København er sommerens taber – den manglende turisme kan koste konkurser

Det vil koste den københavnske turismeindustri dyrt, når vi går endnu en sommer i møde uden turister. Generelt er hele turisme- og oplevelsessektoren langt fra en omsætning som før coronakrisen, viser rundspørge.

Det kan blive en dyr omgang for den danske hovedstad og dens turismeindustri med endnu en sommer med kun få udenlandske turister i gaderne. Arkivfoto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Foråret er i luften, og genåbningen er over os med løfter om bedre tider. Men det mærker man ikke helt i turisme- og oplevelsessektoren.

Især i København kan situationen ende med at koste dyrt for flere virksomheder. Normalt er gaderne fyldt med turister, og krydstogtskibene lægger til havn, men alt det har været sat på pause under coronakrisen. Nu er det store spørgsmål så, om turisterne kommer tilbage som før pandemien.

»Jeg er helt sikker på, at provinsen uden for København vil komme tilbage på det samme niveau som før coronakrisen, men i København er det svært at sige,« siger Jon Sundbo, professor i erhvervsøkonomi og leder af Center for Oplevelses- og Turismeforskning ved Roskilde Universitet.

»Der er måske lidt forbehold over for fjernturisme – både turister, der kommer hertil langt fra, og danskere, der rejser langt væk. Og vi ved endnu ikke om for eksempel klimaspørgsmål vil få folk til at rejse mindre på langture for at spare klimaet.«

Det kan koste konkurser

Hele turisme- og oplevelsesbranchen er hårdt ramt, og en branche med risiko for at imødese en bølge af konkurser i den kommende tid.

29 procent af Dansk Erhvervs medlemmer i turisme- og oplevelsessektoren vurderer, at der er nogen eller meget stor risiko for afvikling af deres virksomhed inden for de kommende tre måneder. På tværs af alle virksomheder inden for alle brancher er der tilsvarende kun syv procent, som har den samme pessimistiske vurdering.

Og det er ikke ovre endnu for virksomhederne på kanten af konkurs, forudser Jon Sundbo.

»Hvis de ligger uden for københavnsområdet og forsøger at udvikle deres forretning, så tror jeg godt, at de kan nå at redde den. Det kan være lidt sværere i København, for det er jo meget turister, der kommer langvejs fra, og de kommer nok heller ikke den her sommer,« siger han.

Turisme- og oplevelsesindustrien er generelt i en kamp for overlevelse efter halvandet år med nedlukninger og få turister, og der vil gå tid, før industrien igen kører normalt.

Hele 48 procent af Dansk Erhvervs medlemmer i turisme- og oplevelsessektoren vurderer, at det vil tage mere end et halvt år, før deres omsætning er tilbage på normalt niveau. Heraf vurderer 34 procent, at det vil tage mere end et år.

Hjælpepakker og sommerpakke

Hos Dansk Erhverv så man gerne, at hjælpepakkerne ikke blev udfaset så tidligt, som det lige nu er planen.

»Vi så gerne, at aftalen omkring udfasning af kompensationsordninger blev revurderet, så den for de særligt udsatte brancher får en længere levetid. Der er behov for den her hånd under virksomhederne. Den hånd er stadig eftertragtet helt frem til den 31. december,« siger Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi ved Dansk Erhverv.

I sidste uge landede en aftale om en sommer- og erhvervspakke på 1,65 milliarder kroner. En livline til turisme- og oplevelsesindustrien efter flere måneders nedlukning. Dog er der fortsat forhandlinger om, hvem pengene helt præcis skal gå til.

Lars Ramme Nielsen tror dog ikke på, at sommerpakken vil redde de hårdt ramte virksomheder i turismeindustrien.

»For de virksomheder, der nu står og råber om hjælp, og som er tyndslidte, så vil det kun have en mindre effekt,« siger han.