København, »der har lignet en by fra før krigen«, er klar til genåbning

Butikkerne står klar til at tage imod kunderne, når de mandag åbner efter 67 dages nedlukning. Detailbranchen har nået sin »økonomiske smertegrænse«, og når forretningerne igen kan byde kunderne indenfor, er det med fyldte lagre af vintervarer og med julegavebytning i vente. Og det er ikke til at sige, hvordan forbrugerne reagerer, vurderer ekspert. Men håbet lever.

 
I dag åbner dele af den danske detailhandel efter at have været lukket siden jul. Video: Reuters/Ritzau Scanpix. Redigering: Sarah Sander Fold sammen
Læs mere

67 dage har den danske detailhandel været tvunget til at holde dørene lukket i kampen mod corona. Forretningerne er gået glip af januarudsalget, julegaver er ikke byttet endnu, og imens lysene har været slukket, er kassen blevet tømt og forventes at efterlade sig et spor af røde nuancer.

Men efter ugers snak om genåbning er detailbranchen klar til at tage sine første skridt mandag morgen. Og forretningerne glæder sig, om end det er med en nagende bekymring.

»København har lignet en by fra før krigen. Det har været forfærdeligt. Så begejstringen er stor for os, men vi ville gerne have haft alle med i genåbningen. Selvom flere butikker har kunnet sælge med click-og-collect, og nogle har haft takeaway, så har vi jo ikke været i nærheden af det, vi plejer,« lyder det fra John Hansen, formand for Indre Bys handelsforening, KBH Commerce & Culture.

For selvom butikkerne er trænet i afstandskrav og begrænsninger på antallet af kunder, de må have i forretningerne, ligger flere butikker inde med et stort varelager med alt, der ikke er blevet solgt i januarudsalget, og i mellemtiden er kasserne blevet tømt.

»Butikkerne sidder med et gammelt varelager med udskudt moms og udskudte lån. De skal finansiere deres virksomhed, der er blevet mindre værd, fordi de mangler indtægter, og de har et varelager, der ikke er helt kurant. Og det koster på virksomhedens værdi,« lyder det fra Christian Jensen, formand for handelsstandsforeningen Frederiksberg Erhverv.

Her er man frustreret over den situation, forretningerne står overfor med en genåbning på tomme kasseapparater og lagre fyldt med vintertøj, der ikke er blevet solgt på det sædvanlige januarudsalg. Alligevel er det med stor forventning og et toptunet beredskab, forretningerne i København er klar til at tage imod alle de mennesker, som har lyst til at komme ud og gå en tur i forretningerne.

»Vi griber det positivt an og inviterer kunderne tilbage med en god, personlig service. Vi forventer, at folk er afmålte, men at folk begynder at gøre deres ærinder hos os, som de har gjort før,« lyder det fra Christian Jensen.

Forbrugerne har ikke nødvendigvis et akut behov

Hvordan forbrugerne reagerer på den forestående genåbning er mere usikkert, for selvom Danmark har været i en sundhedskrise i snart et år, er der fortsat ubetrådt terræn, når det kommer til genåbninger. Detaileksperter ser både muligheder og udfordringer for detailbutikkerne mandag og de kommende uger og måneder.

»Vi er hele tiden i en ny situation, fordi vi ikke har prøvet det her før. Derfor ved vi heller ikke, hvordan den bedste måde er at gøre det på, og vi ved heller ikke, hvordan forbrugerne reagerer på det,« siger forbruger- og detailhandelsekspert Flemming Birch.

Han peger på, at forretningernes store lagre med vintervarer ikke længere er relevant for forbrugerne, og at det derfor bliver en udfordring at tjene penge på det. Omvendt ser han vigtigheden i, at forretningerne for lov til at åbne nu – og ikke om en måned:

»Hvor er det godt, at det er nu og ikke om en måned, for så er det lige før, at der ville være endnu en sæson, som forretningerne kunne være gået glip af – for så var vi gået direkte over i sommersalget.«

Foruden de mange vintervarer, der kan være svære at sælge, peger Flemming Birch på, at det lukkede Danmark udelukker, at danskerne skal bruge flotte kjoler, nye skjorter og sko til fester i den nærmeste fremtid – indkøb, som normalt får forbrugerne til lommerne.

Alligevel mener forbruger- og detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer, at kunderne er klar til at komme ud i butikkerne, også selvom indkøbene i lang tid er foregået på internettet.

