Manden bag Mikkeller: »Jeg er sindssygt dårlig til at uddelegere«

I det nyeste afsnit af podcasten »SuccesKriteriet« medvirker Mikkel Borg Bjergsø, stifteren af Mikkeller, til en snak om, hvor svært det egentlig er at slippe tøjlerne, når ens virksomhed får vokseværk.

Mikkel Borg Bjergsø, stifter og adm. direktør i Mikkeller, fortæller i »SuccesKriteriet«, hvor svært han har det med at give ansvar fra sig, når det kommer til hans virksomhed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Hvad gør du, når du opnår det mål, som du har sat for dig selv og din karriere? Klapper du sig selv på skulderen, læner dig tilbage og høster frugten af dit hårde arbejde?

Ikke hvis man spørger stifteren af Mikkeller – en virksomhed, som i den grad har haft vokseværk og spredt sig til andre brancher end ølbrygning. Restauranter, merchandise, chokolade, festivaler og en løbeklub. Når ét mål er opnået, sætter Mikkel Borg Bjergsø et nyt, han kan stræbe efter. Fælles for dem alle er, at han vil være den bedste til det, han kaster sig ud i.

»Da jeg startede, ville jeg egentlig bare lave verdens bedste øl. Der er ingen grund til at stræbe efter mindre. Men selv hvis jeg lavede verdens bedste øl, vil jeg altid prøve at blive bedre alligevel. Jeg vil altid prøve at lave den næste øl endnu bedre,« fortæller han i podcasten »SuccesKriteriet«, hvor Ane Cortzen er vært.

Lyt til resten af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen og Mikkel Borg Bjergsø i 24syv app’en enten via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcasts.

Det lå ikke i kortene, at Mikkel Bjergsø skulle iværksættervejen med sit ølbryggeri, som han i 2003 startede sammen med vennen Kristian Keller, der efter et par år solgte sin del fra. Egentlig begyndte det i køkkenet som en hobby ved siden af hans job som skolelærer. Men Mikkel Bjergsø gør ikke noget halvt, og efter 18 timer lange arbejdsdage, en hel del brygget øl og mere end et årti på bagen, står han i dag med 42 barer og restauranter rundt omkring i verden og et helt Mikkeller-univers. Der findes endda børn, som er opkaldt efter virksomheden.

»Jeg elsker at udfordre mig selv, og derfor er jeg også gået ind i så mange brancher. Jeg har lavet over 1.000 forskellige øl, og det er lidt blevet en rutine. Men da vi for eksempel åbnede WarPigs i Kødbyen, skulle jeg lige pludselig lave Texas Barbecue, og det var en udfordring,« lyder det fra Mikkeller-ejeren.

Mikkel Borg Bjergsø

»Jeg lå søvnløs om natten og tænkte: Hvad nu, hvis der en dag ikke er nogen, der gider drikke mine øl mere? «


Kunsten at give slip

Med så mange jern i ilden kunne man fristes til at tro, at Mikkel Borg Bjergsø overlader detaljerne til andre. Men det er langt fra tilfældet for Mikkeller-stifteren, der for eksempel brugte en del tid i USA på at finde den rigtige indpakning af sukker til sin ølbar på Flæsketorvet:

»Det har været mit største problem gennem hele Mikkeller-rejsen. At gå fra at være ene mand til lige pludselig at have medarbejdere med arbejdsopgaver, som jeg ikke har tid til at involvere mig i. Det er meget svært. Jeg er sindssygt dårlig til at uddelegere.«

I »SuccesKriteriet« fortæller Mikkel Borg Bjergsø dog, at han i takt med at virksomheden er blevet større, har måttet lære at give slip på nogle af arbejdsopgaverne. I 2016 valgte han endda at sælge en del af virksomheden til den mindre kapitalfond Orkila Capital.

»Jeg var nået til et punkt, hvor virksomheden var blevet stor, og jeg sad som ejer af 100 procent. Jeg lå søvnløs om natten og tænkte: Hvad nu, hvis der en dag ikke er nogen, der gider drikke mine øl mere? Så er der kun én, der har ansvaret for de mange ansatte. Jeg havde brug for nogle, der løb i min retning, hvis lokummet brændte,« forklarer han og afslører samtidig, at han dagligt tænker over at overdrage rollen som CEO til en anden:

»Problemet med det er jo, at jeg skal finde en, der tænker ligesom mig. Jeg ville ikke kunne tåle, hvis det blev en, som kørte i en helt anden retning. Jeg er så dybt involveret i mit eget brand – det er jo mit navn – at jeg har svært ved at give slip. Jeg tror, jeg ville komme til at blande mig for meget.«

Lyt til resten af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen og Mikkel Borg Bjergsø i 24syv app’en enten via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcasts.