Mærsk-topchef skyder tilbage mod Biden: »Det er relativt nemt at pege på de fæle udlændinge«

Mærsk erkender, at containerrederierne spiller en rolle i den stigende inflation, men topchef Søren Skou afviser også nogle af de hårdeste kritikere.

Mærsks-topchef, Søren Skou, erkender, at den danske virksomhed har et medansvar for den høje inflation, der har ramt verden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsks topchef erkender, at den danske virksomhed har et medansvar for den høje inflation, som har ramt verden. Men han mener også, at nogle af kritikerne af containerrederierne skyder ved siden af.

Den amerikanske præsident, Joe Biden, er en af dem, som har været særligt vred på verdens store containerrederier. Han skrev i begyndelsen af juni en kronik i The Wall Street Journal om den inflation, som for alvor er begyndt at plage verden.

Rederierne, hvor danske Maersk Line er et af de mest fremtrædende, fik skyld for at tage alt for høje prise for at fragte varer til de amerikanske forbrugere. Ifølge Biden har det haft en negativ indflydelse på udviklingen i inflationen.

Søren Skou, topchef i Mærsk, sagde onsdag på et pressemøde i anledning af kvartalsregnskabet fra virksomheden, at Mærsk har et ansvar for udviklingen, men at der også er mange andre, som skal have skylden.

Han mener, at Bidens kronik skal ses som en del af en indenrigspolitisk dagsorden i USA.

»Præsident Biden taler til et indenrigspolitisk publikum. Han taler ikke om, at jernbanepriserne og priserne for lastbiltransport er eksploderet, fordi der her er tale om amerikanske virksomheder. Containerrederierne er ikke længere amerikanske, og derfor er det relativt nemt at pege på, at det er de fæle udlændinge, som er skyld i al ting,« sagde Søren Skou.

Tjener 270 milliarder kroner

Mærsk sidder på cirka en femtedel af verdensmarkedet og har sammen med de andre rederier nydt godt af historisk høje rater under og efter coronapandemien.

Det danske selskab forventer nu at tjene 270 milliarder kroner på driften i 2022 – det med længder største overskud nogensinde i dansk erhvervsliv. Forklaringen er de dramatiske stigninger i fragtraterne, der ligger væsentlig højere efter coronapandemien. Her brugte forbrugerne mindre på rejser, restaurantbesøg eller sportskampe og købte i stedet fysiske produkter, som ofte er produceret i Kina eller andre asiatiske lande. Det fik for alvor efterspørgslen til at stige.

»Der er mange elementer, der spiller ind i inflationen. Energiudgifterne er tredoblet, og stort set alle råmaterialer er blevet meget dyrere, ligesom transport er det. Alle har stort set sat priserne op, og det bidrager vi selvfølgelig også til,« sagde Søren Skou.

Han fremhævede på pressemødet en artikel fra Dagbladet Børsen, hvor virksomheden Surfmore kunne fortælle, at det nu koster 124 kroner at få fragtet et paddleboard i en container. Tidligere lå den pris på 42 kroner

»Tænk sig, at man i 2019 kunne få transporteret et paddleboard hele vejen fra Kina til Danmark for 42 kroner Det, synes jeg, forklarer meget godt, hvorfor vi har så meget global handel, og hvad containerfart har gjort for at facilitere global handel. Transportomkostningerne er næsten ligegyldige for et paddleboard, som bliver solgt for 3.000 kroner,« sagde Søren Skou.

Snart slut med høje priser

Han spår, at problemerne på sigt vil blive løst.

»Selvfølgelig er transportomkostningerne steget, men jeg vil tillade mig at gætte på, at de nok skal komme ned, og det vil stadig være enormt billigt at få transportere ting titusindvis af kilometer,« sagde Søren Skou.

Et af de containerrederier, som har været under pres fra myndighederne, er franske CMA, der er verdens tredjestørste containerrederi efter schweiziske MSC og Maersk Line. CMA gik tidligere på sommeren med til at sænke priserne på fragt for franske virksomheder. Det skete for at begrænse inflationen, som det hed, men kom altså kun til at gavne franske selskaber.

»Jeg synes, det må være underligt at sige til sine kunder, at lige nøjagtig de, som er i samme land, hvor hovedkontoret er, skal have nogle fordele, hvorimod alle andre bare må betale. Det giver ikke rigtig nogen mening,« sagde Søren Skou.

Han peger på, at det franske rederi tidligere fik hjælp, da de var i store økonomiske vanskeligheder.

Det danske selskab forventer nu at tjene 270 milliarder kroner på driften i 2022 – det er suverænt det største overskud nogensinde i dansk erhvervsliv. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

»De er under stort pres fra den franske regering, efter de to gange er blevet reddet inden for de seneste ti år. Mon ikke det er sådan noget, som gør sig gældende,« sagde Søren Skou.

Mærsk-chefen talte i forbindelse med et pressemøde oven på et særligt godt første halvår. Det har fået koncernen til at opjustere forventninger til regnskabsåret, så Danmarks største virksomhed nu regner med et overskud på 270 milliarder kroner i 2022 – svarende til over ti procent af Danmarks samlede bruttonationalprodukt (BNP).

Alene i de sidste tre måneder opnåede Mærsk en driftsindtjening på 75 milliarder kroner.

15 kvartaler i træk

»Det er endnu engang et rekordresultat, og det 15. kvartal i træk, hvor vi forbedrer vores indtjening. Vi forventer et tredje kvartal på niveau med andet kvartal og derefter en afmatning i fjerde kvartal,« sagde Søren Skou.

Det betyder, at virksomheden i snart fire har formået hele tiden at forbedre indtjeningen.

»Det er vi selvfølgelig stolte af, fordi det er sket i en periode, hvor vi først skulle håndtere en handelskrig mellem USA og Kina, siden kom der en pandemi, en krig i Ukraine, og nu skal vi tage os af inflationen og flere former for makroøkonomisk modvind,« sagde Søren Skou.

Skou blev i 2016 topchef i Mærsk samtidig med en omfattende ny strategisk retning for virksomheden. Siden er alle energiselskaber solgt fra, og den resterende del af koncernen er omdannet til en logistikvirksomhed, der er blevet grundigt digitaliseret, og som i dag ikke blot primært tilbyder fragt på havet.

»Vi står nu med et Mærsk, som har en langt bedre forretning, er mere robust, mere profitabel og langt større end i 2016,« sagde Søren Skou.