Københavns Lufthavn skal være »fyrtårnslufthavn« i grønt EU-projekt: »Det forpligter«

Københavns Lufthavn skal være være med til at vise vejen for den grønne omstilling i den europæiske luftfartsbranche. Det skal ske i forbindelse med et nyt EU-projekt, som bliver indledt 1. november og vil vare fire år.

Københavns Lufthavn skal fremover stå i spidsen for et nyt, grønt EU-projekt, der skal udvikle fremtidens bæredygtige løsninger inden for luftfarten. Lufthavnens administrerende direktør, Thomas Woldbye, vurderer, at det vil »accelere« lufthavnens grønne omstilling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Luftfartsbranchen står for en markant del af den globale CO2-udledning, og på den baggrund har branchen et stort ansvar at løfte, når nationale og internationale klimamål skal indfries i den nærmeste fremtid.

Nu tager en markant spiller herhjemme – Københavns Lufthavn – et væsentligt skridt for at leve op til sine forpligtelser. Med en bevilling på 90 millioner kroner skal Københavns Lufthavn være »fyrtårnslufthavn« i et nyt EU-projekt, hvor lufthavnen sammen med en række partnere skal udvikle CO2-venlige løsninger, der på længere sigt skal kunne udbredes til andre europæiske lufthavne.

»Med projektet ønsker vi at udvikle løsninger og skabe et samlet koncept for, hvordan fremtidens lufthavn kan designes. Vi skal kunne levere infrastruktur til fremtidens fly, som både kan være elektriske eller flyve på brint og andre bæredygtige brændstoffer,« siger Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye.

Derfor skal Københavns Lufthavn som led i projektet se nærmere på, hvordan man kan udvikle infrastruktur, så europæiske lufthavne i fremtiden kan servicere fly, der flyver på alternative brændstofformer som el, biobrændsel eller brint. Lufthavnen skal derudover undersøge, hvordan man i højere grad kan gøre brug af vedvarende energi som eksempelvis solceller.

Ifølge Thomas Woldbye er der tale om en proces, som Københavns Lufthavn skulle have gennemgået under alle omstændigheder, men som nu bliver fremskyndet på grund af projektet og bevillingen. Han peger blandt andet på rollen »fyrtårnslufthavn« som en motiverende faktor.

»Projektet vil formentlig accelerere den indsats, vi ellers ville have igangsat, for vi skal ikke kun gøre det for vores egen skyld, men også for andre europæiske lufthavne, hvor vi i sidste ende skal aflevere nogle løsninger til EU. Jeg tror, at det vil accelerere indsatsen på nogle områder, som vi ikke ville have kastet os over med det samme,« siger lufthavnsdirektøren og understreger, at »det forpligter«.

Den grønne omstilling bliver imidlertid besværliggjort af coronakrisen, der har sat en stopper for næsten al flytrafik. Det ses blandt andet i lufthavnens omsætning for første halvår, der faldt med 55,5 procent sammenlignet med første halvår af 2019. Udviklingen har efterladt Københavns Lufthavn i en svær økonomisk situation, og derfor kommer bevillingen på et godt tidspunkt, forklarer Thomas Woldbye.

»Lige nu har vi næsten ingen penge, så pengene falder uden tvivl på et tørt sted, og vi kan nu teste betydeligt flere initiativer af, end vi ellers ville have kunnet. På den måde kan vi bidrage til, at resten af Europa kan anvende de løsninger, vi finder frem til,« siger den administrerende direktør.

Projektet begynder 1. november og løber i fire år.