Kritik af ensidig overbudspolitik om antal elbiler: »Vi bryster os af at være et grønt foregangsland, men her er vi håbløst bagud«

Grøn overbudspolitik om antallet af elbiler i 2030 risikerer at ende kontraproduktivt for det reelle mål om at sænke CO2-udledningen. Delebilstjenester undrer sig over, at der ikke lader til at være noget fokus på at begrænse bilparken, og at Danmark er et af de ringeste lande i Europa at drive deres forretning i.

Topchefen for GreenMobility, Thomas Heltborg Juul, mener, at der lige nu sidder en masse politikere og diskuterer elbiler uden at have indset, at de med få midler kunne skubbe på for, at færre i det hele taget køber en bil. Søren Bidstrup

Skal vi sigte efter 750.000, 1.000.000 eller et helt tredje antal grønne biler på de danske veje i 2030?

Spørgsmålet har i månedsvis vakt så stor furore på Christiansborg, at den hurtige politiske aftale på området, regeringen håbede på at klappe af med et bredt flertal, er trukket så meget i langdrag og gået så meget i hårdknude, at man endnu ikke er i mål.