Kom med til coronakrisens danske epicenter: Her stiger arbejdsløsheden med 50 procent

Nedlukningen er i færd med at rive hovedstadens vækst og velstand midt over. Og især vækker nedturen i Københavns økonomiske pulsåre, lufthavnen, dyb bekymring. Særligt hårdt ramt er Tårnby, hvor arbejdsløsheden er eksploderet.

 
Københavns Lufthavn har ligget næsten øde, siden coronavirus gjorde sit indtog Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

I disse dage kan man høre sine egne skridt i Københavns Lufthavn.

Kun de maskinopråbte formaninger om at passe på sin bagage og »musikken« fra Joe and The Juice bryder stilheden og minder én om, at man faktisk befinder i en international lufthavn.

Sammen med Lagkagehuset og én anden forretning udgør juicebaren den sidste åbne butik efter sikkerhedskontrollen – den sidste rest af almindelighed.

En betjent fra grænsekontrollen går over mod Lagkagehuset. Han behøver ikke at anstrenge sig for at overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

Der er ingen andre kunder.

På en normal hverdag ville der gå to gange et fyldt Parken gennem lufthavnen.

Nu ligger det på omkring 500 mennesker på en hel dag.

Før landede og lettede 30 fly timen i København. Nu er det på en »god« dag ét fly i timen.

Nedlukningen af lufthavnen er sin helt egen overvældende historie:

Om en pandemi, der har væltet verden, som vi kendte den og slået flere års økonomiske fremskridt i stykker.

Om en by, der melder om en stigning på 50 procent i antallet af borgere ramt af arbejdsløshed.

Om et lokalsamfund der i årevis har nydt godt af den store verden, der har trukket investeringer og arbejdspladser til hovedstaden, men som nu kigger ind i en alarmerende deroute.

Om mennesker hvis livsgrundlag smuldrer.

De kolde fakta først:

Industrien rundt om luftfarten i Danmark sprøjter ifølge Transportministeriet årligt 11 milliarder kroner ind i den danske samfundsøkonomi – de såkaldte indirekte effekter.

Med flyselskabernes aktivitet når tallet op på 30 milliarder kroner.

Centralt i den økonomiske gevinst står også de store udvidelsesplaner, som lufthavnen har sat i gang de senere år. Som følge af krisen er en del af dem udskudt.

Det vender vi tilbage til.

Der er låst af til toldfri handel i Københavns Lufthavn. 143 af de 146 butikker og serveringsteder er lukket. Med andre ord – næsten alle lufthavnens indtægter og forretningsgrundlag er forsvundet på ganske få uger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Ekstraordinær høj ledighed

De økonomiske gevinster fra lufthavnen stammer også fra selskaber, der laver alt fra bagagehåndtering, flyvask og butiksarbejde og rengøring.

Blandt dem har hundredvis af virksomheder nu sendt personale hjem på statens hjælpepakker. Andre har allerede fyret.

Selve selskabet Københavns Lufthavne har hjemsendt 2.200 ud af dets i alt 2.600 ansatte i en rotationsordning med statslig lønkompensation.

Men der er også sket fyringer.

Norwegian sagde f.eks. 20. april farvel til flere end 600 danske piloter og kabineansatte.

Det kan mærkes i lufthavnens hjemkommune, Tårnby.

Kort inden statsminister Mette Frederiksens pressemøde, der lukkede Danmark ned, og frem til 23. april er antallet af nytilmeldte ledige steget med omkring 50 procent i Tårnby, hvor der nu er over 1.100 ledige.

I resten af landet er tallet godt 35 procent.

Det er fakta, der vækker dyb bekymring hos borgmesteren i Tårnby, Allan S. Andersen (S). For ham har krisens alvor længe stået klart.

»Det har store konsekvenser for vores borgere, der mister deres job. Det betyder også øgede udgifter for kommunen, og det kan have langvarige konsekvenser for vores lokale virksomheder,« siger Allan S. Andersen.

Job kommer aldrig tilbage

Lufthavnen huser omkring 1.000 virksomheder og flyselskaber, der samlet beskæftiger cirka 22.000 medarbejdere.

Heraf er det kun lidt over 1.000 mennesker, der stadig går på arbejde i lufthavnen. Resten er sendt hjem på hjælpepakker eller fyret.

