Lego fortsætter væksten, men indtjeningen dykker

De netop offentliggjorte halvårstal fra Lego viser fortsat fremgang på toplinjen, men overskuddet falder 12 pct. Investering i fremtidig vækst trækker bundlinjen nedad.

Lego fortsætter med at vokse, men det går den forkerte vej med indtjeningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Wolfgang Rattay

Lego, der i 2018 lykkedes at vende nedgang til fremgang, fortsætter væksten i første halvår 2019. Til gengæld dykker både driftsindtjeningen og overskuddet, fordi Lego øger sine investeringer i fremtidig vækst.

Omsætningen i årets første seks måneder voksede to pct. og nåede knap 15 mia. kr. Væksten skal ses i lyset af et stadigt mere udfordret globalt legetøjsmarked, hvor Lego dog tager markedsandele.

»Vi er tilfredse med resultaterne i betragtning af de forandringer, som fortsat sætter deres præg på den globale legetøjsindustri, men det til trods øger vi salget til forbrugerne samtidig med, at vores markedsandel vokser på vores største markeder,« siger Legos CEO, Niels B. Christiansen i en pressemeddelelse fra Lego.

Men kigger man længere ned i regnskabet, står den på tilbagegang i både driftsindtjening (EBIT), som dykker 16 pct. til 3,5 mia. kr., og på bundlinjen, som falder 12 pct. til 2,7 mia. kr.

Faldet skyldes imidlertid investeringer, der skal sikre, at Lego langsigtet kan fortsætte væksten. Lego vil eksempelvis investere yderligere i Kina og venter ved årets udgang at have 140 butikker i 35 kinesiske byer.

Kig på Indien

Lego har også kig på det indiske marked, hvor virksomheden vil åbne kontor i begyndelsen af 2020 og bruge det som brohoved til at indtage Indien.

Men også i resten af verden skal der åbnes flere Lego-butikker. Lego forventer at åbne flere end 70 butikker uden for Kina i løbet af 2019.

I hele 2018 voksede Legos toplinje med fire pct., mens bundlinjen steg med 3,5 pct. Fremgangen i 2018 kom efter, at Lego i 2017 skuffede med tilbagegang i både omsætning og indtjening – noget der ikke var sket siden kriseåret 2004.

Og overraskelsen var så meget desto større, fordi Lego de 12 foregående år havde fremlagt det ene rekordresultat efter det andet. Men virksomheden var efter de mange gode år blevet for tyk og for langsom, forklarede Niels B. Christiansen.