Mærsk-chef om ny grøn retning: »Det er næsten svært at forestille sig, hvor stort det kan blive«

Den danske shipping- og skibsbranche er klar med 21 nye forslag, der skal være med til at opfylde Danmarks ambitiøse klimamålsætning. De indeholder ambitioner, der vil have vidtrækkende konsekvenser og betyder store forandringer i branchen.

Søren Skou, topchef i Mærsk (tv.), har som formand for Det Blå Danmark fremlagt en række forslag, der skal gøre Danmark grønnere. Erhvervsminister Simon Kollerup (S) er tilfreds med, at de danske virksomheder er så hurtige til at komme med anbefalinger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Batteridrevne færger mellem de danske øer og nye typer brændstoffer, der skal afløse olie på de store danske skibe, der sejler mellem verdensdelene. Sådan lyder noget af de 21 forslag, som Mærsk-topchef Søren Skou og klimapartnerskabet for Det Blå Danmark nu lægger frem.

Søren Skou er en af de 13 fremtrædende danske erhvervsledere, som har sagt ja til at stå i spidsen for et partnerskab inden for hver deres specifikke branche. Skou er formand for Det Blå Danmark, som ud over de store rederier blandt andet også dækker færgefart og fiskeri.

Anbefalingerne spænder bredt og dækker for eksempel over, at der skal mindre ventetid i havnene og en global forskningsfond finansieret af skibsfarten. En af de helt store forandringer kommer dog med det arbejde, der allerede er i gang med at finde nye drivmidler til de store skibe.

»Det er næsten svært at forestille sig, hvor stort det kan blive. I dag har vi et energisystem, der er baseret på olie. 70 procent af den olie, der bliver pumpet op af jorden, ender i transportsektoren som fly-, bil- eller skibsbrændstof. Der er olieplatforme, pipelines og raffinaderier og tankstationer, og alt det skal nytænkes,« siger Søren Skou.

Mærsk har tidligere meldt ud, at selskabet er nået frem til tre alternative brændstoffer, som rederigiganten ser som kommercielle alternativer til skibsolie, nemlig biobaseret alkohol, biogas og ammoniak. For nylig var Mærsk blandt de virksomheder, som bakker op om den enorme københavnske brintfabrik, som Ørsted vil opføre i de kommende år. Fabrikken skal forsyne lastbiler, skibe og fly med grønt brændstof.

Skou siger, at Det Blå Danmarks 21 forslag kan være med til at inspirere andre lande. Han håber blandt andet, at der vil blive udviklet globale regler, der kan hjælpe verden med at bevæge sig væk fra den skibsolie, der har været helt afgørende for shippingindustrien de seneste 100 år.

»Global shipping er et globalt reguleret erhverv. Det er godt, for hvis vi kan finde frem til et klimaneutralt brændstof, kan det reguleres globalt og sikrer, at alle sejler på det, selv om det i en periode koster mere,« siger Søren Skou.

Klogt

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) siger, at han er glad for, at de danske virksomheder har været hurtige til selv at komme med anbefalinger.

»Det her er grebet umanerligt klogt an. Hele dansk erhvervsliv har bevæget sig foran bolden, og alle har ambitioner om at være markant grønnere, end de er i dag,« siger Kollerup.

Han siger, at politikerne helst skal undgå at presse lovgivning ned over virksomhederne.

»Danmark er et lille land, men vi er toppen blandt dem, som bevæger sig mest ambitiøst fremad på den grønne dagsorden, samtidig med at der forretning i det,« siger Simon Kollerup.

Shipping står for cirka 90 procent af de transporterede varer globalt og for cirka tre procent af den globale CO2-udledning. Mærsk Line er som verdens største rederi med cirka en femtedel af containermarkedet en af de helt store udledere.

Det danske selskab har en målsætning om, at hele Mærsk-flåden på 700 containerskibe fra 2030 skal udskiftes, så virksomheden kan opfylde sit mål om at være CO2-neutral i 2050. På det tidspunkt vil der ikke længere være Mærsk-skibe drevet af traditionelt skibsbrændstof.

Søren Skou håber, at det vil brede sig til de øvrige rederier i verden.

»Det vil være fantastisk, hvis vi komme op med et brændstof som er CO2-neutralt, og som kan bruges i hele verdens shippingflåde. Det vil også være med til at løse problemerne for tunge lastbiler og fly, men det er klart, at det noget som vil tage årtier,« siger Søren Skou.

Danmarks nationale mål er at reducere CO2-udledning med 70 procent inden 2030.