Joe Biden i hårdt angreb på containerrederier, mens Mærsk sejler mod det største overskud nogensinde

Den amerikanske præsident, Joe Biden, langer ud efter de priser, som containerrederierne tager i øjeblikket. Samtidig er Mærsk på vej mod endnu en danmarksrekord i indtjening.

USAs præsident Joe Biden kritiserer Mærsk og de andre containerrederier for at tage alt for høje priser og dermed skade de amerikanske forbrugere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kevin Lamarque/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den amerikanske præsident Joe Biden går hårdt til de globale containerrederier, som han mener i øjeblikket tager eksorbitante priser for at fragte varer til de amerikanske forbrugere.

Han mener, at priserne skader de amerikanske forbrugere og har indflydelse på udviklingen i inflationen.

»Vi kan reducere omkostningerne for dagligvarer ved at få forsyningslinjerne til at fungere, forbedre infrastrukturen og slå ned på de eksorbitante priser, som udenlandske shippingselskaber tager for deres produkter,« skriver Joe Biden i en klumme i Wall Street Journal.

Mærsk sidder på cirka en femtedel af verdensmarkedet og har sammen med de andre rederier nydt godt af historisk høje rater under og efter coronapandemien.

Raterne er steget dramatisk, fordi forbrugerne ikke længere brugte penge på rejser, restaurantbesøg, sportskampe eller andre fornøjelser, som tidligere var en vigtig del af forbruget. I stedet vendte forbrugerne sig mod de fysiske produkter, som ofte er produceret i Kina eller andre asiatiske lande.

Det fik for alvor indtjeningen til at eksplodere og afspejle sig i regnskaberne fra containerrederierne.

Rekordoverskud

Mærsk leverede i 2021 det største overskud nogensinde i Danmark, da virksomheden tjente cirka 166 milliarder kroner på driften og 117,5 milliarder kroner efter skat. Selskabet opjusterede i april forventningerne til indtjeningen i hele 2022 og er nu på vej mod et resultat på over 200 milliarder kroner – et tal der vil få alle andre danske virksomheders indtjening til at blegne.

Når Biden kritiserer containerrederierne henviser han sandsynligvis til de særlige gebyrer, der bliver lagt ovenpå raterne. De er steget dramatisk under coronapandemien og har været med til at presse omkostningerne ved fragt i vejret.

Selve dannelsen af raterne på containermarkedet sker til gengæld sandsynligvis på lovlig vis, skriver Shippingwatch onsdag på baggrund af en ny rapport, som FMC – De amerikanske søfartsmyndigheder – netop har udsendt.

Ifølge rapporten er der ikke fundet dokumentation for, at containerrederierne har forbrudt sig mod konkurrencereglerne og udnyttet et hedt containermarked til at opkræve for høje fragtrater, fremgår det.

Biden har tidligere opfordret til at få undersøgt de særlige muligheder, som rederierne har for at indgå i alliancen. Det er historisk gjort lovligt, fordi man ønskede at sikre forsyningssikkerheden. Men i marts har Biden-administration bedt Kongressen om at kigge på mulighederne for at ophæve den immunitet, som rederierne har på området. Immuniteten betyder, at det tætte samarbejde mellem rederierne ikke bliver set som karteller, hvilket det ellers ville være i andre brancher.

Hvordan amerikanerne eventuelt vil gribe ind over for containerrederierne er endnu uklart. De urolige tider har fået regeringen i Storbritannien til at komme med en særskat på de olie- og gasselskaber, der har tjent godt på de stigende energipriser. Den konservative premierminister Boris Johnson annoncerede torsdag, at olieselskaberne over de næste 12 måneder skal betale yderligere 25 procent i en energifortjenesteafgift af deres overskud. Ingen ved om det er noget tilsvarende, der er på vej mod containerrederierne.

I dag er verdens største containerrederier delt op i tre alliancer, hvor Mærsk er sammen med schweiziske MSC i en sammenslutning kaldet 2M. Alliancen er verdens største.

Tyske Hapaq-Lloyd er sammen med en række asiatiske rederier med i alliancen THE, mens franske CMA CGM – verdens tredje største containerrederi – er en af aktørerne i Ocean-alliancen.

Det har onsdag formiddag ikke været muligt at få en kommentar fra Mærsk.