Den danske og svenske stat går sammen om at stille en milliardgaranti til rådighed for SAS. De to landes regeringer har aftalt samlet at komme med godt to mia. danske kr. for at hjælpe det pressede selskab, som er hårdt ramt af konsekvensen af coronasmitten.
De to stater er de ejere med den største andel i SAS. Den svenske stat ejer 14,8 pct., mens den danske stat ejer 14,2 pct.
»Det er positivt at regeringerne er enige i, at SAS er vigtig for virksomhederne og borgerne i Skandinavien, og at de vil arbejde videre som ejere. Det gør de, selv om meget er usikkert, og det er vi meget glade for,« siger SAS-chef, Simon Pauch Hansen.
SAS har ramt af den nedgang, der har været i flytrafikken over hele verden. Søndag bad selskabet 10.000 medarbejdere om ikke at komme på arbejde. Det skete, efter at lande har lukket grænser samtidigt med, at der er indført ind- og udrejseforbud verden over. Simon Pauch Hansen sagde efterfølgende, at »der ikke længere er noget grundlag for kommercielt luftfart i Europa«. Nu fortæller han, at SAS kan klare sig gennem de næste måneder.
»Aktiviteterne i vores industri er næsten sat på pause, og selv om vi forsøger at reducere udgifterne, har vi fortsat mange faste omkostninger. Det her giver os en del flere måneders likviditet til at stå det her igennem med, og dermed sikrer vi, at vi kan komme ud på den anden side af denne krise,« siger Simon Pauch Hansen.
Finansminister Nicolai Wammen (S) understreger i en pressemeddelelse, at SAS er en central virksomhed for Danmark.
»SAS har stor betydning for både Skandinaviens og Danmarks tilgængelighed. Det vedrører i høj grad også arbejdspladser, virksomheder og hele økonomien generelt. Det er baggrunden for, at den danske og den svenske stat som de to største ejere i fællesskab har besluttet at støtte op om SAS ved i første omgang at stille garantier for i alt tre mia. svenske kroner (2,05 mia. danske kr.),« udtaler Wammen i en pressemeddelelse fra Finansministeriet.
Han understreger, at Danmark og Sverige er klar til at gå langt for at sikre SAS' overlevelse.
»Der er tale om et første skridt, og den danske stat vil som en langsigtet og ansvarlig medejer af SAS følge udviklingen tæt og gøre, hvad end der er nødvendigt for, at SAS kommer igennem krisen og fortsat vil være operationel herefter,« hedder det videre fra Wammen.
Ud af de 10.000 hjemsendte medarbejdere i SAS er ca. 4.000 danske.
SAS har tidligere opfordret til, at medarbejderne går 20 procent ned i løn og arbejdstid. Ledelsen har valgt selv at gå 20 procent ned i løn.
Siden har regeringen og arbejdsmarkedets parter indgået en aftale, der skal holde hånden under de tusindvis af privatansatte, der som følge af coronakrisen er kastet ud i massiv usikkerhed om jobbet.
Aftalen betyder, at virksomheden i en periode på tre måneder får mulighed for at sende ansatte hjem og få dækket 75 til 90 procent af lønnen op til 26.000 kroner om måneden. I øjeblikket forhandler medarbejderne og ledelsen i SAS om en plan for de ansatte i selskabet.
I en pressemeddelse fra de faglige repræsentanter i SAS Danmark blev det mandag gjort klart, at medarbejderne har forståelse for, at det er nødvendigt at begrænse udgifterne i SAS drastisk.
»Medarbejderne i SAS ønsker, at der efter covid-19 fortsat skal være et levedygtigt skandinavisk flyselskab ved navn SAS,« hed det.
Financial Times beskrev mandag, hvordan flere luftfartsselskaber risikerer at gå ned på stribe. For at undgå det er der behov for statstøtte, hvis ikke der skal ske en nedsmeltning af branchen i de kommende måneder. Striber af flyselskaber som British Airways, Air France, KLM, Easyjet og Finnair har som de skandinaviske selskaber annonceret drastiske nedskæringer.