Kronjuvelen i ung virksomhedsfabrik har solgt 10.000 ure på under et år

Nordgreen er den første virksomhed stiftet af Blazar Capital, der ønsker at blive førende indenfor e-handel. De har netop solgt deres ur nummer 10.000 og rundede en omsætning på syv mio. kroner i 2018.

topfoto
På billedet ses Michael Thomsen (tv.), partner og finansdirektør i Blazar Capital. Christian Arnstedt (nummer to fra venstre), adm. direktør i Blazar Capital. Vasilij Brandt (nummer to fra højre), partner i Blazar Capital, medstifter og vækstansvarlig i Nordgreen. Pascar Sivam (th.) partner i Blazar Capital, medstifter og adm. direktør i Nordgreen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

»Du skal drømme om ure om natten – ellers har du ikke det, der skal til.«

Det er mantraet, der driver værket i kontorlokalerne under taget på Købmagergade i Indre København – en spytklat fra Louis Vuitton og et uanstrengt stenkast fra Storkespringvandet på Amagertorv.

På denne celebre adresse holder virksomheden Blazar Capital til. Det er en slags virksomhedsfabrik, hvor målet er konstant at fintune evnen til at bygge e-handelskoncepter op fra bunden.

Penthouseadressen huser flere virksomheder, som Blazer Capital-holdet står bag. To af dem beskæftiger sig med briller – men virksomhedsfabrikkens kronjuvel er urvirksomheden Nordgreen, der var Blazar Capitals første virksomhed.

Bestillingerne er tikket lystigt ind hos Nordgreen, der i februar måned ramte milepælen – 10.000 solgte ure.

De omsatte for syv mio. kroner i 2018, hvilket de forventer at tredoble i 2019.

Det har kastet en del opmærksomhed af sig, blandt andet fra det amerikanske erhvervsmagasin Forbes, der har Vasilij Brandt og Pascar Sivam på deres liste over de 30 mest indflydelsesrige europæere inden for e-handel – under 30 år.

»Tanken er ikke at bygge virksomhederne hurtigt op for så at sælge dem videre. Vi vil gerne skabe nogle virksomheder, som vi kan se os selv i over mange år,« siger Christian Arnstedt, der er adm. direktør og har den største ejerandel i Blazar Capital.

Christian Arnstedt forlod en stilling som associeret partner i McKinsey for at starte Blazar Capital. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

I 2017 var adm. direktør i Blazar Capital, Christian Arnstedt, med i Berlingskes »Talent 100«.

De ledende skikkelser i Blazar Capital forlod alle stillinger i det private erhvervsliv med både frugtordning og fredagsbar for i stedet at være en del af den unge vækstvirksomhed.

Christian Arnstedt og Pascar Sivam kender hinanden fra deres fælles fortid i konsulentvirksomheden McKinsey, mens Vasilij Brandt, tidligere vækstchef i den engelske e-handelsgigant The Hut Group – som Blazar Capital håber at kunne måle sig med i en knap så fjern en fremtid – kender Pascar fra studietiden.

De unge mænd kender hinanden på kryds og tværs – virksomhedens nyligt tiltrådte finansdirektør med fortid i både Axcel, McKinsey, Goldman Sachs og Nordea, Michael Thomsen, har tilmed spillet tennis med Christian Arnstedt som barn.

De valgte i sensommeren 2017 at træde ud på isen for at se, om den kunne bære – og de står stadig tørskoede halvandet år efter, at de for egen regning stiftede virksomheden.

Nordisk og grønt

Fælles for alle virksomhederne hos Blazar Capital er, at de forsøger at disrupte allerede eksisterende markeder. De fokuserer på produkter, hvor de mener enten at kunne tilbyde et billigere eller bedre produkt end konkurrenterne.

Et Nordgreen-ur ligner måske ved første øjekast et generisk Daniel Wellington eller Skagen look-a-like.

Men det er ikke tilfældet, for der er tænkt mange og lange tanker om, hvordan netop Nordgreen skal skille sig ud på et marked, hvor Gud og hver mand jagter et stykke af kagen.

Nordgreen vil med sit navn – der både kan udtales på dansk og engelsk – fremhæve sit danske design og sin bæredygtige profil.

Det danske design tager Jakob Wagner sig af. Han er mest kendt for sine Bang & Olufsen-design, men er nu også manden bag Nordgreen-urenes minimalistiske design.

