Mandag blev den største indkøbsdag i USA nogensinde

Cybermonday afsluttede flere dages forbrugsfest og satte ny rekord.

Selvom varerne blev bestilt på nettet, skulle mange af dem også afhentes. Trafikken ind og ud af de fysiske butikker var derfor også mandag stor. Her er det i Miami i Florida. Cristobal Herrera-Ulashkevich/EPA/Ritzau Scanpix

Der blev mandag sat ny indkøbsrekord på en enkelt dag i USA.

Mere end 12 milliarder dollar – eller 81,7 milliarder kroner – lagde amerikanerne på den såkaldte cybermonday, som oprindelig var tænkt som onlinehandlens svar på black friday.

Alt fra Barbie-dukker, LEGO-sæt, hovedtelefoner og smartwatches blev ifølge analysefirmaet Adobe Digital Insights lagt i indkøbskurvene.

På cybermonday i 2022 blev der brugt 11,3 milliarder dollar.

Mandagens indkøb kommer oven på flere dages storindkøb.

På black friday 24. november blev der brugt 9,8 milliarder dollar på onlineindkøb, hvilket er 7,5 procent mere end i 2022. Og dagen før, på den amerikanske thanksgivingfridag, brugte amerikanerne 5,6 milliarder dollar – 5,5 procent mere end for et år siden.

De mange onlinekøb skabte også travlhed på varelagrene. Her er det i internetgiganten Amazons varehus i Robbinsville Township i New Jersey. Eduardo Munoz/Reuters/Ritzau Scanpix

Flere købte nu og betaler senere

Økonomer og investorer holder nøje øje med det begyndende julesalg efter mange måneder med inflation og stigende renter, som har lagt stort pres på husholdningerne.

Mange har derfor valgt at benytte muligheden for at købe nu og betale senere. Analytikerne siger, at forventeligt 782 millioner dollar af de 12 milliarder, som blev brugt mandag, hører til denne betalingskategori. Det er 18,8 procent mere end for et år siden.

Den seneste måned frem til søndag i den forgangne weekend udgjorde »køb nu og betal senere«-købene 7,3 milliarder dollar af det samlede onlinesalg, 14 procent mere end for et år siden, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Tal fra MobilePay og erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv viser, at salget på den danske black friday i fredags slog sidste års salg med en vækst på fire procent.

Alene på nettet handlede danskerne for 920 millioner kroner, svarende til 1,3 millioner transaktioner i løbet af fredagen.

Også her var det kulminationen på en hel, sort uge. Ifølge MobilePay blev der i Danmark samlet handlet for 2,3 milliarder kroner fra mandag til fredag i sidste uge.