Netto og Too Good To Go indgår et landsdækkende samarbejde i kampen mod madspild

Danmarks største dagligvarekæde, Netto, og madspildsappen Too Good To Go vil i fællesskab tilbyde madsspildsløsninger i samtlige Netto-butikker. Ambitionen fra de to aktører lyder, at de årligt vil redde 840 ton mad fra at ende i skraldespanden.

Fremover vil man kunne bestille Netto-varer i madspildsappen Too Good To Go. Sammen vil de kæmpe mod madspild, hvor målet er at redde 840 ton mad om året. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Fra og med i dag, 23. juni, vil det være muligt at erhverve sig en såkaldt »lykkepose« med overskudsmad i din lokale Netto.

Det sker, efter at dagligvarekæden har indgået et landsdækkende samarbejde med madspildsappen Too Good To Go efter et vellykket pilotprojekt.

Siden begyndelsen af maj har Netto afprøvet konceptet i 11 udvalgte forretninger på Østerbro i København. Projektet viste sig at være en succes, idet man under perioden reducerede 1,3 ton madspild alene i de pågældende butikker.

Nu rulles succesen ud til samtlige 519 Netto-butikker landet over.

Ambitionerne er store hos de to aktører, som gennem det nye samarbejde på årsbasis satser på at redde 840 ton mad fra at gå til spilde ved at sælge minimum 840.000 lykkeposer.

At det netop er Netto, Danmarks største dagligvarekæde, og Too Good To Go, som er Danmarks største madspildsapp, der har allieret sig, kan vise sig at få afgørende betydning for, at mindre mad ender i skraldespanden.

Derfor glæder det iværksætteren Mette Lykke, som er chef for Too Good To Go, at hun har kunnet indgå denne samarbejdsaftale.

»Når en virksomhed som Netto går helhjertet ind i kampen mod madspild med alle 519 butikker, når vi op i en skala, hvor det kan rykke på noget. Derfor er vi selvfølgelig glade for, at have fået Netto som samarbejdspartner,« oplyser Mette Lykke til Berlingske.

»Vi ved fra pilotprojektet, at kundetilfredsheden og efterspørgslen har været høj i forhold til lykkeposerne fra Netto, og næsten alle de poser, som er blevet udbudt i appen, er blevet afhentet. Forventningen er, at vi vil se samme efterspørgsel i hele landet,« tilføjer Mette Lykke.

Netto-topchef Michael Løve ser store fordele ved at sælge Netto-varer via Too Good To Go.

»Netto har i en årrække søgt at mindske madspild, og her giver samarbejdet os en ny måde til at komme af med de varer, som vi ikke kan sælge. Too Good To Go tilbyder en løsning, som gør det nemmere at nå ud til mange og flere kunder og på den måde reducere vores madspild yderligere i alle vores butikker,« siger Michael Løve til Berlingske.

Konkret vil Netto fremover tilbyde de såkaldte »lykkeposer« med overskudsmad, som forhandles via Too Good To Go-appen. Poserne vil indeholde mad, hvis oprindelige værdi er på cirka 100 kroner, men som sælges til 29 kroner.

Lykkeposerne sælges i flere varianter – en frugt og grønt-pose, en kødpose, en køl- og mejeripose, en »Grab 'n' Go-pose« samt en pose med spotvarer inden for fødevarekategorien.

Derudover vil der i Netto-butikker, som sælger friskt brød, blive udbudt en brødpose.

Netto forventer, at kæden i gennemsnit vil sælge fire en halv lykkepose i hver butik dagligt.

Mette Lykke, adm. direktør for Too Good To Go, og Michael Løve, adm. direktør for Netto, mødtes tidlig morgen 23. juni i en Netto-butik på Lyngbyvej på Østerbro i København for at indvie det nye samarbejde, som løber af stablen samme dag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang.

Fælles agenda mod madspild

Too Good To Go har gjort det til en levevej at sætte ind mod madspild, hvor man, siden virksomheden blev etableret tilbage i 2016, har reddet mere end 38 mio. måltider fra skraldespanden.

Det svarer til over 95.000 ton sparet CO2, ved at de 22 millioner brugere har spist sig mætte i madvarer, som ellers stod til at ryge ud.

Også Netto har siden 2016 haft ambitioner om at mindske sit madspild i butikkerne. Målet er at nå en 50-procents reduktion af madspild i Netto-butikkerne inden 2030. I 2019 lå Nettos samlede madspild på 16.125 ton, og der er således stadig rum for forbedring.

Her kan samarbejdet med Too Good To Go vise sig at være afgørende for at nå i mål med ambitionerne.

»Med tiden bliver det stadig sværere at reducere mere, end vi i forvejen gør. Too Good To Go-poserne vil ikke være en erstatning for de initiativer, vi i forvejen har mod madspild. Det er derimod et supplement, som skal få os endnu tættere på vores ambition om at halvere vores samlede madspild,« siger Michael Løve.

