Noget besynderligt er sket i Parken efter sommerferien: »Det kan godt være, at der skal være mere hvidvin og færre fadøl«

Kvinder er begyndt at strømme ind til FC Københavns hjemmekampe. Allan Agerholm – Parkens nye formand – siger, at den nye type gæster kan føre til en anderledes og bedre service i Parken. Han giver også bud på mulige nye forretningsideer uden for fodbolden og på, hvad en udvidelse af Danmarks nationalstadion vil betyde for underholdningskoncernen.

Formand for Parken Allan Agerholm kan konstatere, at langt flere kvinder vælger at gå ind og se FCKs kampe. Men hvorfor den udvikling er sket, ved Parken endnu ikke helt præcis. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Varmt vand i hanerne, internet, som rent faktisk virker, og mulighed for at købe andet at spise end halvkolde franske hotdogs. Det er nogle af de tilbud, gæsterne i Parken snart kan forvente, når de skal til fodbold eller koncert.

For den nye formand for Parken Sport & Entertainment, Allan Agerholm, erkender, at servicen på Danmarks nationalstadion langtfra er fulgt med udviklingen i resten af samfundet.

Og det haster med forandringer. For siden sommerferien er andelen af kvindelige tilskuere steget dramatisk til FC Københavns kampe. Det betyder, at Parken meget snart begynder at ændre de tilbud, som gæsterne kan få til kampene.

FCK har haft et gennemsnit på 20.617 tilskuere til sine første seks hjemmekampe i Superligaen i denne sæson. Det er første gang siden 2006, at tallet ligger over 20.000. Tallet er dog forbundet med lidt usikkerhed, fordi de første to kampe var med restriktioner, mens senere kampe mod Brøndby og FC Midtjylland begge traditionelt trækker over gennemsnittet.

Men kombineret med flere end 17.600 solgte sæsonkort – det højeste nogensinde – er der ingen tvivl hos Allan Agerholm: Interessen for at se FCK er større end længe.

»Der har været en stor vækst i tilskuertallet, og vi har aldrig solgt så mange sæsonkort som før denne sæson. Vi ser i højere grad yngre kvinder som tilskuere, og det er ikke sikkert, at de kunder har samme præferencer og ønsker som tidligere,« siger Parken-formanden.

Årsagen til udviklingen er endnu ikke helt klar:

»Det er sket efter sommerferien, og vi kan på nuværende tidspunkt ikke give en forklaring. Det kan have noget med corona at gøre eller med succesen under EM-slutrunden, men reelt ved vi det ikke endnu. Men det åbner for spørgsmål, om der skal være mere hvidvin og færre fadøl. Eller synes kvinderne, at fadøl er helt fint? Det er noget af det, vi skal ud at finde ud af,« siger Agerholm.

Dårlig service

Parken er notorisk kendt for at levere en service, som er langt under de tilbud, som gæster får til andre kulturarrangementer. Mange er for eksempel forundret over de ofte lange køer, der opstår, når tilskuerne skal sluses ind på stadion, eller de halvkolde hapsdogs, som bliver serveret i de triste, grå barområder under tribunerne. Andre undrer sig over, hvorfor der kun er koldt vand på toiletterne.

Parken har forsøgt sig med forbedringer. For eksempel har det længe været et problem, at tilskuerne ikke kunne bruge deres mobiltelefoner under de store arrangementer, fordi alt for mange bruger 4G-nettet. Derfor blev der gjort forsøg med et wi-fi-net i Parken, men teknologien løb hurtigt fra forsøget, og Parken er i dag et af de få steder i storbyen, hvor det kan være næsten umuligt at bruge sin mobiltelefon.

Allan Agerholm, der kom til Parken for et halvt år siden, har selv en fortid som administrerende direktør i BC Hospitality Group, der står bag driften af Bella Center Copenhagen og de tre hoteller Copenhagen Marriott, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Crowne Plaza Copenhagen Towers. Det er steder, hvor god service til kunderne har været anderledes i centrum. Og han er ikke i tvivl om, at fodboldtilskuere skal behandles bedre.

Parken under superligakampen mellem F.C. København og FC Midtjylland søndag den 19. september 2021. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

»Da man byggede Parken i 1992, tænkte man sig om efter datidens normer. Nu skal vi tænke os om efter nutidens normer,« siger Allan Agerholm.

Blandt andet skal der gøres noget ved Parkens madtilbud:

»Maden herinde er for dårlig. Når man ser, hvordan den gastronomiske scene har udviklet sig, så er tiden nok kommet til at begynde at tænke over det. Men det er ikke sådan, at vi skal begynde at levere »fine dining«, for det er der dels ikke tid til, dels nok heller ikke interesse for,« siger formanden for Parken, som også rummer den trestjernede Michelin-restaurant Geranium – der netop er kåret til verdens næstbedste restaurant.

Nyt internet på vej

Han lover, at der snart bliver gjort noget ved det forældede internet, som han kalder et stort problem. Den teknologiske udvikling er simpelthen løbet fra det nuværende wi-fi-net, som ikke kan håndtere det antal enheder, der opkobler sig under de store arrangementer.

»Det skal vi finde en løsning på, og det arbejder vi benhårdt på. Det er et problem, at mange ikke kan se, hvordan det går i andre kampe eller uploade en selfie, lige efter at der er scoret,« konstaterer han.

Allan Agerholm blev i april udpeget som ny bestyrelsesformand efter Bo Rygaard, som havde siddet på posten siden 2015. Det skete efter et år med flere forandringer, der begyndte med, at klublegenden Ståle Solbakken blev fyret. Ståle Solbakken, der er den vel nok mest succesfulde klubtræner i dansk fodbold, havde vundet otte mesterskaber – flest for nogen træner – og skabt en stribe usædvanlige succeser i europæisk fodbold.