»Vi mangler at komme ud og røre varerne, ligesom vi skal ud og møde det fantastiske personale derude. Vi kommer formentlig til at se en ketchupeffekt, hvor en masse kommer ud og bruger den fysiske detailhandel,« siger hun, og understreger, at julegavebytteriet er en mulighed for at få solgt nogle flere varer til kunderne.

Dertil mener hun ikke, at restriktionerne på detailbranchen behøver at have indgribende effekt på forbrugernes lyst til at komme ud.

»Vi er vant til, at alt lige nu har en pris. Med sociale møder er det afstand, og med detailhandlen vil det så være tålmodighed, fordi der fortsat vil være restriktioner i butikkerne. Men det er kunderne klar på,« siger hun og peger desuden på, at de manglende rejser og de udbetalte feriepenge kan understøtte forbrugernes lyst til at handle.

Detailbutikkerne har nået den økonomiske smertegrænse

De seneste uger har der lydt adskillige opfordringer fra detailbranchen om at genåbne forretninger, og midt i februar meldte brancheforeningen Dansk Detail ud, at »den økonomiske smertegrænse var ved at være nået«, siden regeringen beordrede hele detailhandlen lukket ved juletid.

»Folk har trukket deres kassekreditter i bund. De har brugt af virksomhedens opsparing, og de har brugt af deres private opsparing,« lød det fra administrerende direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm.

Omvendt har forretningerne siden udmeldingen om genåbningen berettet, at de »fra mandag ikke længere frygter for fremtiden«, fordi en af de håndgribelige konsekvenser for de helt små erhvervsdrivende har været, at »at det har været havregrød hver dag«, fordi »man skulle passe på gysserne«.

Til frustrationerne fra detailbranchen lyder erhvervsminister Simon Kollerup (S), at de sundhedsfaglige hensyn kommer først.

»Jeg glæder mig over, at vi på mandag tager et skridt i retning af en mere normal hverdag. Jeg kan sagtens forstå, at det er frustrerende for de butikker, der må vente med at åbne, men genåbningen følger de sundhedsfaglige anbefalinger på området,« har han sagt.

I erhvervslivet frygter man, at den midlertidige lukning af butikker kan udvikle sig til det, der er endnu værre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix.

Endnu uvist, hvor mange der drejer nøglen om

Selvom brancheforeningen har berettet om en smertegrænse, er det i handelsstandsforeningerne endnu ikke klart, hvor mange forretninger der har set sig nødsaget til at dreje nøglen om under den lange nedlukning.

»Der er nogen, der er nået at bukke under. Og det, man skal hæfte sig ved, er, at de har nogle varer på lager, som de ikke kan komme af med, eller som man ikke kan sælge til fuld pris. Derfor realiserer forretningerne først tabet, når de åbner,« siger Christian Jensen fra Frederiksberg Erhverv, der dog ikke kender omfanget af skaderne endnu.

»Vi har ikke nogle konkrete tal endnu, fordi mange af de løsninger med kompensationsordninger, man har lavet med udskydelse af moms og lån, har forlænget pinen. Det har ikke været løsninger. Det forlænger bare perioden op til, at man må lukke og slukke,« siger han med en vurdering af, at det vil være enten til sommer eller efteråret, at det for alvor vil kunne måles.

I Indre By er det også for tidligt at sige noget, og at det først vil blive tydeligt, når der åbnes, men John Hansen, KBH Commerce & Culture, holder fast i, at det er »tusind gange bedre« at sælge varer til nedsat pris end slet ikke at sælge varer.

Om ikke andet kan detailhandlen sætte sin lid til, at selvom danskerne ikke har mange ting, de absolut skal handle ind til i øjeblikket, er danskernes »samfundssind« rettet mod detailhandlen.

»Opmærksomheden på at handle lokalt har aldrig været større. De fleste forbrugere føler sig som coronahelte, hvis de handler lokalt. Man føler, at man er med til at bidrage med noget, hvis man handler lokalt, og den mulighed bliver større nu, hvor butikkerne åbner. Det er der, sympatien ligger,« siger Flemming Birch i detailhandlens favør.

En ting er sikkert: Forretningerne er klar, og de håber på, at danskerne trænger til at komme ud i handelsgaderne og få købt ordentligt ind.