Madspilds-appen Too Good To Go har gjort det til deres mission at sætte ind mod madspild, hvor de fungerer som en platform, hvor restauranter og butikker kan udbyde overskudsmad til billigere priser.
De har nu erhvervet sig endnu en samarbejdspartner, som kan bidrage med at komme madspild til livs.
Den nye samarbejdspartner er discountkæden Netto, som tæller over flere end 500 butikker rundt om i Danmark, hvilket gør dem til den største discountkæde herhjemme.
Her vil man kunne købe en Too Good To Go-pose med madvarer fra Netto i fire forskellige varianter, hvis oprindelige værdi lyder på omkring 100 kroner, men som sælges til 29 kroner.
De fire varianter byder på henholdsvis frugt og grønt, kød og mejeri, »Grab ‘n’ Go« samt en såkaldt »lykkepose«, der indeholder forskellige fødevarer.
Foreløbig vil samarbejdet dog kun tage udgangspunkt i 11 udvalgte butikker på Østerbro i København, men forhåbningen er, at projektet skal rulles ud over samtlige Netto-butikker i Danmark.
Det oplyser Michael Tilsted, driftsdirektør i Netto Danmark, til Berlingske.
»Vi har valgt at igangsætte denne test med en forhåbning om, at det er noget, vi kan rulle ud til alle butikker. Men under testen skal vi undersøge, hvordan det fungerer for butikkerne, inden vi trykker på den helt store knap,« lyder det fra Michael Tilsted.
Too Good To Go har i forvejen etablerede samarbejder med flere supermarkeder, herunder Irma, Lidl og Kvickly, og tæller i alt knap 2.500 samarbejder fordelt på forskellige forretninger. Blandt andet også bagerier og restauranter.
Samarbejdet med Netto kan betyde, at flere vil benytte madspilds-appen oftere, da efterspørgslen har været stor efter varer for at kunne erhverve sig en Too Good To Go-pose med Netto-varer.
Sådan lyder meldingen fra Heidi Boye, landechef for To Good To Go i Danmark.
»Vi mærker jo, at der blandt de 1,9 millioner brugere, der har downloadet appen, er en efterspørgsel på de store supermarkedskæder, fordi de ønsker udbud i deres nærområde, så de kan være med til at redde maden der,« siger Heidi Boye til Berlingske.
Hun understreger, at det særligt er i detailhandlen og i forbrugernes eget køkken, at der bliver smidt meget mad ud. Op mod 50 procent af den samlede madspild.
Derfor udtrykker Heidi Boye også stor begejstring over, at der nu er kommet et samarbejde op at køre med Netto, så de i fællesskab kan bidrage til at bekæmpe madspild.
»Vi vil gerne samarbejde med alle de supermarkeder, der vil samarbejde med os, så vi kan gøre så stor en forskel i kampen mod madspild som muligt. Derfor er vi meget glade for samarbejdet med Netto, der i forvejen har en madspildsagenda, som vi har stor respekt for, « siger hun.
Netto har siden 2016 haft ambitioner om at mindske sit madspild i butikkerne, hvor de har et mål om at nå en 50 procents reduktion inden 2030.
Og her kan samarbejdet med Too Good To Go vise sig at være afgørende for at komme i mål med ambitionerne.
»Vi har jo i forvejen nogle forskellige ting, vi gør. Men vi kan se, at Too Good To Go er er en kæmpe spiller, hvad angår det at reducere madspild, og så det er jo en platform, hvor man kan nå ud til rigtig, rigtig mange kunder,« siger Michael Tilsted.
Samarbejdet mellem Too Good To Go og Netto er foreløbig begrænset frem til slutningen af maj, hvor man tester efterspørgslen blandt kunderne i Netto.
Meldingen lyder dog, at testperioden hidtil har haft et vellykket forløb, hvor der i gennemsnit sælges 55 Too Good To Go-poser i de 11 Netto-butikker på Østerbro, som udbyder løsningen.