»Vi tænkte stort. Med udgangspunkt i at vi vil være et flagskib inden for dansk design, gik vi selvfølgelig efter den bedste designer på markedet,« siger Vasilij Brandt.

»Vi ansætter hellere end gerne folk direkte fra studiet – vi vil gerne have et ungt team, hvor alle er digitalt indfødte – også hellere end gerne udlændinge, da vi tænker internationalt fra dag ét med vores virksomheder,« siger Christian Arnstedt, adm. direktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Den grønne del af virksomheden udgøres af indpakningen til deres ure, som er lavet af genbrugspap, selv om det bestemt ikke ligner noget restprodukt.

Men »genbrug er i det her tilfælde bestemt heller ikke en billigere løsning på nogen måde«, siger Christian Arnstedt.

Men den stilrene genbrugsindpakning underbygger Nordgreens profil og repræsenterer et værdisæt, de kan stå inde for og gerne profilerer virksomheden med.

»Da Daniel Wellington startede, var det minimalistiske urdesign nok i sig selv. Nu er der langt flere konkurrenter, så i dag er du nødt til at have mere at byde på end selve uret,« siger Christian Arnstedt.

Dette »mere« som Nordgreen ønsker at kunne tilbyde sine kunder, er designet og historien bag.

Jakob Wagner har ifølge Nordgreens hjemmeside designet urmodellen »Native« med inspiration fra København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Når man som kunde har købt et ur hos Nordgreen, kan man registrere serienummeret online, derefter man kan vælge, om man ønsker, at ens ur skal bidrage til enten: bevaring af 50 kvadratmeter regnskov, to måneders rent drikkevand til en person i Den Centralafrikanske Republik eller en måneds skolegang til et barn i Indien.

Japansk kvalitet

Urene produceres i Japan, der er anerkendt som et af de lande, der laver verdens mest nøjagtige urværker.

»Vores ure burde gå mere præcist end mange af de schweiziske ure,« siger Christian Arnstedt.

Pascar Sivam, medstifter og adm. direktør i Nordgreen, forlod i 2017 sin stilling i McKinsey for at bruge alt sin tid på Blazer Capital og Nordgreen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Hvorefter Pascar, der sammen med Vasilij er teamets største uraficionado, påpeger, at det måske er en lige frisk nok udmelding.

»Det er et holdningsspørgsmål. Japanske urværker har ofte et mindre tidstab end schweiziske, men der er nok et stykke vej op til en decideret sammenligning med de helt store som Rolex,« siger Pascar Sivam.

Rolex eller ej – de har ambitioner om, at Nordgreen skal blive det mest genkendelige ur inden for sit segment.

»Folk skal genkende vores ure som et Nordgreen-ur med det samme – og kende historien bag.«

»Derfor skal både selve produktet – med Jacob Wagners stilrene nordiske design og fortællingen bag – som er Nordgreens bæredygtige profil – sidde lige i skabet,« siger Pascar Sivam.

Energi fra det ydre rum

Blazar er et astronomisk fænomen, hvor energi trykkes sammen og fokuseres i samme retning.

»Vi valgte navnet, fordi vi gerne vil være et hus med en masse positiv energi, og fordi vi gerne vil arbejde topfokuseret på at bygge succesfulde forretninger inden for e-handel,« siger Christian Arnstedt.

Vasilij Brandt, medstifter og vækstansvarlig i Nordgreen, forlod i 2017 sin stilling som ansvarlig for vækst i engelske The Hut Group. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Fusionen af de unge kometers energi vil de bruge til at indtage Asien, der er det marked, de satser mest på.

»Nordisk – og ikke mindst dansk – design er meget anerkendt i Japan og Kina, så der skal vi selvfølgelig have en markant tilstedeværelse,« siger Vasilij Brandt.

Blazar Capital har en række markante skikkelser fra det danske og internationale erhvervsliv tilknyttet som eksterne rådigvere.

Listen tæller blandt andre: Jørgen Buhl Rasmussen (tidligere adm. direktør i Carlsberg), Mikkel Vendelin Olesen (tidligere adm. direktør i Pandora), Ulla Brockenhuus-Schack (ledende partner i Seed Capital) og Jakob Jønck (serieiværksætter, stifter af Endomondo og SimpleFeast).