Hvornår kan danskerne komme ud at rejse igen?
Det spørgsmål er blevet stillet utallige gange det seneste år. Men nu er der nye indikationer, og flyselskaberne er begyndt at handle derefter.
I forrige uge blev det allerede en smule nemmere at rejse til udlandet – uden at skulle i karantæne ved hjemkomst til Danmark – da Udenrigsministeriet åbnede for turistrejser til en række spanske og portugisiske områder samt hele Malta.
Udenrigsministeriet lempede fredag sine krav til, hvor højt et smittetryk kan være i et land eller område, før såkaldte ikkenødvendige rejser frarådes helt.
Og onsdag skete der flere nye ting – ikke kun i Danmark.
I EUs 27 medlemslande blev man enige om at åbne fuldt for vaccinerede besøgende og lette reglerne for, hvor lavt incidenstallet skal være. Det skriver Financial Times.
Det nye skæringspunkt vil blive hævet fra 25 til 75 coronatilfælde pr. 100.000 indbyggere over de seneste 14 dage.
Fordobler aktiviteten
I luftfartsbranchen, der i 2020 led et fald i omsætningen på over 60 procent – langt det største fald sammen med rejsebranchen – begynder en gryende optimisme også så småt at brede sig.
»Der er øget aktivitet, det kan vi se uge for uge. Under krisen har vi på det laveste niveau haft fem procent af den normale trafik. Det er de seneste uger fordoblet til ti procent,« siger Peter Krogsgaard, der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
»Det er jo rigtig positivt, men der mangler stadig 90 procent af den normale trafik. Men det er rigtig godt, at man i rejsevejledningerne begynder at skifte fokus fra landedestinationer til enkelte regioner. Og vi kan se, at flyselskaberne reagerer positivt på det og rigtig gerne vil ud at flyve,« siger han.
Det stemmer. Berlingske har talt med både SAS og Norwegian, der melder om et stigende antal bookinger.
Og myndighedernes rejsevejledninger afspejler sig prompte i ordrebogen.

»Vi så det forleden, hvor Mallorca blev åbnet for danske turister uden karantænekrav. I løbet af meget få timer solgte vi så mange billetter, at det er ved at være sidste udkald, hvis man gerne vil en tur til øen til sommer,« siger Norwegians kommunikationschef i Danmark, Andreas Hjørnholm.
Både SAS og Norwegian har allerede planlagt flere ruter de kommende måneder.
SAS har planer om at åbne for destinationerne Manchester og Chicago inden udgangen af maj, mens yderligere ti ruter skal åbnes i juni, blandt andet Milano, Athen og Amsterdam, siger Alexandra Lindgren Kaoukji, fungerende pressechef i SAS Danmark.
»Vi ved, at danskerne har et opsparet behov for at rejse. Vi er selvfølgelig positive over, at verden åbner sig, og vores kunder kan rejse igen,« siger hun.
I Københavns Lufthavn har man lige nu 63 destinationer, hvor man normalt ville have 190.
»Men i sommerprogrammet forventer vi faktisk omkring 130 destinationer,« siger Peter Krogsgaard, der påpeger, at usikkerheden om rejsemulighederne bliver mindre og mindre.
Norwegian har også den helt store opskalering i gang.
»I løbet af de næste to måneder skruer vi gevaldigt op for trafikken, så vi i juli lander på cirka 50 direkte destinationer fra København, seks fra Billund og tre fra Aalborg,« siger Andreas Hjørnholm.
Som en glædelig sidenotits forventer man både i SAS og Københavns Lufthavn at kunne genansætte en række af de medarbejdere, man har fyret under krisen.