En del af de ramte bor i nærområdet, hvilket de også kan mærke i den lokale 3F-afdeling i Kastrup.

»Vores medlemmer laver alt fra at ordne banerne, skubbe fly, håndtere bagage, gøre rent, lave mad og meget af det bliver jo lukket helt ned, så længe der ingen fly er,« siger formand for 3F Kastrup Henrik Bay-Clausen.

Her er man nu ved at finde gamle »kriseredskaber« frem, der ellers har samlet støv under de seneste års store fremgang i lufthavnen.

Det er tiltag som »arbejdsfordeling«, uddannelse og kurser, for at holde folk i job. Det skal også gøre de arbejdsløse klar til at finde vej til et nyt arbejde i en anden industri eller branche.

»Vores besked til medlemmerne er selvfølgelig, at vi håber og tror på, at der kommer mange arbejdspladser tilbage i lufthavnen, men der vil være job, der forsvinder og ikke kommer tilbage,« siger Henrik Bay-Clausen.

Det er ikke kun de direkte afskedigelser blandt firmaer i lufthavnen, der rammer Tårnby. Selve erhvervslivet i kommunen bliver hårdt ramt, når lufthavnen lukker ned. Forklaringen er, at det mindsker aktiviteten bredt.

Lufthavnen skaber flere job

Det forklarer den forhenværende bykonge i kommunen, socialdemokraten Henrik Zimino, der i 24 år stod spidsen for kommunen frem til seneste valg. Han har altid arbejdet med en tommelfingerregel.

Et job i lufthavnen skaber to nye job andre steder inden for kommunegrænsen.

»Det er jo ikke alle, der arbejder i lufthavnen, der bor i Tårnby. Men mange andre arbejdspladser i Tårnby nyder godt af lufthavnen. Det er alt fra elektrikere, malere og sanitetsservice og rengøring – alle mulige håndværk, der kommer i lufthavnen,« siger han.

Af samme årsag vurderer veteranen, at det vil ramme kommunen hårdt – især hvis situationen med lukkede grænser og begrænset flytrafik varer ved i længere tid.

Ingen ved dog, hvad der sker med lufthavnen, for man har aldrig prøvet en tilsvarende nedlukning før.

Da askeskyen fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull var på sit højeste i 2010, var lufthavnen også på vågeblus. Det var dengang kun i en uges tid.

Nu har flytrafikken været så godt som væk i ugevis, og for hver dag der går, ryger virksomhederne i branchen et skridt nærmere mod fyringer eller i værste fald permanent lukning.

Derfor melder især ét spørgsmål sig i Tårnby.

Hvor længe vil flytrafikken være lukket ned?

Paskontrollen i Københavns Lufthavns terminal C har for nylig fået lagt farver på gulvene og beskeder til passagererne om at have deres pas klar. Det skulle få folk til at komme hurtigere igennem og mindske køen. Nu er det verdens mindste problem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Dystert scenarie

På den ene af startbanerne er SAS’ fly opmagasineret til stor interesse for gæsterne på Flyvergrillen, der holder åbent for takeaway.

Jetmotorerne er pakket ind og lyset slukket. I alt er knap 100 fly langtidsparkeret i lufthavnen.

Trods en gryende skepsis over for den internationale luftfart som følge af klimaforandringer, står flyvemaskinen stadig som et af de største fremskridt i den moderne historie.

Det har forbundet mennesker over store afstande og gjort et land som Danmark ufatteligt rigt.

En stor del af de milliardbeløb, vi nu bruger til at redde menneskeliv og landets økonomi, stammer fra den globalisering, som de nu parkerede fly har skabt.

Michael Svane, direktør for transportområdet i DI

»Det er selve ikonet for hele Danmarks infrastruktur, velstand og globalisering, der holder parkeret på startbanen.«


Eller som den mangeårige direktør for transportområdet i erhvervslivets interesseorganisation, DI, Michael Svane formulerer det.

»Det er selve ikonet for hele Danmarks infrastruktur, velstand og globalisering, der holder parkeret på startbanen,« siger han.

Michael Svane giver samtidig et bud på, hvor lang tid flykrisen kan vare ved, og dermed hvad det kan være for et scenarie, en by som Tårnby kigger ind i.