Til spørgsmålet om, hvorvidt det måske var mere effektivt at tilpasse antallet af varer, der er på hylderne, lyder svaret fra Michael Løve:

»Vi skal selvfølgelig sørge for, at vi bestiller den mængde varer, der er efterspørgsel på, så vi ikke er tvunget til at smide store dele ud. Men vi bliver nødt til at tilpasse udvalget af varer, så kunderne får lov til at købe den vare, som de mest har lyst til at spise. På den måde øges sandsynligheden også for, at varen ikke smides ud. Derfor skal vores sortiment dække kundernes ønsker frem for at tage noget fra dem.«

Too Good To Go har i forvejen etableret samarbejder med flere dagligvarekæder, herunder Irma, Lidl og Kvickly, og tæller i alt knap 2.500 samarbejder med forskellige forretninger og madudbydere.

Netto vil dog være den hidtil største danske samarbejdspartner i madspildsappens historie.

Erfaringen fra Too Good To Go viser, at de ikke alene hjælper til med at redde maden – det gør også, at dagligvarebutikkerne generelt set tilpasser varebestillingerne rundtom i butikkerne.

»Det er ikke en god forretning for butikkerne at producere eller at bestille flere varer til Too Good To Go-poserne. Det, vi ser, når vi begynder et samarbejde med supermarkederne, er, at de med tiden bliver mere bevidste om, hvor meget de egentlig smider ud. Poserne er med til at synliggøre, hvor meget der er i overskud, og bidrager på den måde også til, at der bliver bestilt færre varer hjem,« siger hun.

Klimakamp under coronakrisen

Madspild er en af de helt store klimasyndere.

Alene i Danmark går over 700.000 ton mad går hvert år til spilde, hvilket svarer til 1,75 millioner ton CO2. Det er derfor et vigtigt område at sætte ind, lyder det fra både Mette Lykke og Michael Løve, som begge er fremtrædende profiler, hvad angår erhvervets rolle i klimakampen.

Michael Løve står i spidsen for det danske handelserhverv, der er et af de i alt 13 klimapartnerskaber, som regeringen har nedsat for at komme i mål med at barbere 70 procent af Danmarks CO2-udledning i 2030.

Mette Lykke er formand for det 14. – og mere uofficielle – klimapartnerskab, som Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers (V), har nedsat.

Det 14. klimapartnerskab består udelukkende af iværksættere på tværs af forskellige sektorer, hvor ideen er, at netop iværksætterne kan bidrage med innovative og grønne løsninger, så målsætningen kan realiseres.

Selv om det ikke udelukkende er madspild, de to topchefer beskæftiger sig med i klimapartnerskaberne, påpeger de begge, at det er en indsats, som er værd at have med i beregningerne for at realisere målet om en 70-procents reduktion.

Dertil mener de begge, at der under coronakrisen er opnået en større bevidsthed blandt forbrugerne om både madspild og klimakampen.

»Madspild udgør næsten fire procent af Danmarks samlede CO2-udledning. Derfor er det et utroligt vigtigt at fokusere på CO2-udledningen, der kommer fra produktionen af fødevarer, der bare ender med at blive smidt ud.« lyder det fra Michael Løve.

»Der er en stigende bevidsthed hos forbrugerne omkring madspild. Det er især blevet hjulpet på vej af coronakrisen, hvor der opstod en sund bevidsthed om at nøjes med det, man har brug for. Det spiller fint ind med klimabevægelsen. Man skal passe på det, man køber, og bruge det frem for at smide det ud,« tilføjer han.

Også Mette Lykke understreger vigtigheden af at bekæmpe madspild af hensyn til klimaet. Den vigtigste grundpille for at nå målet om en 70-procents reduktion af CO2 er ifølge hende dog, at vi gør det i fællesskab.

»Under coronakrisen har vi oplevet, at forbrugerne har genfundet respekten for maden, og flere stillede for første gang i deres levetid spørgsmålstegn til forsyningskæden. I starten så vi en masse hamstring, men det blev hurtigt til færre, mere planlagte indkøb i supermarkederne, hvilket har bidraget til, at mindre mad er gået til spilde« lyder det fra Mette Lykke.

»Desuden har vi under coronakrisen set, at når fællesskabet samarbejder om et fælles mål, så kan vi faktisk godt. Det er den form for dedikation og sammenhold, som vi har brug for i forhold til klimaet og for at nå målet om en 70-procents reduktion,« tilføjer hun.

Mette Lykke sprang ud som iværksætter og var med til at stifte løbeappen Endomondo, som i 2015 blev solgt for tæt på en halv milliard kroner til sportsmærket Under Armour. Sidenhen har hun været administrerende direktør for madspildsappen Too Good To Go, som i dag findes i 15 lande. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang.