Norwegian efter dansk konkurs: »Vi fik ikke samme vilkår som SAS«

SAS har fået anderledes gunstige vilkår end Norwegian, lyder det fra det norske selskab. Nu betyder coronakrisen, at en række datterselskaber i det norske selskab er begæret konkurs. Og danskerne kan se frem til at betale mere for at flyve, når krisen en dag er ovre, lyder vurderingen.

Norwegian lader flere datterselskaber gå konkurs. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix

Luftfartsselskabet Norwegian har begæret datterselskaber i Danmark og Sverige konkurs, fordi der ikke længere er penge i kassen til at lønne piloter og kabineansatte. Havde selskabet fået samme vilkår som SAS, kunne det have været undgået, siger Norwegians topchef, Jacob Schram.

Danmark og Sverige, som er de to statslige ejere af SAS, har sikret, at SAS kan låne to mia. kroner. Samtidig har særligt Danmark understreget, at mere hjælp kan være på vej, hvis der bliver behov for det.

»Vi ønskede at få en hurtig reaktion fra myndighederne i Sverige og i Danmark. Det var ekstremt vigtigt, at de kom tidligt på banen, så vi vidste, om vi havde adgang til støtte. Det skulle have været på linje med, hvad SAS har fået, fordi det ville have bevaret en ligeværdig konkurrencesituation på markedet,« sagde Norwegians topchef på et pressemøde i Oslo mandag eftermiddag.

I stedet har Norwegian været tvunget til at begære bemandingsselskaber i Danmark og Sverige konkurs, hvilket rammer i alt 1.571 piloter og 3.134 kabineansatte i en række lande.

»Det er en ekstremt svær beslutning, og jeg vil gerne beklage over for alle de medarbejdere, som bliver berørt,« sagde Jacob Schram.

Han siger, at Norwegian gjorde mange forsøg på at få Danmark og Sverige til at hjælpe det pressede flyselskab.

»I lighed med vores konkurrenter har vi bedt om statsstøtte i både Sverige og Danmark. Jeg har selv personligt haft en række kontakter på ministerniveau – ikke bare i Norge, mens også i Sverige og Danmark,« sagde Norwegian-chefen.

Men til sidst løb tiden ud, forklarede Jacob Schram og sagde, at det er måned siden, at Norwegian første gang henvendte sig til de svenske myndigheder.

»Den første formelle anmodning til de svenske myndigheder blev sendt for en måned siden. Men der er ikke kommet konkrete forslag, og nu har vi ikke tid til at vente længere, fordi denne krise er akut,« sagde Jacob Schram.

Han siger, at coronasmitten har udløst den værste krise, flybranchen nogensinde har befundet sig i. Da lande lukkede grænser samtidig med, at der blev indført ind- og udrejseforbud verden over, forsvandt forretningsgrundlaget for at drive kommercielt luftfart for selskaber som Norwegian og SAS.

Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank, siger, at konkursbegæringen hos Norwegians datterselskaber ikke kan undgå at få betydning for det, forbrugerne fremover skal betale for at flyve.

»Det her er et udtryk for, at moderselskabet er ved at løbe tør for penge. For at minimere det dræn lader de nu datterselskaberne gå konkurs, og det handler i den grad om at redde, hvad der reddes kan. Et Norwegian, som vi ser i den nuværende tilstand, er et forvarsel om, at vi nok skal forvente højere flypriser,« siger Jacob Pedersen.

Han vurderer, at det, der kunne ligne en favorisering af SAS fra Danmarks side, skyldes, at de to selskaber spiller to forskellige roller.

»Danmark og Sverige ejer ikke noget af Norwegian, men det gør de med SAS. Og for Danmark er det produkt, som SAS leverer ind og ud af Kastrup, langt mere kritisk for det danske forretningsliv end det fritidsprodukt, som Norwegian leverer ind og ud af Kastrup,« siger Jacob Pedersen.

Den svenske stat ejer 14,8 pct. af SAS, mens den danske stat sidder på 14,2 pct. Norge solgte i 2018 alle sine SAS-aktier.

De datterselskaber, som Norwegian har begæret konkurs, er Norwegian Pilot Services Denmark, Norwegian Cabin Services Denmark, Norwegian Air Resources Denmark og Pilot Services Sweden.

Det påvirker knap 5.000 ansatte i Danmark, Sverige, Finland, Spanien, Storbritannien og USA. De 700 piloter og 1.300 kabineansatte med base i Norge, Frankrig og Italien berøres ikke.

Samtidig har Norwegian opsagt aftaler med selskaberne OSM Aviation og Rishworth som konsekvens af, at behovet for de ansatte i øjeblikket er væk.