Mundbind, test i Fælledparken og tomme sæder kastes ind i flybranchens overlevelseskamp

Centrale aktører forhandler om en mulig plan for en genstart af luftfarten. Det vil forandre flyturen, som vi kender den, og samtidig melder et centralt spørgsmål sig: Hvor kan man flyve hen?

Københavns Lufthavn er rungende tom – her under coronakrisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke bare cafeer, efterskoler og restauranter, der er en del af forhandlingerne om den næste fase i genåbningen af Danmark.

Også luftfarten, der er hårdt ramt af krisen, er sammen med tre ministerier ved at udarbejde en plan, der kan sikre en genstart af dansk luftfart.

Regeringen, Dansk Industri (DI) og en række centrale aktører på luftfartsområdet er således gået ind i den afgørende fase af forhandlingerne om en plan, der kan bane vej for at få gang i luftfarten igen og indgå i en mulig genåbningsstrategi.

Det helt afgørende spørgsmål er at få undersøgt, hvordan man kan flyve, så det er sundhedsmæssigt forsvarligt. Det kunne være med et tomt sæde mellem passagererne. Men også en lang række andre tiltag kan blive bragt på bane, lyder det fra branchens direktør, Michael Svane fra DI.

Det gælder også mundbind, som for eksempel Lufthansa nu kræver som en betingelse for at komme med om bord på selskabets fly.

Branchen lægger afgørende vægt på fælles og ens regler, internationalt eller europæisk. Inden sådanne fælles regler er på plads, kan man i en overgangsperiode komme til at leve med danske regler.

Derudover bliver coronatest det helt centrale element.

Vigtig økonomisk brik

Det er nemlig afgørende, at der er den nødvendige testkapacitet til rådighed i lufthavne eller på en central placering i København, for eksempel Fælledparken, hvor flypassagerer så i givet fald kan blive testet, såfremt myndighederne stiller krav om en test, lyder det fra DI-direktør Michael Svane.

»I Spanien og Tjekkiet er der blandt andet kommet krav om en negativ coronatest for indrejsende. Derfor kan det blive nødvendigt at få det med i en aftale,« siger han til Berlingske.

Samtidig spiller økonomien også en markant rolle.

Flere iagttagere har påpeget, at det er tvivlsomt, om der overhovedet kommer gang i luftfarten uden støtte fra de enkelte stater, og her har DI tidligere foreslået en model, hvor staten går ind og opkøber billetter på de første flyruter til og fra Danmark, så ruterne komme i gang. Det er vanskeligt at genstarte en flyrute her og nu, og derfor er der brug for økonomisk støtte i en opstartsfase.

»Det vil i så fald gælde flyruter af samfundskritisk betydning, og som har afgørende betydning for blandt andet dansk eksport,« siger Michael Svane.

Det næste store spørgsmål bliver så, hvor der kan flyves hen. Førhen var der ca. 730 flyvninger i København dagligt. Nu er tallet 20-25 stykker. Det er blandt andet Frankfurt og et par indenrigsflyvninger, der stadig er i gang. Men andre dele af flytrafikken har lange udsigter.

Nyt slag mandag

Mandag blev den hårdt pressede luftfartsindustri ramt af et nyt slag, da den amerikanske finansminister, Steven Mnuchin, i et interview til Fox Business rejste tvivl om, hvorvidt USA er klar til at tillade flyrejser.

På spørgsmålet, om internationale rejser ville genåbne i år, svarede Mnuchin, at det var »for svært at sige på dette tidspunkt«.

»Jeg håber, at det går den vej ... Vores prioritet er at åbne den amerikanske økonomi,« sagde USAs finansminister ifølge Financial Times.

Han tilføjede:

»Det er klart, at for forretningsfolk, der er nødt til at rejse, vil der være rejser på et begrænset grundlag. Men dette er et godt tidspunkt for folk at udforske USA på.«

For tre år siden rundede Københavns Lufthavn en vigtig milepæl, da der nu var mere end en million amerikanere, der kom til Danmark via lufthavnen. Det var mere end en fordobling på blot syv år. Samtidig er USA afgørende for danske virksomheder, da landet er en af Danmarks største samhandelspartnere.

Et tal, der også fortæller noget om nedgangen, stammer fra selve flyindustrien. Her styrer man lige nu mod et kraftigt fald i efterspørgslen efter mere end et årti med blomstrende ordrer. De to giganter, Airbus og Boeing, har allerede reduceret produktionen med henholdsvis 35 og 50 procent, skriver Financial Times.