Mådehold er moderne – men alkoholfri drinks skal smage af den ægte vare

Globalt efterspørger forbrugere lækre alternativer til drinks som Moscow Mules og Mojitos, men må ofte nøjes med en letøl eller en sodavand. Det er et hul i markedet, som flere producenter og investorer er ved at få øjnene op for – og de rækker ud til danske iværksættere med flair for det eksklusive.

Stifter af Ish, Morten Sørensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Ish Spirits

Der er træpaneler på væggene og rød fløjl under loftet. Stedet er en lille enklave i udkanten af det hårde Tenderloin-kvarter i hjertet af San Francisco. Her kan gentlemen og ladies komme ind og få en cocktail, håndlavet, specialmixet. En aften kom en investor ind ad døren. Han ville have en drink. Han faldt i snak med bartenderen og spurgte, hvad der rørte sig i branchen. Bartenderen tog en flaske fra hylden fra mærket Ish Spirits. Han mixede en cocktail til investoren, men den manglede en vigtig ingrediens: Alkohol.

Salget af non-alkoholiske cocktails, øl, vin og spiritus med lave alkoholprocenter har været stigende de seneste par år. Det er en global trend. Nu er tiden kommet, hvor alternativerne til tømmermænd vil gøre et seriøst indhug i branchen.

I USA har 52 pct. af den voksne befolkning, som drikker alkohol, forsøgt at reducere deres indtag. I Spanien er tallet 95 pct., og 80 pct. har allerede prøvet eller vil gerne prøve low og no-alternativerne. I England ønsker 61 pct. af forbrugerne, at udvalget af alternativerne var bedre, og i Tyskland hvor det generelle alkoholindtag er faldende, er indtaget af low og no-kategorien stigende. Det viser rapporter fra the International Wines and Spirit Record og Distill Ventures.

Efterspørgslen er der. Øl uden alkohol bliver produceret af alle de største bryggerier og er blevet forfinet over en årrække. Men de lækre alternativer til cocktails, der smager som den ægte vare, som varmer og føles godt, dem er der stadig ikke mange af. Low og no-alkoholprodukter optager kun 1,3 pct. af markedet i England og 0,5 pct. i USA.

Det leder os tilbage til baren, Biig - 98 Turk, i San Francisco. Her var investoren nemlig faldet over en mindre dansk startup, som producerer Ish Spirits. Ish Spirits blev stiftet af Morten Sørensen i 2018. I oktober lancerede han den første produktion af sine to alkoholfrie spiritus, Ginish og Rumish. I dag er Ish i 1.500 butikker i fire lande, er på vej ind i Belgien, Holland, Canada og har dialog med Hongkong og USA.

»Har du lyst til en øl, kan du få en god alkoholfri øl, som har smagen af øllen og er brygget som øl. De er tilfredsstillende. De fleste alkoholfri alternativer til cocktails bliver hurtigt lidt lemonadeagtige. Vi søger at skabe en-til-en-smagsoplevelser ved at fokusere på tre ting: Smag, naturlige ingredienser, som du finder i gin og rom, og så tilfredsstillelsen. Det følelsesmæssige aspekt af at drikke alkohol, som giver varme i brystkassen,« siger Morten Sørensen.

I både Ginish og Rumish er de samme planter og råvarer som i gin og rom. Smagene bliver ekstraheret via damp, destillering eller vand, og så bliver den hemmelige ingrediens tilføjet. Capsicum. Skallerne af frøene fra chili, som giver varmen uden at brænde i munden.

Flere bliver »sober curious«

Morten Sørensen startede Ish efter at have taget en af de populære »100 dage uden alkohol«-udfordringer, som florerer på sociale medier især efter nytår og festivalsæson. Han oplevede, hvor svært det var at finde alternativer til en god drink, når han var ude med sine venner.

»De fleste siger, du bare kan drikke vand som hvert andet glas. Men det gør man jo ikke. Der er også et socialt aspekt i at gå ud og få en drink, og et glas vand giver ikke samme følelse af, at det er en speciel lejlighed,« siger Morten Sørensen.

De lette cocktails har ligesom alkoholfri øl fået godt tag i dem, som ønsker en sundere livsstil, som vil leve længere, som er gravide, træner eller blot ikke ønsker at føle sig tvunget til at drikke ved sociale lejligheder. I USA bliver gruppen kaldt »​the sober curios«. Mange af disse er millennials, og de søger mere kontrol over, hvad de putter i deres kroppe – tænk på opblomstringen af plantebaseret kød, fairtrade kaffe og mikrobryggerier. Ifølge en rapport fra Bon Appétit vil markedet for low og no-alkohol vokse med 32 pct. mellem 2018 og 2022.

Det er en god mulighed for iværksættere, distributører, restauratører og investorer. Og det var ikke kun investoren, som efter at have smagt Ish på baren i Tenderloin rakte ud til Morten Sørensen. I juli havde Ish Spirits et møde med Anheuser-Busch i New York, bryggeriet som står bag blandt andet Stella Artois og Budweiser. Øl med lav alkoholprocent eller helt uden alkohol står for otte pct. af bryggeriets globale ølsalg, og det skal stige til 20 pct. i 2025. Men altså ikke blot med øl. Ser man på tallene fra The International Wines and Spirit Record, er øl nu den ledende kategori inden for no og low-alkohol, men frem mod 2022 vil vin vokse med 17,7 pct., spiritus med 7,1 pct. og øl med 5,6 pct.

Mousserende te fra Danmark til Michelin-restauranter

I 2017 kom en helt ny kategori til. Den er så ny, at der kun er én dansk virksomhed, som producerer de eftertragtede dråber udover en enkelt tysk konkurrent, som siden er kommet til. Virksomheden hedder Copenhagen Sparkling Tea Company, og deres produkt Sparkling Tea er, som det fremgår af navnet, mousserende te.

En flaske bliver solgt til samme pris som en god cava, og de eksklusive teer har samme traditionsrige historie som druerne i en dyr flaske vin. Den boblende te blev udviklet af Jacob Kocemba, som bryggede på den ved siden af sit arbejde som restaurantchef og chefsommelier på Nimb i København. I kælderen med over 1.700 vine kunne han ikke finde en flaske, som passede til en dessert med vilde franske skovjordbær. Hans tanker faldt på te. Te har mange nuancer og dybder og vokser ligesom vindruer på store plantager med ældgamle stokke. Kun de fineste blade bliver håndplukket og udvalgt til kendte teblandinger, som skal være af ypperste kvalitet for at blive serveret på tehuse verden over eller som afslutning på et Michelin-måltid.

I 2016 mødte Jacob Kocemba Bo Sten Hansen, som med sine lange ledererfaring fra Deloitte og PFA Pension tilførte virksomheden den kommercielle side. De lancerede i sommeren 2017. Nu er de i 17 lande med 25 nye markeder på venteliste.

»Vi har opfundet en ny kategori og er kommet ind på nogle af de bedste restauranter i Danmark og Europa. I den liga taler de sammen på tværs af kontinenter, og vi bliver nu kontaktet af Michelin-restauranter i USA, hvor de store metropoler som New York og San Francisco lige nu oplever en kæmpe no og low-bølge skylle ind over sig,« siger Bo Sten Hansen.

Og det er ikke blot en trend.

»Det er en del af en generel opvågning, ligesom vi substituerer kød og forsøger at finde alternativer til forurenende transport. Enhver restaurant med respekt for sig selv skal nu have et NoLo-kort. Hvad vi ser nu, er et forstadie til noget, som bliver meget større,« siger han.