Situation med Ryanairs manglende overenskomst i Danmark er uholdbar, mener Norwegian, der er et af det irske selskab største konkurrenter i Danmark.
Det norske selskab undrer sig over, at Ryanair nu i et år har kunnet flyve fra selskabets base i Billund uden overenskomst. Men det er heller ikke en situation, som Ryanair kan opretholde meget længere, siger Norwegians topchef, Geir Karlsen, i et interview med Berlingske.
»Hvis et selskab ikke har en overenskomst, tror jeg, det bliver vanskeligt at flyve meget fra Norden eller at få en base i Norden. Det kan måske lade sig gøre i en periode, men over tid bliver det et problem,« siger Geir Karlsen.
Ryanair blev nærmest smidt ud af Danmark i 2015, fordi selskabet ikke ville tegne overenskomst. Men selskabet kom tilbage sidste år. Dengang lød det, at planen nu var at lade medarbejderne få en overenskomst.
I første omgang var det Flyvebranchens Personale Union (FPU), der forhandlede med Ryanair, men FPU, der siden 1970 har organiseret flypersonale i Danmark, forlod forhandlingsbordet i januar, fordi man ikke kunne blive enig med Ryanair om en aftale, som FPU mente var acceptabel.
I stedet blev den rivaliserende Dansk Pilotforening optaget under Dansk Metal, og de to forsøger nu at få en aftale med Ryanair. Men heller ikke de har formået at finde en løsning med irerne, der er kendt for at undgå at tegne overenskomster på samme niveau som de traditionelle flyselskaber.
Stor ærgrelse
Ryanair sagde i september, at en aftale var meget tæt på, men Dansk Metal nedtonede siden forventningerne til en hurtig aftale. Både Enhedslisten og SF har utrykt ærgrelse over, at det ikke er lykkedes at nå til enighed.
Geir Karlsen er ikke i tvivl om, at det irske lavprisselskab og Dansk Metal er nødt til snart at finde en løsning.
»Det vil ikke blive accepteret over længere perioder. Du får opinionen imod dig, fordi det er ikke er den måde, som vi gør det på i Skandinavien,« siger Geir Karlsen.
Han peger på, at det ungarske lavprisselskab Wizz Air sidste år forsøgte at flyve på norske indenrigsruter uden overenskomst, men til sidst måtte bukke under efter blandt andet pres fra den daværende norske statsminister, Erna Solberg.
»Vi har set Wizz Air begynde at flyve på norske indenrigsruter uden overenskomst, og det fik blandt andet den norske statsminister til at udtale sig om det. Derfor må alle forholde sig til det,« siger Geir Karlsen.

Med til at gøre hele spillet om Ryanair overenskomst ekstra speget er den hemmelige klausul, som blev skrevet ind, da SAS-piloter og SAS-ledelsen i sommer indgik en aftale, som stoppede den 15 dage lange strejke.
Klausulen – som tidligere er omtalt i Berlingske – gør det muligt at genforhandle hele den aftale, der ellers afsluttede den dramatiske strejke. En genforhandling kan komme på tale, hvis Dansk Metal giver irerne en overenskomst med andre vilkår end dem, som Dansk Metal har givet SAS. Det er et krav, som SAS har fået indført i aftalen, fordi selskabet vil undgå at komme i en situation, hvor direkte konkurrenter som Ryanair kan operere i Danmark med lavere lønninger og lavere omkostninger.
Og på samme måde er det afgørende for Norwegian-chefen at være sikker på, at Norwegian er sat op til at klare sig i konkurrencen med selskaber som Ryanair.
»Vi skal være så konkurrencedygtige, at vi kan konkurrere med alle flyselskaber,« siger Geir Karlsen.
Tæt på at tage livet af Norwegian
Men Norwegian er i en anderledes sund tilstand efter den hårde coronapandemi, der var tæt på at tage livet af selskabet. Nordmændene var gennem en omfattende rekonstruktion, der fjernede gælden og skaffede en leverandøraftale, der passer til den tid, der er kommet efter. Men det har også ført til, at Norwegian i dag er et langt mindre selskab.
I dag råder Norwegian over 70 fly, hvoraf 11 er baseret i København, men Norwegian har egentlig en organisation, der kan håndtere et større antal. Men fortidens meget høje vækst kommer man næppe til at se igen.
»Vi har en organisation, som i dag kan drive 100 fly. Jeg tror, at vi ganske hurtigt kan komme derop igen. Hvad der sker derefter, må vi se på. Norwegian har været kendt for at have en ganske eksplosiv vækst, men denne gang planlægger vi at vokse med markedet,« siger Geir Karlsen.
I øjeblikket flyver Norwegian på i alt 239 ruter, hvoraf 52 er fra Danmark, og det er tal, der kommer til at stige. Blandt andet kan danskerne se frem til flere ruter.
»Vi vil uden tvivl komme til at vokse i København. Danmark er vores næststørste marked og meget vigtig for os. Vores medarbejdere i Danmark har gennem mange år oparbejdet et produkt, som danskerne er glade for,« siger Geir Karlsen.
Ikke længere langdistance
Han understreger dog, at det tidligere eventyr med ruter ud af Europa er endeligt opgivet. Det er marked, som i lang mindre grad er vendt tilbage efter pandemien, og blandt andet er forbindelserne til Asien i dag meget få på grund af krigen i Ukraine.
»Langdistance er helt slut for Norwegian. Det er ikke sådan, at det ikke er interessant, men da vi kommer i store finansielle problemer, valgte vi at gå tilbage til kernevirksomheden. Ser man på markedet i dag, er der ingen tvivl om, at langdistancemarkedet i dag ligger langt bag 2019-niveauet,« siger Geir Karlsen.
SAS er det største luftfartsselskab i Københavns Lufthavn med en markedsandel på 27 procent. Norwegian ligger som en klar nummer to med 16 procent, mens Ryanair følger efter på tredjepladsen med ni procent.
Ryanair har for nylig sagt, at de godt kunne se sig selv indtage førstepladsen inden for de næste år. Fremtidens markedsandele vil Geir Karlsen ikke spekulere i. Han siger, at branchen står foran en i usikker tid, og meget vil blive afgjort af, hvem der håndtere den situation bedst.
»Vi har øget recession, høje strømpriser og reduceret købekraft. Vi har i Norwegian endnu ikke set det påvirke os, men det er en bekymring. Men jeg føler, at vi er godt forberedte på det,« siger Geir Karlsen.
Et af de helt store spørgsmål på det nordiske luftfartsmarked er, hvad der sker med SAS. Det skandinaviske selskab er i gang med en omfattende redningsplan, der skal barbere masser af omkostninger væk og skaffe ny kapital. Det indebærer blandt andet, at SAS skal gennem en såkaldt chapter 11-proces i USA, hvor SAS forsøger at få nye aftaler med blandt andre leasingselskaberne.

