Mens discountkæder må lukke butikker: Danske købmænd tjener kassen

Rekord-regnskab i Rema 1000 sender millioner til købmændene i et ellers hårdt presset dagligvaremarked.

Rema 1000 har 326 butikker i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als

I februar kunne Rema 1000 fortælle, at danskernes foretrukne dagligvarekæde nok engang havde øget omsætningen.

Denne gang med 11 pct. til 15,4 mia. kr. i 2018.

Torsdag har kæden, der er ejet af den norske Reitan-koncern, også løftet sløret for bundlinjen. Og her går det også ganske godt i forhold til konkurrenterne.

Hver af de 326 købmænd i den danske del af discountkæden Rema 1000 fik i fjor en gennemsnitlig indtjening på 1,4 mio. kr. mod 1,3 mio. kr. året før.

Rema 1000 skiller sig ud fra de andre danske kæder, fordi den bygger på en såkaldt franchisemodel, hvor selvstændige købmænd driver de enkelte butikker. De tager derfor selv både risikoen og den eventuelle gevinst.

Netop franchisemodellen har været fremhævet som grunden til, at Rema 1000 har været en af frontløberne i det discountboom, der har præget det danske dagligvaremarked.

Hvor discountkæderne i 2008 sad på 28 pct. af dagligvaremarkedet, sad de sidste år på knap 41 pct. Og deres samlede omsætning er på ti år vokset med 63 pct.

Til gengæld er fronterne de seneste år blevet trukket stadig kraftigere op i en benhård krig om de danske kunder på et af de dagligvaremarkeder, der har allerflest kvadratmeter supermarked pr. indbygger i Europa.

De store vindere er Rema 1000, der har tredoblet omsætningen på ti år, Salling Groups Netto og tyske Lidl. Omvendt har Fakta, der længe har været Coops smertensbarn, måtte lukke en lang række butikker, mens Dagrofa i 2017 måtte lukke sin underskudgivende discountkæde Kiwi. Hos Aldi kæmper man med store underskud og har fået adskillige kapitaltilførsler fra moderselskabet Aldi Nord.

Henrik Burkal har været adm. direktør for Rema 1000 Danmark i snart 14 år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Betina Garcia.

Vil åbne 15-20 nye butikker årligt

i 2018 åbnede Rema 1000 22 butikker. En ekspansion, som topchef Henrik Burkal i februar sagde til Berlingske, at kæden har planer om at fortsætte med, og i de kommende år har kæden planer om at åbne yderligere 15-20 nye butikker årligt.

Rema 1000 offentliggør ikke samlede indtjeningstal for kæden, men koncernen, som også indeholder datterselskabet Reitan Distribution, som leverer varer til 650 andre butikker som f.eks. Seven Eleven og Circle K, omsatte i 2018 for 18,7 mia. kr., mens resultatet efter skat lød på 377 mio. kr. mod 367 mio. kr. året før.

Koncernen havde i 2018 en overskudsgrad på 2,5 pct. Henrik Burkal anerkender da også, at dagligvarebranchen – også for Rema 1000 – er en branche med lave indtjeningsmarginer.

»Når du køber for 125 kr., er de første 25 kr. moms, de næste 17 kr. er afgifter, og hvis købmanden så sørger for ikke at bestille for mange varer, han skal smide ud, og sørger for ikke at have for mange på arbejde, så har han måske 2,50 kr. til sig selv, før han har fået løn,« sagde han i februar.