Det skete på et tidspunkt, hvor FCK havde store udfordringer med svigtende sportslige resultater. Samtidig er koncernen presset af coronakrisen, der i 2020 blandt andet betød et underskud på 289 millioner kroner før skat.

Virksomheden består ud over fodboldholdet FC København og nationalstadionet Parken af et ejendomsselskab samt feriecenteret Lalandia i henholdsvis Rødby, Billund og snart Søndervig.

Allan Agerholm blev udnævnt til bestyrelsesformand for Parken i april, hvor han afløste Bo Rygaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis.

»Corona har været hård ved os, ligesom den har været ved andre i underholdningsindustrien. Det bliver ikke mindre bøvlet af, at vi ikke har spillet fantastisk fodbold de senere år og dermed ikke har kvalificeret os til de europæiske turneringer, som vi gerne vil med i,« slår Allan Agerholm fast.

Han er dog ikke i tvivl om, at Parken er en virksomhed med masser af muligheder – også inden for områder, som endnu ikke er udviklet endnu. Senere på året vil virksomheden præsentere en ny strategiplan, der skal udstikke retningen i de kommende år.

Derfor er formanden endnu lidt tilbageholdende med at afsløre for meget om, hvilken retning koncernen skal gå i. Men han peger dog på nogle nye forretningsideer.

Nye forretningsideer

En mulighed er at udnytte den del af virksomheden, der producerer FCK-indhold til YouTube og mange andre kanaler, bedre.

»Dem, der laver det, er knaldhamrende dygtige til at levere indhold, der egner sig til digitale platforme. Det kan andre også drage nytte af, og er du et bilfirma eller en tøjvirksomhed, kan vi producere det til dig,« siger Allan Agerholm.

En anden plan er at udvikle koncernens merchandiseforretning. I dag bliver alle former for FCK-ting solgt herfra. Men samtidig arbejder virksomheden også med et brand, der mere diskret lægger sig op ad fodboldklubben.

»Vi kan se en stigende efterspørgsel efter tøj, hvor det er sværere at se relationen til FCK. Det er ikke, fordi folk ikke vil skilte med, at de er FCK-fans, men der kan være tider og steder, hvor det ikke er passende med FCK-logoer over det hele. Vi ser en stor interesse for noget, som læner sig op ad det,« siger han.

FCKs Jonas Wind og hans holdkammerater før superligakampen mellem F.C. København og FC Midtjylland i Parken i september. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

Allerede nu ved vi, at han også kommer til at bruge tiden på, hvad der skal ske med Parken. Næste år er det 30 år siden, at stadionet på Østerbro blev bygget og afløste den gamle Københavns Idrætspark, der lå samme sted.

Alderen kan ses mange steder, og det sker, samtidig med at den fornyede interesse for landsholdet har fået DBU til at forslå store forandringer af Parken. For det første ønsker fodboldorganisationen at flytte fra hovedkontoret i Brøndby og ind til Østerbro, og for det andet vil DBU gerne have undersøgt mulighederne for at udvide Parken fra de nuværende cirka 38.000 siddepladser.

Det er også et ønske, som Københavns Kommune deler, fordi et stadion med for eksempel 50.000 pladser vil kunne gøre det muligt at få langt større internationale kampe til København. Men præcis hvad fordelen for FCK er, virker mindre åbenlyst.

»Vi skal bruge tiden på at finde ud af, om det er en god idé, at Parken bliver større. Hvis ulemperne overskygger fordelene, har vi et problem. Et stadion med 50.000 pladser vil måske kun være nødvendigt en seks-otte gange om året, og det er det, som gør casen besværlig ud fra et økonomisk perspektiv,« siger Agerholm.

Ny kapital

I første omgang har Parken valgt at splitte selskabet op i en række separate dele. Det gør det muligt for investorerne specifikt at skyde kapital ind i den del, som består af Parken, og dermed hjælpe med det store beløb, som en eventuel udvidelse vil kræve. Agerholm understreger, at han først nu skal i gang med at tale med pensionskasser, fonde eller andre, som kunne have en interesse for projektet.

Et andet forhold, som kan komplicere arbejdet, er relationen til de fodboldfans, som ikke nødvendigvis synes, nye tiltag er det rigtige. Agerholm har brugt en del af sommerferien på at tale med mange af de forskellige fanfraktioner, som følger hovedstadsklubben.

»Det som vi synes er logisk, er ikke nødvendigvis det samme set med fanøjne. Tag for eksempel, da vi fyrede et lysshow af efter en kamp. Det var ikke alle, som syntes, at det var en god idé. Derfor er det en fin balance mellem det, vi måske synes er fornuftigt, og det, som de mere hardcore, loyale FCK-fans gennem mange år synes. Det er noget, som jeg skal lære at navigere i,« erkender Allan Agerholm.

Men én ting, han har tilfælles med fansene, er ønsket om, at stadig flere kommer til kampene.

»Vi drømmer om et snit over 20.000 tilskuere, og så kan det være, at vi senere håber på 25.000. Måske en dag kan de 50.000 pladser blive relevant til en FCK-kamp,« siger Agerholm.

FCK er i øjeblikket nummer to i superligaen efter FC Midtjylland. Holdet havde en god periode med ni sejre, men har senest tabt til netop FC Midtjylland, er røget ud af pokalturneringen mod upåagtede FC Nykøbing og skuffede fælt med uafgjort mod oprykkerne fra Viborg efter et selvmål i sidste minut.