Mærsk opjusterer og styrer mod nyt rekordoverskud på over 200 milliarder

Mærsk står igen til at slå alle rekorder og tjene mere end 200 milliarder kroner i 2022.

Mærsk stiller nyt rekordresultat i udsigt. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk opjusterede tirsdag forventningerne til indtjeningen i hele 2022 og er nu på vej mod et resultat på over 200 milliarder kroner.

Dermed står den store danske virksomhed til igen at slå danmarksrekord i indtjening, efter at det også skete i 2021.

Mærsk skriver i en meddelelse til fondsbørsen, at driftsresultatet for hele året nu forventes at ende på 30 milliarder dollar, eller hvad der svarer til cirka 208 milliarder kroner. Tidligere var forventningen et plus på cirka 166 milliarder kroner.

»Det forbedrede resultat skyldes den fortsatte ekstraordinære markedssituation i Ocean,« skriver selskabet i  meddelelsen til fondsbørsen.

Meddelelsen fra Mærsk kommer forud for regnskabet for første kvartal, der står til at blive offentliggjort 4. maj.

Mærsk leverede i 2021 det største overskud nogensinde i Danmark, da virksomheden tjente cirka 166 milliarder kroner på driften og 117,5 milliarder kroner efter skat.

Forklaringen var eftervirkningerne af coronapandemien, der havde sendt fragtraterne mange gange i vejret. Den udvikling var ikke den mest oplagte, da coronakrisen for alvor ramte verden i foråret 2020. Her begyndte de første store nedlukninger, og dengang annullerede virksomheder ordrer på stribe, mens fabrikkerne i Kina satte produktionen på pause.

Rederierne var bekymrede, men det udviklede sig ganske anderledes, end mange dengang forventede. For der blev ikke længere brugt penge på rejser, restaurantbesøg, sportskampe eller andre fornøjelser, som tidligere var en vigtig del af forbruget. I stedet vendte forbrugerne sig mod de fysiske produkter, som ofte er produceret i Kina eller andre asiatiske lande. Alt fra fladskærme til sko og møbler blev pludselig efterspurgt som aldrig før.

Dette fik for alvor indtjeningen til at eksplodere i containerrederierne og afspejler sig i et historisk regnskab fra Mærsk.

Seneste er der dog begyndt at komme tvivl om raternes høje niveau, efter at verdens største containerhavn i Shanghai er lukket ned på grund nye udbrud af covid-19.

Mærsk skriver, at selskaber sænker forventningerne til den globale containerefterspørgsel til nu mellem minus en procent og plus en procent. Tidligere regnede virksomheden med en fremgang på mellem to og fire procent.

»De nuværende forventninger er fortsat baseret på en forventet normalisering af Ocean tidligt i andet halvår af 2022,« skriver Mærsk i meddelelsen.

Alene i første kvartal har Mærsk tjent cirka 64 milliarder kroner på driften ud af en omsætning på 134 milliarder kroner.

»Ved tidligere justeringer har forventningerne ikke sjældent ligget over selskabets egne udmeldinger, og derfor er opjusteringer ikke altid blevet vekslet til en kursstigning. Investorerne vil stadig være forbeholde på grund af risiko for en USA-recession for 2023, men alligevel vil aktien formentlig få medvind,« hedder det i en kommentar fra Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.