Der regnes i branchen på et mildt scenarie. Her vil trafikken være kraftigt reduceret i op til 18 måneder. Det kan også »blot« være halvandet år.

Det moderate scenarie kan strække sig op til to et halvt år. Går det rigtigt slemt vil flytrafikken være kraftigt reduceret i fire år.

Sker det sidste, kan Michael Svane ikke svare på, hvordan verden ser ud – heller ikke lufthavnen og Tårnby.

»Tusindvis af job vil forsvinde og ikke komme tilbage. Der vil være meget få selskaber tilbage, og flybilletter vil stige voldsomt i pris. Allerede nu er der behov for statshjælp til overhovedet at starte flybranchen op i form af kontanter. Det vil sige, at staten må forpligte sig til at købe afgange. Ellers kommer der kun ganske få fly tilbage,« siger han.

I ugevis har en stor del af SAS' flyflåde været parkeret på den ene af banerne i Københavns Lufthavn. I alt holder omkring 100 fly langtidsparkeret forskellige steder i lufthavnen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen.

Han peger samtidig på, at branchen er afhængig af, at ikke kun Danmark, men at Europa, ja verden åbner sig igen, når det er sundhedsmæssigt forsvarligt.

Lufthavnsinvesteringer sat på hold

I mellemtiden vil der ske drastiske ting i lufthavne verden over, vurderer mangeårig luftfartsanalytiker John Grant fra analysefirmaet OAG, der følger industrien tæt.

»Jeg er ked af, at det skal være så deprimerende,« konstaterer han.

»De store lufthavne vil nok være der efter krisen, men for mindre regionale lufthavne kan det ende i lukninger,« siger han og konstaterer samtidig, at de milliarder, der var tiltænkt fremtidige projekter som f.eks. udbygninger og nye tiltag i stor stil, »vil blive frosset inde«.

»Det vil ramme den regionale økonomi, og mange mennesker i lokalsamfund nær lufthavnene vil have mindre indkomst,« konstaterer han.

Også i Københavns Lufthavn har der de senere år været store udvidelsesplaner, der skulle bringe lufthavnen op i den europæiske superliga som en top-ti lufthavn i Europa.

Før krisen investerede lufthavnen ifølge adm. dir. Thomas Woldbye cirka to milliarder kroner årligt i at udvikle lufthavnen.

»Det kommer ikke til at ske i år, hvor vi i stedet reducerer omkostninger og sætter en lang række projekter på hold,« siger han.

Og direktøren betoner samtidig, at det er et alvorligt slag for hele området:

»Vi ser også krisen ramme ned i vores lokalsamfund, hvor Tårnby allerede nu er en af de kommuner i landet, der er hårdest ramt af øget ledighed. Desværre kan ingen give garantier, og hvis krisen varigt forandrer luftfarten, er vi alle tvunget til at forholde os til det.«

For den rejsende var noget af det første, der mødte én i Københavns Lufthavn en stor afgangstavle.

Man kom til den efter en kort gåtur fra metroen. Man ville knibe øjnene sammen for at finde sin afgang. Det kunne være en svær øvelse.

Alene flyene frem til middag ville på en normal tirsdag morgen fylde samtlige skærme op med et virvar af byer og tidspunkter.

Men der findes ingen almindelige dage længere.

I dag behøver ingen at knibe øjnene sammen foran afgangstavlen. Alle dagens flyruter kan være der. På én skærm.

Københavns Lufthavn ligger næsten øde hen i disse dage. Det har fået mange virksomheder med tilknytning til lufthavnen til at sende medarbejdere hjem på lønkompensation. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Da den lokale 3F afdeling i Kastrup sendte sanghæftet ud til 1. maj, var det blandt andet med sangen »Den lille lykke«.

Den handler om en hverdag uden de store udsving, hvor alt er, som det plejer.

Om glæden ved de små ting, og at alt lever og i det »stille« gror.

Det er den hverdag, der lige nu synes, så uendelig langt væk i Tårnby og resten af verden.

GRAFIK

Så meget er arbejdsløsheden steget i Tårnby

I Tårnby er antallet af ledige vokset kraftigt under coronakrisen.

LÆS MERE