påpeger, at Norwegian nu har taget første skridt i den store spareplan, selskabet har lagt. Planen skal sikre, at Norwegian igen kommer til at tjene penge.

»Det her er de første specifikationer, vi får på, hvor man vil sætte ind. Men Norwegian har hverken justeret sine prognoser eller forventninger, så selskabet kommer stadig til at vokse markant i 2019. Nu er de i gang med at gå hele organisationen igennem med en tættekam for at finde ud af, hvor det giver mening at flyve, og hvor det ikke giver mening at flyve,« siger han.

Norwegian er gået fra at være et skandinavisk flyselskab til i dag at agere globalt. En del af selskabets DNA har været at ekspandere og oprette nye baser, mens man nu bremser op – og de nyligt annoncerede lukninger er formentlig kun begyndelsen:

»For at spare milliarder i den omkostningsøvelse, de er i gang med, skal de have saven frem. De her justeringer af ruterne er kun sandpapir,« siger Jacob Pedersen og tilføjer:

»Det markerer et skifte i den ubrudte vækst, de har haft.«

Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, forklarer, at Norwegian altid har været drevet af at få flere passagerer.

»Norwegian har hele tiden været drevet af at øge kapaciteten. Hjørnestenen i deres økonomi er, at de har en meget stor gæld, hvilket ikke er usædvanligt for et flyselskab. Når det går godt for Norwegian, så er investorerne glade, for de tjener mange penge ved, at omkostningerne er de samme, men indtægterne stiger. Omvendt så er det et problem, når det går skidt, for gælden er relativt stor, mens at indtjeningen ikke vokser. Lukningen af ruter og baser er en naturlig konsekvens af, at det strammer til i luftfartsindustrien,« siger han.

Norwegian har nået grænsen for ekspansion

Hans Christian Stiggaard, som er chefrådgiver og luftfartsekspert i konsulentvirksomheden Realise, mener, at Norwegian nu har nået grænsen for, hvor meget de kan ekspandere.

Mens selskaber som Easyjet og Ryanair har holdt sig til at flyve med mellemklasse- og mellemdistancefly, så har Norwegian måske fået lidt for ambitioøse planer for at ville flyve i hele verden, mener Hans Christian Stiggaard.

»Jeg tror ikke, de kommer tilbage til at være et europæisk lavprisselskab, for det har de investeret for meget i store fly til, men spørgsmålet er, hvor de skal lægge kræfterne,« siger han.

Hans bedste bud er, at de nok kommer til at fokusere på deres marked over atlanten til USA. Til gengæld tror han, at de kommer til at reducere på det asiatiske marked, da de bl.a. lukker basen i Bangkok samtidig med, at Finnair er utroligt stærke på de strækninger.