Der blev ikke alene brugt store penge på julegaveindkøb på black friday op til weekenden i USA.
Amerikanerne fejrede også høstfesten thanksgiving om torsdagen, og her gik rigtig mange i biografen.
Det helt store trækplaster blev Lionsgates nye »Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes«, som godt nok havde premiere en uge tidligere, men alligevel solgte billetter for hele 42 millioner dollar eller næsten 287 millioner kroner.
Sonys nye film om den franske kejser Napoleon havde derimod premiere op til weekenden. »Napoleon« trak et publikum, der sammenlagt lagde 32,5 millioner dollar (222 millioner kroner) i kassen, skriver den amerikanske tv-station CNBC.
Dermed overhalede de begge Disney-koncernens nyeste tegnefilm, »Wish«, der fejrer tegneserieskaberens 100-års filmjubilæum. Den samlede ikke så stort et publikum som forventet trods et billetsalg på 31,7 millioner dollar (næsten 217 millioner kroner). Forventningen var, at den på de fem dage, som den stærkt udvidede weekend i USA udgjorde, kunne være nået op på 45-55 millioner dollar i omsætning.
Disney-koncernen kæmper med at få publikum tilbage i biograferne, og også streamingtjenesten Disney+ deltager i kampen. Her er prisen for nylig blevet sat op – i Danmark med 38 procent fra 79 til 109 kroner om måneden – for at sikre koncernen en bedre indtjening.
I alt sikrede thanksgivingdagene de amerikanske biografer en omsætning på anslået 172 millioner dollar (1.175 millioner kroner). Det er langt over sidste års 122,8 millioner dollar, men stadig et godt stykke under de 263,4 millioner, som kom i kassen tilbage i 2019.