Mens de fysiske butikker lider, blomstrer danske netbutikker op

Salg af tøj, fødevarer, elektronik og andre varer bliver i højere grad solgt online. Danskerne handler mere og mere på danske netbutikker.

Flere begynder at handle på nettet i disse dage. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ralf Kalytta/Panthermedia/Ritzau Scanpix

Det går bedre og bedre for de danske butikker på nettet. Efter at de fysiske butikker er begyndt at lukke på stribe, er der gang i væksten for butikker på nettet.

Siden 11. marts, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) holdt sit første pressemøde, har netbutikkerne haft mere end 50 procent flere besøgende, sammenlignet med samme periode sidste år. Det viser en ny analyse fra det digitale marketingbureau s360, der har undersøgt flere danske e-butikker.

»Efter hver af statsministerens pressekonferencer har mange digitale butikker set en direkte effekt på ordrer og dermed omsætning,« siger Frederik Hyldig, partner hos s360 og samarbejdspartner med Google i Danmark.

Som Berlingske tidligere har kunne fortælle, har flere netbutikker meldt om negative konsekvenser ved coronavirussen. Men ifølge s360s analyse ser det altså ud til at være ændret nu.

Analysen viser, at andelen af besøgende, der foretager køb på netbutikkerne, er steget med 50 pct. i perioden efter statsministerens første pressemøde. De mange besøgende og køb har samlet set betydet, at antallet af ordrer er fordoblet sammenlignet med sidste års tal.

Butikkerne oplevede den højeste vækst 31. marts, hvor der ifølge analysen var 141 pct. øget salg hos de danske e-handelsbutikker.

Færre varer på lageret

Desuden ser man, at forbrugerne rykker fra de internationale butikker og i stedet vælger at handle på danske webshop.

»Vi oplever at en stor del af de forbrugere som er begyndt at handle online i forbindelse med covid-19 søger mod velkendte danske brands, som de kender fra deres dagligdag og har en relation til,« siger Johan Peen, COO i s360.

De mange køb hos de danske webshops betyder samtidig, at antallet af varer på lagrene hos butikkerne er faldende. Siden 11. marts er lagrene faldet med omtrent fem procent.

»På nuværende tidspunkt er det ikke et problem, med undtagelse af særlige områder såsom havetrampoliner og håndsprit. Vi har set mange eksempler på retailvirksomheder, som har succes med at integrere det fysiske butikslager med onlinelageret, og dermed fylde onlinehylderne op. Men det er selvfølgelig en udvikling, som man skal holde øje med,« siger Johan Peen.