Mærsk har et problem. Dansk virksomhed har en oplagt løsning. Men to kilo tung andefugl har magten til at spænde ben

European Energy kan med en planlagt havvindmøllepark levere en tredjedel af det grønne brændstof, Mærsk har brug for til otte enorme, grønne containerskibe. Spørgsmålet er, om parken ender med at må lade livet for edderfugle. Onsdag er der samråd om den betændte sag.

A.P. Møller-Mærsks kommende otte grønne metanolskibe bliver med en længde på 350 meter en spids kortere end det 366 meter lange Maersk Evora, der her ligger ud for San Francisco.  John G. Mabanglo/EPA/Ritzau Scanpix

A.P. Møller-Mærsk har allerede bestilt otte gigantiske, grønne containerskibe på 350 meter, som fra 2024 skal kunne erobre de syv verdenshave med grøn metanol i tankene.

Men hvor de nødvendige 360.000 ton brændstof skal komme fra, ved verdens største containerrederi endnu ikke. Faktisk beskriver Mærsk selv indkøbet af grønne brændstoffer som en af de absolut største udfordringer.