Nyhedsvarsel
Virksomheder

Metrobyggeri forsinket: Østerport først helt færdig i 2020

Flere problemer har ramt byggeriet af Cityringen, der ifølge dokumenter er i fare for ikke at åbne i sommeren 2019 som planlagt. Allerede nu står det klart, at Østerport først bliver helt klar i 2020.

I juli 2019 åbner metrolinjen Cityringen. Enghave plads station får flisebelægning i brune og brændte nuancer – inspireret af de røde murstensbyggerier, der omgiver Enghaveplads. Arkivfoto: Sofie Mathiassen
Læs mere
Fold sammen

Selv om Metroselskabets formand, Jørn Neergaard Larsen, sidste år sendte en milliardstor redningskrans ud til entreprenøren på det største byggeri, siden Christian IV grundlagde Christianshavn, er der store problemer med at få Cityringen færdig til næste sommer.

Flere dele af projektet er bagefter tidsplanen, og området omkring en af de helt centrale stationer, Østerport, ser allerede nu ud til først at blive færdig i 2020 – adskillige måneder, efter at selve byggeriet skal stå færdigt.

Det fremgår af dokumenter, Berlingske Business har gennemgået.

I et notat fra Københavns Kommune oplyses det, at 15 ud af 17 stationspladser – som det ser ud nu – bliver færdige til åbningen næste sommer.

»De to resterende stationspladser vil være færdige henholdsvis i efteråret 2019 (Poul Henningsens Plads) og i foråret 2020 (Østerport),« fremgår det.

Også på selve byggeriet af metroringen er der store problemer.

I en ny orientering fra ejerne af metroen, København og Frederiksbergs Kommune samt staten, hedder det, at det er vigtigt at få gjort anlægget færdig til at kunne foretage en række tests, der er afgørende for at få det endelige grønne lys til, at togene kan køre næste sommer.

Men den »hidtil utilfredsstillende fremdrift« og bemanding på de arkitektoniske arbejder – på almindelig dansk: vægbeklædning og opsætning af inventar – udgør ifølge selskabet en risiko for, at milepælen i slutningen af oktober ikke nås.

»Hvis denne milepæl ikke nås, vil der være en betydelig risiko for, at tests, dokumentation og sikkerhedsgodkendelsesproces forsinkes – og dermed, at åbningen af Cityringen kan blive forsinket,« står der i orienteringen.

I regeringens redegørelse over statens større anlægsprojekter fra juli lyder det, at Cityringen er forsinket på stort set samtlige lokaliteter. Det gælder blandt andet beklædning af vægge, gulvbelægning, belysning m.v., og de mekaniske og elektriske installationsarbejder.

»Der er generelt lokale forsinkelser på alle lokaliteter mht. M&E- og AF-arbejderne (mekaniske og elektriske installationer og arkitektoniske arbejder, red.),« står der i redegørelsen.

Samtidig hedder det, at entreprenørernes leverance af dokumentation for såvel tog og styresystemer som stationer, tunneller og installationer forløber på »et rimeligt niveau«, men at der er områder, hvor »leverancerne er bagud for tidsplanen«.

Ifølge Berlingskes oplysninger har det været nødvendigt at få murere og tømrere til at arbejde i skiftehold, nogle gange i døgndrift, på forsøgsbasis.
Det har hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) gjort for at skrue farten op på byggeriet.

Entreprenørens driftsdirektør, Sigurd Nissen-Petersen, afviser at kommentere de lokale forsinkelser.

Artiklen fortsætter under grafikken:

I forsøget på at nå tidsplanen var Metroselskabet allerede i september nødt til at tage drastiske skridt.

Her bad selskabet om grønt lys til at udvide arbejdstiden fra november frem til maj næste år. Det skyldes ifølge selskabet, at Østerport og Københavns Hovedbanegård kræver stor forsigtighed og akkuratesse.

»Men vi må nu erkende, at opgaven med at forbinde de nye og gamle stationer på en måde, der er sikker for bygningerne, kræver mere arbejdstid. Derfor er det nødvendigt at udvide arbejdstiden på de to stationer, så Cityringen kan åbne som planlagt,« sagde Jens Kjærgård, projektdirektør i Metroselskabet i en skriftlig udtalelse ved den lejlighed.

Trods problemerne ved stationspladsen på Østerport vil det efter planen være muligt at benytte stationen.

Problemerne for metroen brød ud i lys lue allerede omkring årsskiftet 2016/2017, hvor byggeriet var i fare for helt at gå i stå, og der manglede penge hos Copenhagen Metro Team, der forinden havde rettet store milliardkrav mod Metroselskabet.

Det endte med, at Metroselskabet sendte friske kontanter ned i kassen hos metroentreprenøren og gav en milliardstor kassekredit – en såkaldt likviditetsbro. Meningen var, at den aftale skulle få byggeriet på fode og begrænse de mulige ekstraudgifter.

Byggekoncernerne Barslund og Zacho-Lind, der står for at opføre størstedelen af byrummene omkring stationerne, har ingen kommentarer til de mulige forsinkelser.

Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet, fortæller, at man nu orienterer om fremdriften én gang hver måned frem til åbningen.

»Vi forventer at åbne Cityringen i sommeren 2019, og for at lykkes skal vi nå de sidste fire store milepæle. Disse milepæle er knyttet til arbejdet under jorden, og derfor har det vores højeste prioritet,« siger han i en skriftlig kommentar.

Metroen stod i april til at koste 24,8 milliarder kroner i 2018-kroner.