Kun én mødte op til Mærsks generalforsamling

De traditionelle festligheder ved A.P. Møller – Mærsks årlige generalforsamling var helt væk. En enkelt aktionær valgte trods store opfordringer om det modsatte alligevel at deltage.

Bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe har masser af udfordringer med at få Mærsk gennem coronakrisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Aldrig har A.P. Møller – Mærsk holdt en så speciel generalforsamling som den, der mandag fandt sted i hovedkvarteret på Esplanaden. Det, som for Mærsk ellers altid har været en stor og vigtig begivenhed, var i år forvandlet til et billede på den nuværende dystre situation.

Flere end 1.000 aktionærer var oprindeligt tilmeldt generalforsamlingen, som var planlagt til at blive afholdt i Operahuset i København. Her skulle ledelsen og Mærsk-familien som altid gå rundt og hilse på de mange aktionærer. Men coronavirussen ændrede planerne. Allerede i sidste uge blev mødet rykket til en konferencesal i kælderen under koncernens bygning på Esplanaden, hvor der ikke har været generalforsamling siden 1998.

På forhånd havde selskabet kraftigt opfordret alle til at blive væk for ikke at være flere end ti forsamlet. Det opråb var blevet hørt. Kun en enkelt aktionær var til stede, og sammen med de få deltagere fra Mærsk var seks personer til stede under den nok mest bemærkelsesværdige generalforsamling, der nogensinde er holdt i den 116-år gamle virksomheds historie.

Den ene deltager var den pensionerede revisor Kjeld Beyer, der er kendt for at være en af de mest aktive deltagere, når danske selskaber inviterer aktionærer til deres årlige generalforsamling. Han trodsede henstillingen om at blive hjemme for blandt andet at forslå et senere aktionærmøde, fordi der ifølge Beyer var mange aktionærer, som ikke kunne finde ud af at koble op på webcastingen af generalforsamlingen. Han brugte også sin taletid på at fortælle om en sang, som han har lagt på YouTube, og så klagede han over, at det var vanskeligt at finde rundt på Mærsks hjemmeside, og at skrifttypen var svær at læse.

1.500 kiggede med

I alt kiggede op mod 1.500 aktionærer med på webcasten og for dem var det måske mere coronasmitten og dens betydning, som var interessant. Bestyrelsesformanden Jim Hagemann Snabe var i år blot flankeret advokat Niels Kornerup, der var valgt til dirigent. For at undgå at for mange var til stede, var både topchef Søren Skou og den øvrige bestyrelse blevet væk.

»Når vi har valgt at holde vores generalforsamling trods krisen, skyldes det vores ønske om at signalere, at det er vigtigt, at vi holder hjulene i gang og finder nye måder at arbejde på i denne vanskelige tid,« hed det fra bestyrelsesformand Jim Hagemann Snabe.

Han kunne fortælle om en virksomhed, hvor meget egentlig gik som planlagt, indtil det store coronaudbrud. Fredag valgte Mærsk – som mange andre virksomheder – at sløjfe sin indtjeningsforventninger, fordi verden i øjeblikket er for usikker til, at nogen kan spå noget meningsfyldt om fremtiden.

»Vi har i fredags kommunikeret, at vores første kvartal i 2020 ser væsentligt bedre ud, end mange analytikere havde forventet. Vi har dog samtidig suspenderet vores forventninger for 2020, da det på nuværende tidspunkt er umuligt at forudse, hvordan udviklingen omkring coronavirus påvirker vores forretning resten af året,« sagde formanden.

Han kunne fortælle om en virksomhed, der var nået langt med den omfattende strategiske forandring, der blev indledt i 2016. Vejen mod en virksomhed uden energiselskaber og fokuseret på transport er lang, men forløber som planlagt, hed det.

Men coronavirussen vil få stor betydning for Maersk Line, som er verden største containerrederi, og hvis skibe fragter 20 procent af verdenshandelen.

»Selv om vi er meget ambitiøse omkring accelerationen af vores transformation i 2020, bliver vi nødt til at acceptere, at udviklingen vil hæmmes af situationen omkring coronavirussen,« sagde Snabe.

Alene den sidste måned er Mærsk-aktien faldet med omkring 37 procent, og fremtiden for containermarkedet er meget usikkert, siger Peter Sand, som er chefanalytiker i Bimco, der følger shippingmarkederne tæt.

»Usikkerheden er massiv, og ikke engang under finanskrisen så vi de store virksomheder trække deres forventninger tilbage på den måde, som vi ser i øjeblikket,« siger Peter Sand.

USA og Europa lukker

Rederier som Maersk Line er afhængige af stabile forbindelser mellem verdensdelene. I første fase af coronakrisen var problemet, at mange kinesiske fabrikker blev lukket ned.

»Vi har set Kina stille og roligt begynde at komme tilbage igen. Men nu lukker USA og Europa ned, og det er næsten endnu værre, fordi det er her efterspørgslen kommer fra,« siger Peter Sand.

Han understreger, at industrien kommer til at opleve store tab i 2020. Den næste udfordring er en afmatning af verdensøkonomien, som vil få færre til at efterspørge de varer, som normalt bliver fragtet.

»Vi kommer fra en periode, hvor de fleste havde et job og et nogenlunde normalt liv. Nu kan mange se frem til manglende løn, ingen job, og det betyder en lavere efterspørgsel generelt. Det bliver desværre mere og mere tydeligt, at vi kommer til at se en langsom normalisering, og vi kommer ikke til at se en hurtig tilbagevenden,« vurderer Peter Sand.