Lego topper listen over verdens mest velrenommerede virksomheder – en plads den danske virksomhed nu har holdt fire år i træk. Det skriver det amerikanske nyhedsmedie CNBC på baggrund af en analyse fra Reputation Institute.
Den danske virksomhed kommer ind med en score på 78,9 point ud af 100 og slår dermed Disney, som opnåede 78,1 point. Top-ti-listen udgøres derudover af Rolex, Ferrari, Microsoft, Levi Strauss, Netflix, Adidas, Bosch og Intel.
Det er et område som innovation, uddannelse af medarbejdere og kvalitet, som sikrer Lego førstepladsen. Den danske virksomhed har sammen med Disney været fast i top-ti siden 2011. Det skyldes blandt andet, at de to virksomheder scorer højt på vurderingerne af deres produkter og på den service, som de giver til kunderne.
»De gør det godt med innovation og de formår hvert år at tilpasse sig og udvikle deres produkter,« siger Isadora Levy, marketingsdirektør hos Reputation Institute, til CNBC.
Levy peger blandt andet på, at Lego med planen om genanvendelige klodser fra 2030 har forstået at matche kundernes efterspørgsel.
Ifølge CNBC er det mest overraskende ved listen, at både Apple og Google er droppet ud af top ti, da de begge traditionelt har været placeret blandt de ti højest placerede.
Reputation Institute har foretaget undersøgelsen ved at spørge flere end 80.000 i 15 lande.
Lego har onsdag fremlagt et årsregnskab, der viser, at virksomheden går frem de fleste steder, mens de tætteste konkurrenter mister omsætning. Årsregnskabet fra Lego viser, at omsætningen for hele året voksede med 6 pct. til 38,5 mia. kr., mens overskuddet efter skat steg med 3 pct. til 10,8 mia. kr.