Københavns Lufthavn kommer med gigantisk underskud: »Men det ser ud til at lysne«

Lufthavnen præsenterede onsdag et underskud på 851 millioner i første halvår. Antallet af passagerer ligger ligeledes langt under niveauet før krisen. Lufthavnsdirektør Thomas Wold ser dog med forsigtig optimisme på fremtiden.

Københavns Lufthavn leverede onsdag et underskud på 851 millioner i første halvår af 2021. Underskuddet skyldes det lave antal passagerer, som har bevæget sig gennem lufthavnen sammenlignet med niveauet før pandemien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Coronapandemien har været særligt hård ved luftfartsbranchen, og det afspejler sig også i dagens regnskab fra Københavns Lufthavn.

Onsdag middag præsenterede selskabet bag Danmarks største lufthavn regnskabet for første halvår af 2021. Lufthavnen havde et underskud før skat på 851 millioner. Det store underskud skyldes det begrænsede antal passagerer, der har bevæget sig gennem lufthavnen.

Antallet af passagerer i Københavns Lufthavn har i årets første halvdel været 90 procent under normalen, og blot 1,4 millioner rejsende har i første halvår af 2021 bevæget sig gennem gangene i Kastrup.

Omsætningen er ligeledes langt fra niveauet før krisen. Sammenlignet med første halvår af 2019, faldt lufthavnens omsætning med knap 79 procent til 447 millioner kroner i 2021.

»Trods et markant fald i omsætningen og voksende underskud er det vores samfundsansvar at holde porten til Danmark åben for fragt og passagerer. Men det er dyrt, når forretningsgrundlaget er væk. Det koster jo det samme at holde banerne åbne, uanset om der er 70 eller 700 fly dagligt,« siger Københavns Lufthavns administrerende direktør, Thomas Woldbye, i en pressemeddelelse.

Han peger på, at Københavns Lufthavn derfor har øget gælden med 734 millioner kroner, selvom man har forsøgt at reducere omkostninger og ikke‐ nødvendige investeringer.

Selvom tallene for lufthavnens første halvår er dystre, er der en fremgang i antallet af passagerer. I maj og juni var der for første gang vækst i antallet af passagerer, og hvis det fortsætter, kan der komme lovende takter fra lufthavnen.

»Krisen har ramt luftfarten ualmindeligt hårdt – og vi er bestemt ikke ude af den endnu. Men det ser ud til at lysne,« understreger Thomas Woldbye i pressemeddelelsen.

»I takt med at passagerne og flytrafikken vender tilbage, ser vi nu på, hvor der er behov for at genansætte. I første omgang har vi kaldt alle hjem fra arbejdsdelingen. Vores organisation er nu slankere og mere smidig, og mens vi genansætter, gør vi det i erkendelse af, at der fortsat er usikkerhed om den fremtidige genopretning.«

Dårligste år siden Anden Verdenskrig

Fly- og rejsebranchen har af gode grunde været en af de brancher, der har været hårdest ramt af krisen. De tomme lufthavne og stillestående flyvemaskiner var et tydeligt symbol på krisens vidtrækkende konsekvenser. Københavns Lufthavn har dog heller ikke været forskånet.

Sidste år var med lufthavnens egne ord »det dårligste år siden Anden Verdenskrig«. Antallet af passagerer, der rejste fra lufthavnen, faldt fra lidt over 30 millioner i 2019 til 7,5 millioner i 2020, og man præsterede samme år et tab på 828 millioner kroner sammenlignet med et resultat på 1,3 milliarder kroner før skat i 2019.

Ud over det dårlige år for selskabet bag lufthavnen, har coronakrisen også haft dystre konsekvenser for de mange ansatte og for lokalområdet omkring lufthavnen.

Norwegian fyrede for eksempel 600 danske piloter og kabineansatte i april 2020, og lufthavnen selv måtte vinke farvel til 722 fuldtidsstillinger. Den samlede arbejdsløshed i Tårnby Kommune steg i starten af krisen med 50 procent – væsentlig mere end i resten af landet.