Nets tester betaling med det glatte ansigt

Et hastigt kig ind i en skærm og så er der betalt. Dette er ikke fremtiden, men virkeligheden i en kantine i København, hvor Nets forsøger sig med betaling gennem ansigtsgenkendelse.

Som en del af et pilotforsøg tester Nets betaling med ansigtsgenkendelse på Østerbro. (Photo by DAVID MCNEW / AFP) Fold sammen
Læs mere
Foto: DAVID MCNEW

Det skal være muligt at betale elektronisk uden at trække betalingskortet op af pungen eller mobilen op af lommen. Fremover skal alene det glatte ansigt kunne anvendes som betalingsmiddel, mener betalingsgiganten Nets, som tester ansigtsgenkendelse som betalingsmetode.

Formålet er at undersøge, i hvilket omfang forbrugerne er klar til at tage teknologien i anvendelse, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

»Vi er vant til, at vi altid skal medbringe noget, når vi skal betale – kontanter, betalingskort eller en mobiltelefon, men sådan behøver det måske ikke at være. I dag har vi teknologien til at gennemføre betalinger, hvor man blot møder op og lader sig scanne – spørgsmålet er så, om vi er klar til dette,« spørger Jesper Kildegaard Poulsen, der er chef for Creation Lab hos Nets.

I første omgang bliver det muligt for 1.000 personer at betale for frokosten alene med ansigtet, når Nets indleder et forsøg i kontorfællesskabet Vibenshuset på Østerbro, som huser 25 virksomheder.

Og brugerne kan se frem til, at betalingen er hurtig og simpel, lover Jesper Kildegaard Poulsen.

»Det er ret enkelt. Brugeren opretter en profil på sin telefon, tager et billede med kameraet og parrer dette med nummeret på sit ID-kort. Selv om det er en biometrisk løsning, kræver det ikke ekstra udstyr, og hos sælgeren kræver det blot opsætning af et webcam,« siger Jesper Kildegaard Poulsen.

Nets-chefen understreger, at billederne ikke kan lagres, idet teknologien gør brug af en krypteret nøgle, som frigøres ved ansigtsgenkendelse.

Ansigtsgenkendelse er de seneste år vundet hastigt frem. En test foretaget af amerikanske myndigheder viser, at systemerne i løbet af de seneste fire år er blevet 20 gange bedre til at finde det rette ansigt blandt 12 millioner mulige ansigter.

Sidste år fik fodboldklubben Brøndby grønt lys fra Datatilsynet til at anvende ansigtsgenkendelse på klubbens stadion med henblik på at kunne afvise tilskuere med karantæne for vold. Siden har også AGF vist interesse for teknologien. Flere Apps udviklet af eksempelvis Google og Apple gør ligeledes brug af teknologien.